Inbreng verslag Carla Dik-Faber inzake Voorstel van wet houdende regels met betrekking tot de productie, het transport, de handel en de levering van elektriciteit en gas (Elektriciteits- en gaswet)
Inbreng verslag (wetsvoorstel) van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber als lid van de vaste commissie voor Economische Zaken ten behoeve van de Elektriciteits- en gaswet
Onderwerp: Voorstel van wet houdende regels met betrekking tot de productie, het transport, de handel en de levering van elektriciteit en gas (Elektriciteits- en gaswet)
Kamerstuk: 34 199
Datum: 25 juni 2015
De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben kennisgenomen van de wijziging van de Elektriciteits- en gaswet (Wet STROOM). Genoemde leden zien dit wetsvoorstel als een kans om de transitie naar een schone energievoorziening te verbeteren en te versnellen en vinden dat met dit wetsvoorstel nog veel kansen onbenut blijven. Zo zijn forse aanpassingen nodig om de ontwikkeling van centrale naar decentrale energievoorziening en van consument naar prosument te faciliteren. Zij vragen zich af of barrières voor schone decentrale energieopwekking met dit wetsvoorstel worden weggenomen en of de barrières niet zelfs groter worden.
Nr. 3 MEMORIE VAN TOELICHTING
I. ALGEMEEN
1. Inleiding
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen een toelichting op het doel van voorliggende wetgeving. In de Memorie van Toelichting wordt benadrukt dat het wetsvoorstel tot meer ordening en stroomlijning moet leiden van de Elektriciteitswet en de Gaswet. Tegelijkertijd wordt ook de energietransitie als aanleiding genoemd. Genoemde leden zien echter noodzaak en urgentie voor fundamentele aanpassingen van de wetgeving om de omslag naar een schone en volledig fossielvrije energievoorziening te kunnen maken. In het wetsvoorstel is hoofdzakelijk aansluiting gekozen bij de huidige wetgeving. Waarom is niet gekozen voor een meer fundamentele herziening van de energiewetgeving, bijvoorbeeld om wetgeving aan te passen op de ontwikkeling van centraal naar decentraal en van consument naar prosument? Werpen diverse maatregelen in het wetsvoorstel niet juist extra barrières op, zoals de bevoegdheid van netbeheerders om aansluitingen bij kleinverbruikers te weigeren? Hoe gaat dit pakket wijzigingen zorgen voor een gelijk speelveld en voor betere en betaalbare condities voor de prosument en collectieven zoals coöperaties?
2. Doel van de wetgevingsagenda STROOM
2.3 Moderniseren
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen nadere toelichting over het beter benutten van energieopslag bij het regelen van onbalans op het net. Welke rol hebben netbeheerders hierbij? Genoemde leden vragen ook of flexibele tarieven een oplossing kunnen bieden voor het stimuleren van het afstemmen van vraag en aanbod? Biedt het wetsvoorstel deze ruimte?
3. Proces en vervolg
3.3 Lokale energie en experimenten
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen waarom voor het uitvoerbaar maken van projecten met lokale duurzame energie alleen voor experimenteerruimte wordt gekozen. Waarom worden de al bekende barrières niet aangepakt, bijvoorbeeld de verplichting bij een leveranciersvergunning om aan elke afnemer in Nederland te leveren?
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen waarom salderen (tot maximaal het eigen gebruik) via opwek uit een eigen duurzame energie-installatie buiten het eigen perceel niet mogelijk is. Het uitbreiden van salderen voor panelen of andere opwek in eigendom van de aangeslotene kleinverbruiker elders biedt enorme kansen voor uitbreiding van schone energie. Erkent de regering dat de huidige regeling willekeur en bevoorrechting van hen met een goed gelegen en groot eigen dak kent? Is de regering bereid om de mogelijkheid van salderen verder uit te breiden, bijvoorbeeld buiten het eigen perceel?
4. Kader en opbouw wetsvoorstel
4.1 Europese kader
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen in hoeverre het eventueel niet doorgaan van de splitsing van netwerkbedrijven en leveringsbedrijven invloed heeft op dit wetsvoorstel. Moeten artikelen hier op aangepast worden?
5. Inrichting systeembeheer
5.4 Wettelijke taken en nevenactiviteiten
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen of de systeembeheerder ook mag investeren in opslag van energie, aangezien (tijdelijke) opslag van energie efficiënter kan zijn dan extra investeringen in netverzwaringen om piekbelasting op te vangen. Is de regering van mening dat desinvesteringen in het netwerk moeten worden voorkomen en dat opslag van energie als efficiënte optie voor het opvangen van de piekvraag mogelijk moet zijn? Vallen opslag en andere flexdiensten onder de bevoegdheid en ook de wettelijke verantwoordelijkheid van de regionale systeembeheerder? Genoemde leden vragen ook waar de grens ligt bij het inzetten en aanbieden van flexibele oplossingen op het net. Is het ook mogelijk voor netbeheerders om flexibele diensten aan te bieden op de markt voor het inspelen op verschillen in vraag en aanbod en prijsschommelingen? Worden zowel aanbodsturing als vraagsturing toegestaan als flexibele optie voor systeembeheerders?
5.6 Publiek eigendom en de mogelijkheid van kruisparticipaties
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen waarom het toestaan van kruissubsidiëring nodig is om strategische samenwerking tussen beheerders van Europese transmissiesystemen te faciliteren. Zijn er niet al voldoende mogelijkheden voor deze strategische samenwerking? Waarom zou aandelenruil in het publieke belang van Nederland kunnen zijn? Genoemde leden wijzen hierbij ook op de risico’s van aandelenruil. Is het wenselijk dat een deel van de zeggenschap over essentiële publieke infrastructuur in buitenlandse handen komt? Is het wenselijk dat met het geld, dat Nederlandse burgers via de nettarieven ingebracht hebben, buitenlandse investeringen worden gedaan, terwijl in Nederland ook forse investeringen nodig zijn in het netwerk?
6. Taken systeembeheerder
6.3 Kerntaak: aansluiten
De leden van de fractie van de ChristenUnie zijn van mening dat de aansluitplicht voor gas in de wet onwenselijk is geworden, vanwege de noodzaak om de gaswinning in de provincie Groningen en de kleine velden af te bouwen. Deze noodzaak is zeer urgent, omdat de veiligheid van burgers in het gedrang is gekomen, de overlast door schade omvangrijk is en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen om ecologische en economische redenen moet worden afgebouwd. Zij vragen waarom alleen gekozen wordt voor het schrappen van de aansluitplicht bij nieuwbouwwijken. Is het niet ook nodig om in de bestaande bouw de warmtevoorziening te verduurzamen? Zou het niet ook mogelijk moeten zijn om onder randvoorwaarden gasaansluitingen uit te faseren bij bestaande wijken, wanneer een duurzaam en betaalbaar alternatief voorhanden is? Acht de regering het wenselijk om gemeenten meer mogelijkheden te geven om gasaansluitingen onder voorwaarden uit te faseren?
6.8 Verkabeling
De leden van de fractie van de ChristenUnie vinden het vanuit het oogpunt van volksgezondheid en leefbaarheid belangrijk dat bewoners worden ontlast die in de buurt van hoogspanningslijnen wonen. Zij vinden het belangrijk dat de mogelijkheid van verkabeling wordt benut in woongebieden. Zij vragen zich echter af waarom gekozen is voor de drempelbijdrage van 25%. Is de regering van mening dat ons hoogspanningsnet een publieke voorziening is die van nationaal belang is? Zo ja, waarom wordt afgeweken van staand beleid om vernieuwingen van landelijke infrastructuur collectief te dekken? Het is in Nederland immers gebruikelijk dat bij het vernieuwen van een landelijk netwerk de kosten door alle Nederlanders of de netwerkbeheerders worden gedragen.
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen wanneer de Kamer een reactie krijgt op de motie Dik-Faber (29023, nr 189) over het inzichtelijk maken van kosten voor verkabeling. Zij wijzen bijvoorbeeld op een kleinere gemeente als Geertruidenberg, waar de kosten mogelijk op bijna 700 euro per huishouden uit zouden komen. Acht de regering dit een redelijk bedrag? Wordt het uitgangspunt gehanteerd dat kleine gemeenten net zoveel per te verkabelen kilometer moeten betalen als grotere gemeenten? Bestaat het risico dat door deze drempelbijdrage een regeling wordt opgetuigd waar gemeenten vanwege hun financiële situatie geen gebruik van kunnen maken? Zo ja, hoe is dit te rijmen met de uitspraken van de minister van Economische Zaken tijdens het debat over de Brabantse 380 kV lijn op 22 april jl. waarbij hij heeft gewezen op de statische relatie tussen hoogspanning en gezondheid voor kinderen tot 15 jaar?
De leden van de fractie van de ChristenUnie lezen in de Memorie van Toelichting dat gemeenten een drempelbijdrage van 25% moeten betalen, omdat anders lijnen worden verkabeld op plaatsen waar de gemaakte maatschappelijke kosten “niet worden gewaardeerd”. Waarom speelt dit geen rol bij uitkoop, waar alle bewoners die direct onder de lijnen wonen een aanbod tot uitkoop krijgen, ongeacht de lokale “waardering”?
De leden van de fractie van de ChristenUnie wijzen op de Memorie van Toelichting, die spreekt over een gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeenten, netbeheerders en het Rijk. Geldt dit ook ten aanzien van huizen die er al stonden toen de lijnen werden aangelegd? En voor huizen die voor de introductie van het voorzorgsbeginsel in 2005 zijn gebouwd? Zo ja, hoe hadden gemeenten voor 2005 op de hoogte moeten zijn van mogelijke risico’s die verbonden zijn aan het wonen in de buurt van hoogspanningslijnen? Hadden zij destijds uit eigen beweging maatregelen moeten nemen, ondanks het ontbreken van beleid van het Rijk en netbeheerders?
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen waarom 220 en 380 kV tracés niet in aanmerking komen voor verkabeling. Als gevolg daarvan zullen de huizen direct onder die tracés moeten worden uitgekocht, met een grote impact op de leefbaarheid tot gevolg. Volgens de toelichting zou het niet mogelijk zijn om 220 en 380 kV lijnen te verkabelen, maar hoe is dat te rijmen met de verruimde mogelijkheden voor verkabeling van dergelijke lijnen, waarover de Kamer recent is geïnformeerd (kabinetsbrief van 2 april 2015, TK 31 574, nr. 37 en de brief van TenneT van 30 maart 2015, ‘Actualisatie van visie ondergrondse aanleg 380 kV’)? Waarom worden alleen lijnen van 1 km of langer verkabeld? Hoe wordt de problematiek van het wonen in de buurt van hoogspanningslijnen opgelost op trajecten korter dan 1km?
7. Tariefregulering
7.4 Tariefregulering net op zee
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen nadere toelichting op de keuze om de kosten van het net op zee niet te socialiseren via de nettarieven, maar door subsidie te verstrekken vanuit de SDE+. Houdt de opslag duurzame energie niet juist de realisatie in van hernieuwbare energie? Waarom wordt fossiele energie wel via de nettarieven bekostigd, waarbij bovendien een aansluitplicht geldt voor de netbeheerder en de kosten ook hoog zijn? Kan de regering nader inzicht geven in de verdeling van de lasten onder consumenten, het MKB en grootverbruikers? Waarom moeten kleinverbruikers relatief zwaar meebetalen aan de kosten van het net op zee, terwijl ook grootverbruikers baat hebben bij verduurzaming van de energievoorziening?
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen of de aanwijzing van de netbeheerder op zee per 1 januari 2016 haalbaar is en wat de gevolgen zijn van eventuele vertraging. Kan TenneT voldoende anticiperen op de aanwijzing als netbeheerder en de start van de aanleg van het net op zee per 1 januari 2016?
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen op welke manier wordt voorzien in een regeling voor schadevergoeding als gevolg van late netopleveringen en storingen.
II. ARTIKELSGEWIJS
Artikel 1.1
De leden van de fractie van de ChristenUnie vraagt waarom is gekozen voor de vergaande beperking van één aansluiting per WOZ-object. Levert dit geen belemmeringen op voor kleinere bedrijven en voor lokale energieopwekking? Hoe wordt omgegaan met de aansluiting bij een bedrijf en een daarbij behorend woonhuis, zoals bij een tuinbouwbedrijf? Levert dit artikel niet vergaande beperkingen op voor de postcoderoosregeling, bijvoorbeeld wanneer zonnepanelen op een schoolgebouw of sporthal zijn geïnstalleerd? Wordt een aparte extra aansluiting bij deze projecten onmogelijk? Geldt dit artikel ook voor grootverbruikers? Zo ja, worden de kostenbesparingen bij grootverbruikers door dit artikel afgewenteld op huishoudens? Welke omvang hebben de kostenstijgingen voor huishoudens?
Artikel 2.10
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen waarom groene elektriciteit wel een Garantie van Oorsprong moet hebben, maar grijze elektriciteit niet. Zou de stroomcertificering niet veel verder verbeterd moeten worden, om consumenten beter te informeren en dus te laten kiezen? Is de regering bereid om in lijn met Oostenrijk en Zwitserland te kiezen voor ‘full disclosure’, waar alle geïmporteerde stroom van Garanties van Oorsprong is voorzien?
Artikel 4.11
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen waarom wordt gekozen voor een vergaand uitbestedingsverbod, anders dan in eerdere wetgeving. Wat is de noodzaak van dit artikel ten opzichte van artikel 5.2, lid 1, waarbij bevoordeling door netbeheerders wordt voorkomen? Mogen aannemers die verbonden zijn aan energiebedrijven volgens EU-regelgeving worden uitgesloten van netbeheeraanbestedingen? Wat zijn de kosten van deze beperkingen aan de markt voor systeembeheerders?
Artikel 5.37
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen welke partijen ruimte hebben om een experiment te starten. Kunnen ook ondernemers, leveranciers of systeembeheerders deze experimenteerruimte benutten?
Artikel 6.6
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen waarom alleen afnemers van energie meebetalen aan de transportkosten van energie. Hoe staat dit in verhouding tot het kostenveroorzakersprincipe en de voordelen die energieproducenten ook genieten van de export van energie? Waarom moeten prosumenten met zonnepanelen wel meebetalen aan de transportkosten, maar grote producenten niet? Waarom hebben prosumenten concurrentienadeel ten opzichte van grote producenten? Zet het uitsluiten van het meebetalen door producenten van het transport van energie niet ook de ACM buitenspel om het kostenveroorzakersprincipe nader in te vullen in het tariefbesluit van artikel 6.12?
Artikel 8.20
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen of de regering bereid is artikel 8.20 van zodanig aan te passen dat salderen (tot maximaal het eigen gebruik) via opwek uit een eigen duurzame energie-installatie buiten het eigen perceel mogelijk wordt. Zo nee, waarom niet?
Artikel 11.5
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen waarom provinciale staten en de gemeenteraad geen bevoegdheid mogen hebben bij het opwekken, transporteren en leveren van elektriciteit of gas. Levert dit artikel geen belemmeringen op bij de vergunning verlening voor windenergie op land of het aanwijzen van warmtegebieden? Worden met dit artikel niet onnodig belemmeringen opgeworpen voor het faciliteren van lokale initiatieven voor duurzame energieopwekking en duurzame warmtelevering? Waarom worden alleen gemeenteraden en provinciale staten genoemd in het artikel?
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2015 > juni
- 30-06-2015 30-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat naar aanleiding van de Europese Top van 25 en 26 juni 2015
- 30-06-2015 30-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het bericht dat een borderline patiënte hulp nodig heeft
- 30-06-2015 30-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Voortgangsrapportage passend onderwijs
- 30-06-2015 30-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Nederlandse bijdrage aan de strijd tegen ISIS
- 29-06-2015 29-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over inspraak en betrokkenheid van burgers, provincies en gemeenten bij plannen voor gasboringen in Assen, Blijham en Saaksum
- 29-06-2015 29-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers e.a. over de inzet van de Koninklijke Marechaussee bij de bestrijding van mensenhandel
- 26-06-2015 26-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Kees van der Staaij (SGP) over gebruik van onderzoek naar drugsresten in rioolwater als aanvullend instrument naast andere drugsmonitoringmethoden
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Voortijdig schoolverlaten (AO d.d. 29/04)
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het initiatief Bisschop, Van Meenen en Rog tot wijziging van o.a. de Wet op het primair onderwijs in verband met een doeltreffender regeling van het onderwijstoezicht
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat Wet natuurbescherming
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over vrijwilligersnetwerken die zingevingsvragen van ouderen oppakken
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Inbreng verslag Carola Schouten ten behoeve van Implementatiewet Europees kader voor herstel en afwikkeling van banken en beleggingsondernemingen
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Inbreng verslag Carla Dik-Faber inzake Voorstel van wet houdende regels met betrekking tot de productie, het transport, de handel en de levering van elektriciteit en gas (Elektriciteits- en gaswet)
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Grondstoffen en afval
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Inbreng Gert-Jan Segers inzake Wijziging van de Wet op de kansspelen, de Wet op de kansspelbelasting en enkele andere wetten in verband met het organiseren van kansspelen op afstand
- 25-06-2015 25-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Terrorismebestrijding
- 24-06-2015 24-06-2015 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat over de herziening van het belastingstelsel
- 24-06-2015 24-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de eigen kracht-conferenties bij verplichte ggz (geestelijke gezondheidszorg)
- 24-06-2015 24-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en Kees van der Staaij (SGP) over het onderzoek naar de 20 wekenecho door Siriz en de NPV
- 24-06-2015 24-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en Kees van der Staaij (SGP) over de veiligheid van christelijke asielzoekers op Asielzoekerscentra’s (AZC’s)
- 24-06-2015 24-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Nationaal Actieplan Mensenrechten
- 23-06-2015 23-06-2015 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de kabinetsbeslissing om ABN Amro naar de beurs te brengen
- 23-06-2015 23-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over de agenda van de Europese Top van 25 en 26 juni 2015
- 23-06-2015 23-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Tabaksontmoedigingsbeleid
- 22-06-2015 22-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het wetgevingsoverleg Raming Tweede Kamer 2016
- 20-06-2015 20-06-2015 15:45 - “Beloofde investering in onderwijskwaliteit na invoering leenstelsel blijft uit”
- 19-06-2015 19-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten e.a. over de berekeningen van de VSNU dat het studievoorschot bij lange na geen 1 miljard euro oplevert en de komende tien jaar zelfs nauwelijks extra wordt geïnvesteerd
- 19-06-2015 19-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over de Katwijkse aanpak van drugs
- 18-06-2015 18-06-2015 18:22 - ChristenUnie wil onderzoek uitbreiding vaderschapsverlof
- 18-06-2015 18-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten over het bericht dat het vaderschapsverlof verlengd moet worden
- 18-06-2015 18-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het verdwijnen van de ov-jaarkaart en de gevolgen hiervan voor grote gezinnen met kinderen die de vooropleiding volgen van ballet- en dansopleidingen en conservatoria
- 18-06-2015 18-06-2015 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten inzake Wijzigingswet financiële markten 2016
- 18-06-2015 18-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Pakketmaatregelen
- 18-06-2015 18-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Marktwerking en mededinging
- 17-06-2015 17-06-2015 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Eurogroep en Ecofin-Raad
- 17-06-2015 17-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Georganiseerde criminaliteit
- 16-06-2015 16-06-2015 16:15 - Petitie 'Anders, Niet Minder' aangeboden in de Tweede Kamer (Foto's)
- 16-06-2015 16-06-2015 09:29 - Mogelijkheden voor steun godsdienstvrijheid vergroot
- 16-06-2015 16-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de impact van certificering op arbeidsomstandigheden van werknemers in de landbouwsector in ontwikkelingslanden
- 16-06-2015 16-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Joël Voordewind over de aanpak van huiselijk geweld in Caribisch Nederland
- 16-06-2015 16-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Duurzaamheid (AO d.d. 05/02)
- 16-06-2015 16-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de impact van certificering op arbeidsomstandigheden van werknemers in de landbouwsector in ontwikkelingslanden
- 16-06-2015 16-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het notaoverleg Mensenrechtenbeleid
- 16-06-2015 16-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het wetsvoorstel Regels ter bescherming van de natuur (Wet natuurbescherming)
- 15-06-2015 15-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten over 375 ontslagen bij FrieslandCampina in Beilen en Leeuwarden
- 12-06-2015 12-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over de aanpak van wraakporno en onderzoek naar sexting
- 11-06-2015 11-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan de plenaire afronding van het I & A deel van de JBZ-raad
- 11-06-2015 11-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het dertigledendebat over gereguleerde wietteelt in steden
- 11-06-2015 11-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het dertigledendebat over de komst van een moskee in Gouda
- 11-06-2015 11-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg JBZ-Raad van 15 en 16 juni 2015 (JBZ-onderwerpen op het terrein van asiel- en vreemdelingenbeleid)
- 11-06-2015 11-06-2015 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van Aanbieding rapport Regionale verschillen in de langdurige zorg; Mogelijke verklaringen voor zorggebruik van ouderen en chronisch zieken
- 10-06-2015 10-06-2015 10:28 - CPB-cijfers: "Kansen voor werk, lagere lasten en energietransitie"
- 10-06-2015 10-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet schriftelijk overleg Milieuraad d.d. 15 juni 2015
- 10-06-2015 10-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het dertigledendebat over het aanvragen van voedselpatenten door multinationals
- 10-06-2015 10-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg inzake JBZ-Raad van 15 en 16 juni 2015
- 10-06-2015 10-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Landbouw- en Visserijraad op 16 juni 2015
- 10-06-2015 10-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Nederlandse inzet voor de Humanitaire Top
- 09-06-2015 09-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de rol van NS bij de aanbesteding van openbaar vervoer in Limburg
- 08-06-2015 08-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het wetgevingsoverleg Omgevingswet
- 08-06-2015 08-06-2015 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het notaoverleg inzake Initiatiefnota van het lid Merkies over duurzaam bankieren
- 05-06-2015 05-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over het bericht dat er te weinig geld is voor opvang loverboyslachtoffers in verband met toename problematiek
- 04-06-2015 04-06-2015 15:40 - ChristenUnie wil snel oplossingen problemen pgb
- 04-06-2015 04-06-2015 15:30 - ChristenUnie: tekort opvangplekken loverboyslachtoffers onacceptabel
- 04-06-2015 04-06-2015 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de voortgang van realisatie van open data in het openbaar vervoer
- 04-06-2015 04-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Vreemdelingen- en asielbeleid
- 04-06-2015 04-06-2015 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Waarborgen bij bevoegdhedenoverdracht
- 04-06-2015 04-06-2015 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carola Schouten AFM-rapport verkennend onderzoek afdelingen bijzonder beheer MKB-kredieten
- 04-06-2015 04-06-2015 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het voortgezet algemeen overleg Belastingdienst (AO d.d. 21/05)
- 04-06-2015 04-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de uitbetaling van de PGB's
- 04-06-2015 04-06-2015 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten inzake de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties
- 03-06-2015 03-06-2015 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Internationaal fiscaal beleid
- 03-06-2015 03-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg over de rol van het onderwijs in de aanpak van radicalisering
- 03-06-2015 03-06-2015 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carla Dik-Faber ten behoeve van Milieuraad d.d. 15 juni 2015
- 03-06-2015 03-06-2015 00:00 - Inbreng Carola Schouten ten behoeve van Wijziging Participatiewet, de Ziektewet, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen en de Wet financiering sociale verzekeringen ivm harmonisatie van instrumenten ter bevordering arbeidsdeelname arbeidsbeperkten
- 02-06-2015 02-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over bundeling en aanpassing van regels op het terrein van cultureel erfgoed (Erfgoedwet)
- 02-06-2015 02-06-2015 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carla Dik-Faber inzake de Wet tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15
- 01-06-2015 01-06-2015 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan de initiatiefnota van de leden Voortman en Gesthuizen over het kinderpardon
- 01-06-2015 01-06-2015 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het wetgevingsoverleg Omgevingswet