Intimidatie op straat strafbaar stellen

intimidatievrijdag 17 juni 2016

ChristenUnie/SGP en het CDA willen straatintimidatie in de Haagse APV (Algemene Plaatselijke Verordening) opnemen. Dat betekent dat straatintimidatie strafbaar wordt. Daarvoor hielden beide fracties een vurig pleidooi in het veiligheidsdebat van afgelopen donderdag. Fractievertegenwoordiger Anil Kumar (ChristenUnie/SGP): "Straatintimidatie is aan de orde van de dag. Dagelijks hebben met name vrouwen in onze stad last van mannen die seksueel getinte en laatdunkende opmerkingen maken in hun richting. Dat doen ze vaak intimiderend en soms zelfs bedreigend. Dat geeft vrouwen een onveilig gevoel op straat. Wat onze fracties betreft is dit onacceptabel en wordt dit hard aangepakt. Vrouwen moeten in onze stad normaal en veilig over straat kunnen. " Daniëlle Koster, raadslid voor het CDA vervolgt: “De burgemeester gaat nu onderzoeken of intimidatie op straat strafbaar gemaakt kan worden en dat is een belangrijke stap. Hiermee wordt erkend hoe vervelend en beangstigend dit is voor vrouwen.”

Daniëlle Koster: “We zien dat vrouwen steeds vaker en steeds erger op een onheuse manier worden bejegend op straat. Vroeger werd een vrouw wel eens nagefloten, nu wordt er steeds vaker geroepen en als een vrouw dit negeert krijgt ze scheldwoorden naar haar hoofd geslingerd. Zeer onbeschoft, angstaanjagend en onwenselijk.”De fracties willen daarom dat straatintimidatie in de APV wordt opgenomen en daarmee strafbaar wordt. Anil Kumar: “Daarmee geven we een belangrijk signaal af, namelijk dat we dit soort gedrag in onze stad niet tolereren.”

Reacties op 'Intimidatie op straat strafbaar stellen'

Eerdere nieuwsberichten > 2016