Teleurstellend verloop prostitutiedebat

prostitutiedonderdag 15 december 2016 23:59

Het afgelopen jaar heeft de Haagse gemeenteraad verschillende keren gesproken over de raamprostitutie in onze stad. Anderhalf jaar geleden bracht de ChristenUnie/SGP een discussienota uit, getiteld ‘Recht doen’. Een heel aantal voorstellen dat daarin gedaan werd, is overgenomen in het Haagse prostitutiebeleid. Het voorlopig einde van het debat over dit onderwerp was vorige week in de vernieuwde raadszaal. De ChristenUnie/SGP stelde nog meer wijzigingen voor om recht te doen aan de prostituees. Helaas kregen de meeste voorstellen van de ChristenUnie/SGP geen meerderheid in de gemeenteraad.

Zo diende raadslid Pieter Grinwis met enkele andere fracties moties in om andere invullingen van de Doubletstraat, de goedkoopste prostitutiestraat van Nederland, mogelijk te maken. Voorstellen voor “huiskamers” voor prostituees om tot rust te komen en onderzoek naar de mogelijkheden om de raamprostitutiestraten te sluiten wisten de eindstreep echter helaas niet te halen. Pieter Grinwis: “Het is onbegrijpelijk dat zoveel fracties geen boodschap lijken te hebben aan de verschrikkelijke omstandigheden waaronder vrouwen in de Doubletstraat werken. Hun leed, én het leed van de omwonenden die veel overlast van de prostitutiestraat ervaren, wordt genegeerd. Wij zullen hier echter aandacht voor blijven vragen want voor ons zal raamprostitutie nooit normaal worden.”

Stop de vrouwen-carrousel

Eén belangrijke motie is gelukkig wel aangenomen. Het Haags college zal met een aanpak komen om de snelle doorstroom van vrouwen in de raamprostitutie tegen te gaan. Momenteel is er vaak sprake van een zogeheten ‘carrousel’ waarin prostituees voor een korte tijd in een stad, bijvoorbeeld Den Haag, verblijven, om vervolgens weer aan de slag te gaan in een andere stad. Hierdoor is het lastig mensenhandel en uitbuiting onder deze groep waar te nemen en aan te pakken. Den Haag gaat nu samen met andere steden onderzoeken hoe deze carrousel een halt kan worden toegeroepen. Tegelijk gaat het college met hulpverleners, politie en het Openbaar Ministerie in gesprek om te voorkomen dat prostituees in de illegaliteit belanden.

Pieter Grinwis is blij met dit resultaat: “Met deze breed ondersteunde motie laten we zien dat het niet normaal is wat er in de raamprostitutiestraten in Nederland gebeurt. Met een aanpak om te voorkomen dat prostitutie zich naar de illegaliteit verplaatst, verdwijnt de angst voor deze verplaatsing en verdwijnt ook het excuus om er niets aan te doen en de trieste realiteit dus maar zo te laten.”

Amendement One strike you're out87,1 kBapplication/pdfdownload
Discussienota Recht doen869,7 kBapplication/pdfdownload
Motie huiskamer Doublet- en Geleenstraat161,4 kBapplication/pdfdownload
Motie onafhankelijke juridische analyse mogelijkheden Gronings model163,8 kBapplication/pdfdownload