Reactie ChristenUnie/SGP op invulling bezuinigingen welzijnswerk

welzijn.jpgmaandag 17 juni 2019

Vandaag maakte wethouder Parbhudayal bekend hoe ze de bezuinigingen op welzijn gaat invullen. Fractievoorzitter Pieter Grinwis: “Aan mooie voornemens geen gebrek. Bij veel daarvan, zoals het beter inspelen op de specifieke behoefte per wijk, dacht ik: waarom is dat niet eerder doorgevoerd? Maar ondertussen wordt er fors bezuinigd, dreigen buurthuizen gesloten te worden en gaan er lagere uurtarieven gelden. Zo’n hervorming in combinatie met bezuinigingen is maar al te vaak een recept voor verschraling van het werk. Wethouder Rachid Guernaoui van Financiën heeft niet voor niets kritiek op het Rijk als het gaat om het tekort aan geld voor maatschappelijke ondersteuning en jeugdzorg. En nu dreigt het college lokaal in dezelfde val te trappen.”

Pieter Grinwis vervolgt: “Welzijnswerk is van zo’n groot belang in onze stad, voor onze jongeren die moeilijk meekomen in de maatschappij en voor onze ouderen die kampen met eenzaamheid. Bovendien loopt een oudere inwoner waarnaar wordt omgezien door een welzijnswerker minder snel naar een huisarts. Die wordt weliswaar uit een ander potje betaald, maar is natuurlijk veel en veel duurder. Wethouder Parbhudayal kan erop rekenen dat de ChristenUnie/SGP nauwlettend gaat volgen dat er in de praktijk geen waardevol welzijnswerk verdwijnt.”

De impuls voor kleinschalig welzijnswerk kan op de instemming van de ChristenUnie/SGP-fractie rekenen. De fractievoorzitter: “Echter, de structurele basis moet wel op orde blijven. Hoe prachtig en goed de inzet van vrijwilligers ook is, zij hebben voldoende professionele ondersteuning nodig, zodat niet na een enthousiaste start het welzijnswerk in de wijk na een tijdje als een plumpudding in elkaar zakt. Het college gaat veel vragen van de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van inwoners. Terwijl het welzijnswerk er juist ook moet zijn voor hen die het níet op eigen kracht kunnen.”

Wat de fractie zorgen baart is dat ondanks herhaaldelijk aandringen nog steeds geen doorkijkje wordt gegeven naar de invulling van de extra bezuinigingen in 2021 en 2022. Nu is 5 miljoen van de totale structurele bezuiniging van 8 miljoen euro ingevuld, maar het bezuinigingsdoel van dit college ligt nog eens 60% hoger. Pieter Grinwis: “En het laaghangende fruit is nu echt wel geplukt. Ik vrees het ergste als wethouder Parbhudayal straks de botte bijl uit de kast haalt om de resterende 3 miljoen euro binnen te 'hakken'.”

Reacties op 'Reactie ChristenUnie/SGP op invulling bezuinigingen welzijnswerk'

Eerdere nieuwsberichten > 2019