Vertrouwen in Rouvoet nog nooit zo groot

maandag 08 januari 2007 15:12

(Novum) - Het vertrouwen van kiezers in ChristenUnie-voorman André Rouvoet is nog nooit zo groot geweest als nu. De politiek leider van de christelijke partij, die met het CDA en de PvdA gesprekken voert over een nieuw kabinet, wordt gemiddeld gewaardeerd met een 6,2. CDA-leider Jan Peter Balkenende moet het doen met een 5,4 en PvdA-fractievoorzitter Wouter Bos krijgt van de kiezers een 5,0. Dat blijkt zondag uit een peiling van Maurice de Hond.

Het vertrouwen in Rouvoet is het grootst onder de achterban van zijn eigen partij. Kiezers van de ChristenUnie geven hun voorman een 8,4. Maar ook de aanhangers van CDA, PvdA en VVD waarderen Rouvoet: zij geven hem gemiddeld meer dan een 6,0.

Balkenende moet het hebben van steun aan de rechterkant van het politieke spectrum. Kiezers van de PvdA waarderen de demissionair premier met een 3,4. Bos daarentegen doet het eigenlijk alleen maar goed onder zijn eigen aanhang. SP-leider Jan Marijnissen is volgens De Hond duidelijk de held van links. Bij de PvdA scoort hij nauwelijks slechter dan Bos en hij doet het ook goed bij GroenLinksers. Onder SP-stemmers scoort Marijnissen een 8,2.

Bron: Trouw

Zie ook: