ChristenUnie/SGP spreekt walging uit over Palestina-leus op Mauritshuis

Simon Fritschij
Door Simon Fritschij op 2 november 2023 om 14:27

ChristenUnie/SGP spreekt walging uit over Palestina-leus op Mauritshuis

Op 1 november verscheen de leus "from the river to the sea, Palestine will be free" als projectie op het Mauritshuis. Fractievertegenwoordiger Simon Fritschij vindt het walgelijk: "In Den Haag is geen plek voor antisemitisme."

De projectie, afkomstig van politieke partij Bij1, leidde tot hevige verontwaardiging, zowel bij de Joodse gemeenschap als bezorgde burgers. De leus is terug te vinden in het handvest van terreurorganisatie Hamas en wordt volgens het Centraal Joods Overleg erkend als oproep tot genocide op de Joodse inwoners van Israël. De Tweede Kamer in grote meerderheid uitgesproken dat de leus een oproep tot geweld is. Fractievertegenwoordiger Simon Fritschij: "In onze stad van Vrede en Recht is geen plek voor antisemitisme."

In schriftelijke vragen aan het college, ingediend samen met de VVD, pleit de ChristenUnie/SGP voor regels rondom projecties op gebouwen in de stad. De projectie staat echter niet op zichzelf, maar is de zoveelste in een reeks acties die de Joodse gemeenschap bedreigen. Fritschij vindt dat het college er alles aan moet doen om de Joodse gemeenschap te beschermen en vraagt daarom om de mogelijkheden tot snelrecht met het OM te onderzoeken. De opperrabijn heeft, ondanks de dreiging en angst die bestaat, gemeenten opgeroepen geen Joodse evenementen af te lassen. Simon Fritschij: "Het college moet voldoen aan deze oproep en juist nu voor, naast en achter de Joodse gemeenschap staan."