Er staat een paard in het portiek - initiatiefvoorstel

overhandiging paard in het portiek
Elisa van Dam
Door Elisa van Vliet op 18 januari 2024 om 16:00

Er staat een paard in het portiek - initiatiefvoorstel

Een paard in het portiek? Of een zwijn in de woonkamer? Als het aan de ChristenUnie/SGP en de Partij voor de Dieren ligt, is dat verleden tijd. De partijen hebben afgelopen week het initiatiefvoorstel 'Er staat een paard in het portiek' ingediend.

In Den Haag wonen veel mensen én dieren. Maar niet elk dier is geschikt om in huis te houden. Zo ziet een bewoner van Rustenburg regelmatig een paard en pony uit een portiek wandelen. Dit voorbeeld staat niet op zichzelf. Het houden van bijvoorbeeld een paard veroorzaakt dierenleed en verschillende vormen van overlast voor de omwonenden, zoals geluids- en stankoverlast. Elisa van Vliet, fractievertegenwoordiger voor de ChristenUnie/SGP: “In onze stad van vrede en recht houden we rekening met elkaar. Dat betekent ook dat we ons moeten afvragen of bepaalde dieren, zoals paarden, zwijnen of schapen wel in huis gehouden moeten worden. Wij vinden dat dat niet kan. Van een paard in het portiek wordt niemand gelukkig, de buurt niet en het paard al helemaal niet.”

De ChristenUnie/SGP wil daarom in Den Haag, in navolging van andere gemeenten zoals Rotterdam, Utrecht en Vlissingen, een verbod in de APV. We dienen daarom samen met de partij voor de dieren het initiatiefvoorstel ‘Er staat een Paard in het Portiek’ in. Het verbod houdt onder meer in dat zwijnen, schapen en paarden niet meer gehouden mogen worden, maar ook grotere aantallen kippen worden verboden. Een uitzondering wordt gemaakt voor stadsboerderijen. Ook voor inwoners moet het mogelijk zijn om ontheffing aan te vragen, mits de houder van het dier aan kan tonen dat het dier op een goede en veilige manier gehouden kan worden. Elisa heeft op de radio tekst en uitleg gegeven over ons initiatiefvoorstel, klik hier om te beluisteren.