Proef rookvrij strand een groot succes, ChristenUnie/SGP en Partij voor de Dieren regelen verdere uitbreiding

Sigaretten op het strand
Elisa van Dam
Door Elisa van Vliet op 17 juni 2024 om 09:00

Op initiatief en aandringen van de ChristenUnie/SGP en de Partij voor de Dieren was er afgelopen strandseizoen een proef met een rookvrij strand tussen de strandtenten Hart Beach en Fonk in Scheveningen. De proef is een groot succes!

Fractievertegenwoordiger Elisa van Vliet: ‘’Bij elke tussentijdse telling zijn er minder peuken gevonden en ook badgasten en bewoners zijn enthousiast. Maar het kan nog beter. Zo laat de bekendheid van het rookvrije strand nog te wensen over én wordt op de rest van het strand nog gerookt. Het aanpakken van zwerfafval, microplastics en de gezondheid van kinderen en mensen die niet willen roken: allemaal redenen voor een uitbreiding van het rookvrije strand.’’

Dat roken heel erg schadelijk, voor jezelf en ook voor je omgeving, dat weten de meesten. Nog altijd groeit het aantal mensen dat longkanker heeft. Maar dat sigarettenpeuken ook voor de natuur heel slecht zijn, dat weet niet iedereen. Robin Smit, raadslid voor de Partij voor de Dieren, legt uit: ‘’In het water levende organismen die vergiftigd raken en tot duizend (!) liter water raakt verontreinigd door maar één sigaret, laat staan de duizenden die er elk jaar op het strand worden gegooid.’’

De ChristenUnie/SGP en de Partij voor de Dieren doen daarom de oproep om de proef met rookvrije zones op het strand uit te breiden, zoals bijvoorbeeld een zone op het Zuiderstrand of een groter stuk bij Scheveningen. Van Vliet en Smit: ‘’De ChristenUnie/SGP en de Partij voor de Dieren zijn trots op onze prachtige stranden. Daar moeten we als Den Haag zuinig op zijn.’’ De wethouder en het college hebben die oproep omarmd en gaan de rookvrije zone op het strand uitbreiden. Een mooi succes!