Update: inzameling 7 Stolpersteine ruim behaald! ChristenUnie/SGP en Haagse VVD starten inzamelactie Stolpersteine

Stolpersteine.jpg
Simon Fritschij
Door Simon Fritschij op 27 juni 2024 om 07:00

UPDATE: Lotte van Basten Batenburg, fractievoorzitter van de Haagse VVD: “Overweldigend en mooi dat het binnen een paar uur is gelukt om het benodigde bedrag binnen te halen! We willen alle gulle donateurs bedanken voor hun bijdrage. We zijn dankbaar dat we op deze manier de 7 Haagse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog blijvend kunnen herinneren en gedenken.’’

Simon Fritschij, fractievertegenwoordiger voor de ChristenUnie/SGP: ‘’Het laat zien dat het belang van gedenken en herdenken breed wordt gedragen in onze stad. Daar zijn we heel blij mee! Eventuele donaties die extra binnenkomen zullen aan de stichting Joods erfgoed Den Haag worden gedoneerd.”

Simon Fritschij: "We kregen als ChristenUnie/SGP en VVD een verzoek van nabestaanden van Haagse slachtoffers om 7 Stolpersteine te plaatsen in onze stad. Maar de kosten van 132 euro per steentje konden de initiatiefnemers niet zelf betalen. In plaats van een ruimhartige gemeente te zijn heeft de gemeente Den Haag vervolgens besloten om de gedenkstenen niet te plaatsen, een treurig voorbeeld van doorgeslagen boekhoudersmentaliteit.''

Jan Boxem en Steven Brandsma uit het Gelderse Lochem deden uitgebreid onderzoek naar een groep van in totaal vijfenveertig Nederlanders die werden opgepakt door de Duitse bezetter tijdens WO II en een trieste lot deelden: allemaal werden zij in 1942 in concentratiekamp Neugengamme geselecteerd voor een experimentele vergassing die plaatsvond een psychiatrische kliniek in Bernburg. Zo ook 7 mannen uit Den Haag.

Lotte van Basten Batenburg, fractievoorzitter van de Haagse VVD: ''Een verzoek als dit komt niet iedere dag. Als de gemeente weigert om mee te werken dan doen we het zelf: we openen een inzamelactie om de Stolpersteine alsnog te plaatsen. De eerste 100 euro leggen de ChristenUnie/SGP en de VVD zelf in.''

Eventuele donaties die extra binnen zijn gekomen zullen aan de stichting Joods Erfgoed Den Haag worden gedoneerd.

De foto is van de Stichting Joods Erfgoed Den Haag en geeft de Stolpersteine weer die gelegd zijn bij de Goudsbloemlaan 61 te Den Haag.