Overleg over de milieuraad

donderdag 24 mei 2007 13:31

Mevrouw Wiegman-Scheppink (ChristenUnie) verwijst naar het verslag van de Milieuraad van 20 februari jongstleden waaruit blijkt dat Hongarije zijn vrijwaringsmaatregelen tegen genetisch gemodificeerde mais moet intrekken. Zij is verbaasd over de Nederlandse opstelling in deze discussie. Welke opstelling heeft Nederland gekozen in de discussie over de markttoelating van een genetisch gemodificeerde anjer? Zij dringt erop aan dat er op korte termijn een debat wordt gevoerd over genetisch gemodificeerde organismen.

Het is verheugend dat de EU zoekt naar innovatieve oplossingen voor de beperking van de CO2-uitstoot, maar de manier waarop dit voornemen wordt uitgewerkt, roept nog wel de nodige vragen op. Dit geldt bijvoorbeeld voor het emissiehandelssysteem voor de luchtvaart. Is dit wel de meest doelmatige maatregel om de CO2-uitstoot te verminderen? De rechten zijn gratis en het plafond ligt veel te hoog. Bovendien zal het recent afgesloten open sky-verdrag tot een grote toename van het vliegverkeer leiden. Een heffing of belasting op kerosine lijkt een betere oplossing. In die heffing kunnen alle milieukosten worden berekend en het systeem is veel minder fraudegevoelig en bureaucratisch.

Mevrouw Wiegman is van mening dat er een CO2-richtlijn voor de hele brandstofketen moeten worden opgesteld, vooral ook met het oog op de internationale sociale en ecologische effecten. Zij sluit zich aan bij de vraag naar de verhouding met de biobrandstofnorm en de gevolgen daarvan.

Esmé Wiegman

Reacties op 'Overleg over de milieuraad'

Archief > 2007 > mei