ChristenUnie: snel 50 miljoen voor omroep

vrijdag 02 december 2005 13:52

Bron: Nederlands Dagblad

van onze redactie binnenland

DEN HAAG - De overheid moet met tenminste 50 miljoen euro over de brug komen om het gat in de omroepbegroting van 2006 te dekken. Dat vindt ChristenUnie-Kamerlid Arie Slob. ,,Er moet nu geld op tafel komen,'' vindt Slob.

Het idee van het CDA om vanaf 2008 te denken over een door de overheid betaalde, reclamevrije publieke omroep, vindt hij onrealistisch. ,,Het is maar de vraag of we op deze manier 2008 halen. Er is nu brand, dus moet je nu blussen. Het CDA belooft alleen een eventuele brand in de toekomst te bestrijden.''

De omroepen en hun medewerkers protesteren dezer dagen hevig tegen de bezuinigingsplannen van de Raad van Bestuur van de publieke omroep. Eergisteren legden de programmamakers van de Vara hun eigen uitzendingen lam. Het bestuur wil de omroepen geen eigen zender meer toekennen, en de omroepen vrezen dat daardoor hun eigen identiteit verloren zal gaan.

Slob is het daarmee eens. ,,Nederland 1 is een prachtig voorbeeld van hoe het moet. Heel behoorlijke kijkcijfers en omroepen met een eigen gezicht. Om dat te kunnen bereiken, hebben omroepen een eigen net nodig.'' Volgens Slob is er onvoldoende geld voor de publieke omroepen om hun opdracht waar te maken.

Als je de omroepen van hun eigen net af haalt, sneuvelt de identiteit, is Slobs stellige overtuiging. ,,En dat staat weer haaks op de opdracht die de publieke omroep gekregen heeft.'' Eind volgende week heeft Slob een gesprek met Harm Bruins Slot, voorzitter van de Raad van Bestuur van de publieke omroep.

Truc

Slob werpt de suggestie op dat de Raad van Bestuur dit plan heeft ingediend als een ,,uiterste maatregel om de publieke omroep onder de aandacht te brengen''. Een truc dus, om langs de achterdeur het belang van de omroepen te dienen? ,,Ik zal hem dat zelf moeten vragen.''

Slob erkent wel de noodzaak van de bezuinigingen. ,,Sinds het betaald voetbal naar Talpa is gegaan, dalen de reclame-inkomsten met tientallen miljoenen. En de staatssecretaris compenseert dat niet.'' Maar de omroepen vangen de tegenvallers nu op door diep in het eigen vermogen te tasten. ,,Ze zakken steeds verder in het moeras weg. De situatie dreigt dat de omroepen het in 2007 al niet meer rond kunnen breien.''

Protestzappen

De televisiekijkers reageerden donderdagavond op de onaangekondigde protestactie door regelmatig terug te zappen naar de protesterende VARA. Op Nederland 3 waren alleen de lege decors en het wachtende publiek te zien van VARA-programma's als De Leugen Regeert en De wereld draait door.

De kijkers blijken een opmerkelijk gevoel gehad te hebben voor de statements die programmamakers als Matthijs van Nieuwkerk, Felix Meurders en Paul de Leeuw onaangekondigd maakten. Iedere keer zapte de kijker halverwege een ander televisieprogramma terug naar Nederland 3 om het statement te bekijken.

Dat constateert de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de Publieke Omroep. Woordvoerder René van Dammen is ook verbaasd dat kijkers naar Nederland 3 verhuisden terwijl ze niet konden weten wanneer dat statement werd gemaakt. Een verklaring voor de opvallende zapmomenten heeft hij niet.

Per saldo kostte de protestactie de VARA veel kijkers. De wereld draait door trok 15.000 kijkers minder dan normaal, De leugen regeert liep 200.000 kijkers mis en Paul de Leeuw 330.000.

,,Heel vervelend'', noemt directeur A. Buurman van de STER de actie van de programmamakers. ,,Ik heb de cijfers nog niet gezien, maar we hebben waarschijnlijk minder bereik gehad. Wij zullen adverteerders daarvoor compenseren, bijvoorbeeld door extra zendtijd.'' Buurman gaat met de VARA praten. ,,Het is hun zendtijd, maar ik zal ze wijzen op de consequenties.''

Gistermorgen werd de actie op de radio voortgezet. Het VPRO-programma De Ochtenden stond drie uur lang in het teken van de bezuinigingen op de publieke omroep. Onder leiding van Elles de Bruin en Felix Meurders werd in het programma gediscussieerd over de gevolgen.

Reacties op 'ChristenUnie: snel 50 miljoen voor omroep'

Archief > 2005 > december