De geur van partijpolitieke spelletjes

vrijdag 23 december 2005 14:22

ChristenUnie verbolgen over handelswijze kabinet
De ChristenUnie heeft er geen begrip voor dat het kabinet geen besluit heeft genomen over de uitzending van militairen naar Afghanistan. Tineke Huizinga: “Het kabinet loopt weg voor zijn verantwoordelijkheid. Het is de taak van de Kamer om de regering te controleren, niet om de hete kastanjes voor het kabinet uit het vuur te halen. Dit is een zwaktebod van een kabinet dat intern verdeeld is over de uitzending van militairen naar Afghanistan. Deze beslissing heeft de geur van partijpolitiek over de rug van de militairen”.

ChristenUnie verbolgen over handelswijze kabinet

Juist van D66 had de ChristenUnie een andere opstelling verwacht. Huizinga: “Als lid van de enquêtecommissie Srebrenica ben ik doordrongen van het feit dat de rol van regering en parlement in belangrijke beslissingen als deze helder en ondubbelzinnig moet zijn”. En ze voegt daar aan toe: “Bert Bakker zou toch beter moeten weten, lijkt me.”

De ChristenUnie bezint zich nog op de vraag of de partij instemt met een uitzending van de Nederlandse militairen naar Afghanistan. Huizinga; “Het is van belang alle feiten en omstandigheden te wegen. Het kabinet heeft ons nog niet alle informatie verstrekt, die nodig is om een verantwoord besluit te nemen. De uiteindelijke beslissing zullen wij op inhoudelijke gronden nemen.”

Reacties op 'De geur van partijpolitieke spelletjes'

Archief > 2005 > december