Na het geld nu het betere onderwijs

donderdag 01 december 2005 17:55

Bron: Leeuwarder Courant

Kleine fracties zijn niet nuttig? Het onderwijsdebat dat Friesland extra geld opleverde, bewijst het tegendeel.

Door: Marcel de Jong, LC-redacteur in Den Haag

Waarschijnlijk zullen er niet veel Friese kinderen zijn die dezer dagen behalve Sinterklaas ook Arie Slob bedanken. Terwijl er alle aanleiding toe is. Het geduldige Tweede-Kamerlid van de ChristenUnie bezorgt de provincie meer geld voor verbetering van het onderwijs. Daar mogen de jeugd en de scholen erkentelijk voor zijn. Reden temeer om ervoor te zorgen dat de miljoenen op de juiste plaats terecht komen.

Hoe grillig politici kunnen zijn, bleek de afgelopen dagen wel. Gedeputeerde Bertus Mulder dacht woensdag zijn pogingen te zien mislukken om de rijksbijdrage voor onderwijsachterstanden verder te verhogen dan minister maria van der Hoeven wilde. Dit was nodig omdat Friesland door kortingen op andere onderwijspotten per saldo nauwelijks vooruitgang zou boeken. Terwijl rapportages hebben aangetoond dat hier nogal wat kinderen het been moeten bijtrekken.

De door Mulder gepresenteerde rekensommen maakten woensdagochtend geen indruk op CDA en D66. Alleen een van deze partijen zou de eensgezinde oppositie aan een meerderheid kunnen helpen. Maar zij vonden dat de bewindsvrouw al genoeg geld uit de grote steden had weggeplukt om naar het platteland te sluizen.

Mulder gooide de handdoek. Pech gehad. De aandacht nu maar richting de volgende herverdeling in 2010. Daarvoor was nu alvast een jaar lang voldoende voorwerk gedaan.

Woensdag in de loop van de dag keerde de kansen tijdens het begrotingsdebat over de begroting van het ministerie van onderwijs. In de wandelgangen bewerkte Arie Slob zijn collega Ursie Lambrechts van D66. Al een jaar lang probeerde hij haar over de streep te trekkwen om het op te nemen voor de autochtone achterstandsleerling op het platteland. Hoewel het beleid volgends schooljaar al zal veranderen, komt de rekening daarvan pas in 2007. Dat was nog ver genoeg weg om de extra E 25 miljoen voor het platteland te vinden.

Lambrechts ging in de loop van de dag om. Slob schreef zijn motie en verzamelde daar met steun van D66 net voldoende handtekeningen onder voor een meerderheid. De minister kreeg er lucht van en nam gisteren tijdens haar bijdrage aan het debat al een voorschot op de motie van Slob. Nog voor hij die indiende, gaf ze aan die te zullen uitvoeren. Vervolgens kwamen er ook de handtekeningen van CDA en VVD onder.

Waar de coalitiepartijen eerst het rekenwerk van Friesland verpulverden en de kant van de minister kozen, sloegen ze als een blad aan een boom om. Zo gaat dat blijkbaar. Het heeft weinig zin daar veel woorden aan vuil te maken. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Het ijverige werk van Slob zorgde er zo voor dat nu de gehele Kamer met de minister vindt dat het platteland meer recht heeft op geld voor aanpak van leerachterstanden op de basisschool. Als de minister daadwerkelijk de centen weet te vinden, levert dat Friesland geen vijftig maar honderd extra docenten op. Lof voor de kleine fractie die zijn nut weer eens bewijst.

Tegelijk zadelt dat de provincie met een bijzondere verantwoordelijkheid op. Diverse inspectierapporten hebben de afgelopen tijd laten zien dat er nogal wat schort aan het onderwijs in Friesland. Er is nu de tijd om na te denken hoe verstandig om te gaan met de nieuwe weelde zodat elke extra euro op de juiste wijze bijdraagt aan beter onderwijs.

Want als dat niet gebeurt, dupeert dat niet alleen de scholieren maar is de kans groot dat in 2010 de klok weer terug gaat en het geld alsnog naar de grote steden verdwijnt. Geen Kamer die er dan over zal piekeren de minister andermaal te corrigeren.

Reacties op 'Na het geld nu het betere onderwijs'

Archief > 2005 > december