Toch volledig pensioen voor Zwolse WAO’er

zaterdag 03 december 2005 17:11

Bron: www.destentor.nl

door JELLE BOONSTRA

ZWOLLE - De Zwolse WAO-er Johan van der Vegt krijgt toch nog zijn volledige pensioen. Verzekeraar Delta Lloyd wilde het aanvankelijk niet uitbetalen, omdat er in 1980 geen briefje van de afkeuringsarts naar het pensioenfonds was gestuurd. Dat had hij zelf even moeten doen, maar hij was daarvan destijds niet op de hoogte. Door deze administratieve rimpeling werd vijfentwintig jaar geen pensioen opgebouwd.

De Zwolse Kamerleden Eddy van Hijum (CDA), Co Verdaas (PvdA) en Arie Slob (ChristenUnie) sprongen voor hem in de bres, na publicaties in de Stentor.

En nu is Delta Lloyd alsnog overstag gegaan. Het dossier werd ten tweede male voorgelegd aan de Ombudsman Verzekeringen, die in september nog had verklaard dat er geen enkele formele aanleiding was om Van der Vegt zijn hele pensioentje te gunnen. Daardoor dreigde hij maandelijks 145 euro pensioen mis te lopen: slechts 35 euro bruto zou overblijven.

Druk

Door alle druk besloot de Ombudsman Verzekeringen nogmaals naar de zaak te kijken, en hoewel de juridische gronden ‘weliswaar hetzelfde blijven’, valt het oordeel van Ombudsman mr. J.W. Wabeke ditmaal anders uit. Nadat de ‘sociale aspecten’ nog eens zijn gewogen komt ditmaal het advies om ‘in dit specifieke geval de verjaarde claim van de Zwollenaar toch nog toe te kennen.’ Geen beslissing van Delta Lloyd zelf dus, maar ‘het volgen van een advies’ , zegt woordvoerder Marijke Peijnenburg. De verzekeraar laat weten ‘altijd het oordeel van de Ombudsman te volgen’. Mede daardoor kunnen anderen niet automatisch rechten aan de beslissing ontlenen. Pensioendeskundige Anne Mulder van Bureau Simmer in Hattem, dat de zaak pro deo voor de Zwollenaar voerde, schat dat duizenden anderen nog in hetzelfde schuitje zitten. Volgens Kamerlid Slob hebben zich inmiddels al twintig lotgenoten zich bij zijn partij, en bij CDA en PvdA gemeld. Dat is aanleiding om de zaak deze maand bij de bewindslieden van het ministerie van sociale zaken aan te kaarten, zegt hij.

Van der Vegt zelf is ‘hartstikke blij’. Hij zegt: ‘Ik kreeg altijd maar briefjes van de juridische afdeling, dat er helaas geen mogelijkheden waren, vier jaar achtereen. Wat ben ik nu blij dat het is gelukt’.

Zie ook:

Reacties op 'Toch volledig pensioen voor Zwolse WAO’er'