kamerbijdrage Ernst Cramer algemeen overleg spoor
De heer Cramer (ChristenUnie): Voorzitter. Het is altijd fijn om over het spoor te spreken, maar vooral over de resultaten. De proef met iedere tien minuten een trein is succesvol, maar op andere punten is de voortgang jammer genoeg wat minder voortvarend, neem maar het eerste punt van de agenda, de 160 km/u. Wij hebben van de minister een brief gekregen waarin staat dat het onderzoek daarnaar is uitgesteld. Wat is daarvan de reden? Voor zover mij bekend, is het onderzoek van de TU Delft zelfs al klaar. Waarom dan wachten tot 1 juni? We spreken daar nu al jaren in de Kamer over. Ik heb begrepen dat er een onderzoek plaatsvindt naar de gevolgen voor de slijtage -- van het spoor neem ik aan -- en het energieverbruik. Klopt dat? Ik breng de minister graag in herinnering dat staatssecretaris Schultz al in het najaar 2006 aan de Kamer heeft gemeld dat onderzoek naar slijtage en energieverbruik zou plaatsvinden. Hoe is het dan mogelijk dat het nu pas gebeurt?
Eerder is de Kamer akkoord gegaan met opnieuw uitstel van de kosten-batenanalyse voor de ERTMS (European Rail Traffic Management System). Gezien de samenhang van het dossier ERTMS met het dossier 160 km/u uur vraag ik de minister niet langer te dralen en beide onderzoeken met zijn standpunt daarover uiterlijk begin april naar de Kamer te sturen. Langer wachten kan ook niet, want tijdige besluitvorming is nodig voor het proefbedrijf en de start van de Hanzelijn in december 2012. Als dat geen doorgang zou vinden, heeft dat weer verstrekkende gevolgen voor het nieuwe dienstregelingsmodel en de beoogde reistijdverkorting voor het Noorden.
Ik ga verder met de seinopstelling geel-geel-rood. Laat ik het mij vandaag gemakkelijk maken, want ik weet wat de heer Roemer daarover zal inbrengen en daar ben ik het helemaal mee eens. Waarschijnlijk ben ik het ook wel eens met de interrupties die hij daarna overweegt te plaatsen en zelfs wellicht ook nog wel met de moties die hij daarover eventueel zal indienen.
Voorzitter. De proef met zes intercity's en zes Sprinters tussen Eindhoven en Amsterdam is geslaagd. De punctualiteit was zelfs beter dan normaal. Welke lessen trekt de minister hieruit voor de gewone dienstregeling? 80% van de goederenbanen blijkt niet te worden benut. Zo blijft veel spoorcapaciteit over. Wordt er in het kader van het programma hoogfrequent spoor onderzocht of goederentreinen op sommige corridors in de spits kunnen worden geweerd?
Als er meer treinen rijden, zijn spoorwegovergangen vaker dicht. Welke sluitingstijden zijn volgens de minister nog acceptabel en wordt het geen tijd om een norm af te spreken waarboven de aanpak van spoorovergangen noodzakelijk wordt?
In het buitenland verbaas ik mij altijd over het grote aantal perrons op de stations. Het beperkte aantal in Nederland wordt volgens de ChristenUnie steeds meer het belangrijkste knelpunt van ons spoorwegnet. In een bijzin in het rapport over die capaciteit van zes plus zes lees ik iets over de zorgen over de perroncapaciteit van Amsterdam en Utrecht. De opmerkingen hierover zijn rijkelijk vaag. Wat is hier aan de hand? Klopt het dat voorlopig zes plus zes treinen op die corridor onmogelijk zijn omdat beide stations jarenlang op de schop gaan? Zo ja, ziet de minister mogelijkheden om toch snel meer treinen te laten rijden op de corridor, bijvoorbeeld door het versnellen van de uitvoering van de geplande maatregelen op deze stations? Ziet hij mogelijkheden om op Utrecht Centraal versneld een extra perron te bouwen, zodat er meer reservecapaciteit komt.
De uitkomsten van het onderzoek van de inspectie naar het ongeval bij Zwolle zijn schokkend. Zij stelt dat de huidige procedures voor veilige berijdbaarheid niet in alle gevallen voldoende garanties bieden dat een spoor ook echt veilig is. De procedures zijn "onvolledig, onoverzichtelijk en onduidelijk". Toch stelt ProRail dat de procedures goed zijn, maar dat het schort aan de uitvoering. Echter, een van de twee kan toch maar waar zijn? Kunnen er gelet op de ernst van de gemaakte fouten nog boetes worden uitgedeeld en, zo ja, gebeurt dat dan ook?
Tot slot nog een opmerking over het grensoverschrijdend spoor. De gemeente Eindhoven meldt dat er voor een snelle verbinding met Düsseldorf niet alleen obstakels qua infrastructuur in Duitsland zijn, maar dat dit ook de vervoersconcessie van NS en de Europese liberaliseringsrichtlijn raakt. Dat kan bepalend zijn voor het rendabel exploiteren van de gewenste snelle verbinding. In de initiatiefnota die ik met de heer Koopmans heb geschreven, is dit punt ook aangestipt. Is de minister hierover al in overleg met onze Duitse buren?
- Labels
- Bijdragen
- Ernst Cramer
Archief > 2010 > februari
- 26-02-2010 26-02-2010 10:01 - Waarom de minister van Onderwijs een onderwijsportefeuille koos
- 22-02-2010 22-02-2010 18:30 - Arie Slob adviseert Hare Majesteit de Koningin
- 20-02-2010 20-02-2010 19:30 - Vragen en antwoorden over de val van het kabinet
- 20-02-2010 20-02-2010 05:00 - Rouvoet en Slob over val kabinet: 'Diep triest'
- 19-02-2010 19-02-2010 16:31 - ChristenUnie: vernieuw platvisvloot
- 19-02-2010 19-02-2010 12:00 - 'Vooruitlopen op het kabinet, daar doet mijn fractie niet aan mee'
- 18-02-2010 18-02-2010 14:00 - Wiegman: Overheid moet niet wegkijken bij asbest
- 18-02-2010 18-02-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker inbreng wijziging wet op het primair onderwijs
- 18-02-2010 18-02-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker inbreng referentieniveaus voor de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen
- 18-02-2010 18-02-2010 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer inbr wijziging spoorwegwet, wet personenvervoer en wet op economische delicten
- 17-02-2010 17-02-2010 22:03 - Slob: Regering, hou hoofd koel en regeer
- 17-02-2010 17-02-2010 14:00 - Kamerbijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg bevolkingskrimp
- 17-02-2010 17-02-2010 14:00 - Kamerbijdrage Ed Anker alg. overleg rapport 'geweld tegen homoseksuele mannen en lesbische vrouwen'
- 16-02-2010 16-02-2010 21:00 - AOW-toeslag voor jongere partner niet vervroegd afgeschaft
- 15-02-2010 15-02-2010 11:30 - Arie Slob ook weer beschikbaar voor Tweede Kamer in 2011
- 12-02-2010 12-02-2010 23:35 - Rijkswaterstaat dupeert mobilist met goedkoop asfalt
- 12-02-2010 12-02-2010 17:05 - Nederlandse taal eindelijk in de grondwet
- 11-02-2010 11-02-2010 14:00 - Kamerbijdrage Ed Anker algemeen overleg passend onderwijs
- 11-02-2010 11-02-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman plenair wet voorkeursrecht gemeenten
- 11-02-2010 11-02-2010 10:00 - Kamerbijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg arbeidsparticipatie ouderen
- 11-02-2010 11-02-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker inbreng wijziging wet op onderwijstoezicht
- 11-02-2010 11-02-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker samenvoeg. v/d gemeenten Bolsward, Nijefurd, Sneek, Wûnseradiel en Wymbritseradiel
- 11-02-2010 11-02-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker inbreng wijziging van de wet op de kansspelen
- 10-02-2010 10-02-2010 19:00 - Alcohol vanaf 18 jaar: nu doorpakken!
- 10-02-2010 10-02-2010 16:50 - Rekening van N2000 niet bij ondernemers neerleggen
- 10-02-2010 10-02-2010 14:00 - Kamerbijdrage Cynthia Ortega inbreng aanpassing van de wet arbeid vreemdelingen
- 10-02-2010 10-02-2010 11:00 - Bijdrage Joël Voordewind plenair Nederlandse jeugdzorgprojecten in het buitenland
- 10-02-2010 10-02-2010 10:38 - Burgerinitiatief 'Uit vrije wil' is onaangename opleving van Paars
- 10-02-2010 10-02-2010 10:00 - bijdrage Ed Anker plenair debat Wet modern migratiebeleid
- 10-02-2010 10-02-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn plenair bevorderen arbeidsparticipatie jongeren
- 10-02-2010 10-02-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman Algemeen Overleg Europese Raad
- 10-02-2010 10-02-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn algemeen overleg arbeidsmarktbeleid
- 10-02-2010 10-02-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman Algemeen Overleg Besluit afbreking zwangerschap
- 10-02-2010 10-02-2010 10:00 - Kamerbijdrage Ernst Cramer Algemeen Overleg Natura 2000
- 10-02-2010 10-02-2010 10:00 - bijdrage Ed Anker inbreng wijziging wet studiefinanciering
- 10-02-2010 10-02-2010 09:00 - ChristenUnie wil einde aan selectieve abortus
- 09-02-2010 09-02-2010 18:00 - ‘Donner moet orde op zaken stellen bij UWV’
- 09-02-2010 09-02-2010 14:00 - Waardering voor kabinetsreactie op rapport commissie-Davids
- 09-02-2010 09-02-2010 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer inbreng doorverkoop toegangskaarten
- 09-02-2010 09-02-2010 10:00 - kamerbijdrage Ernst Cramer algemeen overleg spoor
- 06-02-2010 06-02-2010 09:00 - Christelijke instellingen bundelen schuldhulp
- 05-02-2010 05-02-2010 16:53 - ChristenUnie: Amsterdam saboteert regeerakkoord
- 04-02-2010 04-02-2010 20:01 - ChristenUnie trakteert op taart in Tweede Kamer
- 04-02-2010 04-02-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg scheiden van wonen en zorg
- 04-02-2010 04-02-2010 10:00 - Kamerbijdrage Joël Voordewind Algemeen Overleg actuele situatie Haïti
- 03-02-2010 03-02-2010 17:00 - Bijdrage Esmé Wiegman plenair debat Duurzaam voedsel
- 03-02-2010 03-02-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn algemeen overleg luchtkwaliteit
- 03-02-2010 03-02-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg palliatieve zorg
- 02-02-2010 02-02-2010 19:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn debat limiteren hoogte ontslagvergoeding
- 01-02-2010 01-02-2010 12:10 - Speeches en video's van het jubileumfeest