Inwoners van Den Haag zijn burgers, geen klanten
Bij de gemeente Den Haag zijn Hagenaars en Hagenezen geen burgers, maar klanten die bellen met het klantcontactcentrum en een klantreis ‘ervaren’. Een doorn in het oog van fractievertegenwoordiger Simon Fritschij: ‘’De overheid is geen bedrijf. Je bent geen klant of product maar een inwoner van de mooiste stad van Nederland, die als burger verdient dat de overheid jou helpt of de weg wijst. Door weer over burgers te praten staat dat meer centraal.’’
De ChristenUnie/SGP wil dan ook af van het zien van inwoners als klant en stelt voor om weer over burgers, Hagenaars en Hagenezen, te praten. Fritschij: ‘’Al langer heeft de gemeente Den Haag haar dienstverlening niet goed op orde. Lange wachtrijen en wachttijden en gesloten stadsdeelkantoren. Juist in deze tijd waarin mensen met hoge energierekeningen en gestegen prijzen hulp nodig hebben is de menselijke maat belangrijk. Woorden doen ertoe.’’ De ChristenUnie/SGP vindt het gebruik van het woord klant dan ook misleidend. Fractievertegenwoordiger Fritschij: ‘’Als je als klant niet tevreden bent dan ga je naar een andere winkel. Bij het stadhuis kan dat niet, je bent voor je paspoort of schuldhulpregeling, je wmo-aanvraag of je vergunning afhankelijk van de gemeente. Door over burgers te praten herinnert de gemeente zich elke keer: het gaat om mensen die we kunnen helpen.’’
De ChristenUnie/SGP zal tijdens de begrotingsbehandeling deze week een voorstel indienen om af te stappen van het spreken over klanten.