Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)
Bijdrage Carla Dik-Faber aan een algemeen overleg met minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en minister Bruins voor Medische Zorg
Kamerstuknr. 33 835
Mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie):
Dank u wel, voorzitter. Ook mijn fractie wil allereerst waardering uitspreken voor het werk van de inspecteurs, die dagelijks met veel kennis en kunde hun werk doen, maar mijn fractie wil zeker ook veel compli-menten uitspreken voor dit kabinet. Dit kabinet maakt werk van de vernieuwing van de NVWA en van een verandering van werkwijze en cultuur. Het is belangrijk dat meer richting risicogestuurd toezicht wordt gewerkt. Het kost echter meer tijd en meer geld, veel meer geld. Er is een forse overschrijding van de kosten voor ICT, en er zijn ook andere organisatorische risico’s van ongeveer 22 miljoen. Na jaren achterstallig onderhoud bij de NVWA wordt door deze Ministers de bezem erdoor gehaald. En ja, dan komen er ook lijken uit de kast. Mijn vraag is dan ook: hebben we hiermee echt alles gevonden?
Ik besef dat de brexit ook nog veel zal vragen van de NVWA. Ik ben het ermee eens dat de kosten worden gedekt binnen de financiële kaders, maar ten koste waarvan? Hoe verhouden de tegenvallers zich tot de ambitie om het toezicht op dierenwelzijn en voedselveiligheid te versterken? Neemt de slagkracht niet af? Dat is wel een zorg van mijn fractie.
Voorzitter. In het vorige algemeen overleg heb ik aandacht gevraagd voor private kwaliteitssystemen. Door het risicogestuurd toezicht kan sectorale borging leiden tot minder toezichtlasten en borging van de kwaliteit. We hebben bij de fipronilcrisis ook gezien dat een privaat kwaliteitssysteem misbruikt is, waardoor afnemers op het verkeerde been zijn gezet. Hoe kunnen we bij het risicogestuurd toezicht maximaal vertrouwen op private kwaliteitssystemen? En hoe wordt ervoor gezorgd dat in de sector risico’s voor de voedselveiligheid tijdig worden gesignaleerd?
Voorzitter. De NVWA gaat inspecties publiceren op de website. Bij inspecties van grote ondernemingen kan ik dat echt goed begrijpen, maar wat betekent het voor gezinsbedrijven als zij met naam en toenaam worden genoemd, inclusief het adres van het gezin? Wordt dit geen naming and shaming? Hoe wordt deze informatie toegankelijk gemaakt? Mijn fractie vindt het belangrijk dat de beeldvorming over voedselvei-ligheid niet onnodig wordt vertekend, maar ook dat tegelijkertijd wel eerlijk wordt gecommuniceerd als er echt iets mis is. Ik denk dat het belangrijk is dat voor consumenten helder wordt hoe zij de informatie die op de website van de NVWA staat, moeten duiden en interpreteren.
Voorzitter. Deze week schrok ik weer van een bericht over fipronileieren uit Nederland in Duitse supermarkten. Consumenten zijn de fipronil allang vergeten, maar boeren zitten vaak nog midden in de ellende. Ik kreeg vannacht een mail van een pluimveehoudster die zich grote zorgen maakt. Zij zegt het volgende. «Sinds begin januari zijn onze uitslagen steeds onder de 0.005 geweest, en toch is het nu einde verhaal. Ze komen geen eieren meer halen. Weer staan we met de rug tegen de muur. Alle pakstations in Nederland afgebeld, maar niemand wil nog bioeieren. Vanmorgen hebben we nog iemand gevonden die voor de industrie de eitjes ophaalt. Brengt niet veel op, maar alles beter dan weggooien. Morgen komt de NVWA kippen halen voor onderzoek. Volgende week komen daar de uitslagen van. Als alle uitslagen bekend zijn, kunnen we verder: gaan we vergassen of mogen ze naar de slachterij? Een keuze die eigenlijk geen keuze is.»
Voorzitter. Hoe verklaren de Ministers de nieuwe incidenten, aangezien nieuw gebruik van fipronil door de NVWA wordt uitgesloten? Wat is de inschatting van de Ministers? Wat doen zij samen met de sector om erger te voorkomen? Vooral de afvoer van fipronilmest levert nog steeds problemen op. BMC in Moerdijk is nog steeds dicht, maar ik ben heel blij te lezen dat er nu wel de mogelijke oplossing is van homogeniseren met schone mest. Verwacht de Minister dat het probleem hiermee snel is opgelost?
Voorzitter. Het is goed dat de werkgroep van de pluimveesector zelf met aanbevelingen is gekomen om misstanden te voorkomen. Er moeten een meldpunt en een servicepunt komen en het sectortoezicht wordt onafhankelijk. De Minister wil later met een reactie komen. Neemt zij de aanbevelingen, en zeker de verbetermaatregelen die door de sector zelf zijn voorgesteld, ook hierin op?
Mijn laatste punt. Ik hoop echt binnen de tijd te zijn gebleven. Het nieuwe gemeenschappelijk landbouwbeleid zet meer in op risicobeheersing en risicospreiding. In het vorige algemeen overleg heb ik mijn zorgen uitgesproken over het gebrek aan solidariteit, zowel op horizontaal niveau, tussen de boeren, als op verticaal niveau, in de hele keten. Bij een crisis wordt tussen de verschillende schakels in de keten de schade geclaimd. Ik besef dat dit een private aangelegenheid is, maar de klap komt uiteindelijk wel weer bij de primaire producent terecht. Vanmorgen hebben we inderdaad gesproken met een jonge pluimveehouder die een schadepost had van € 700.000 en zich afvraagt of hij nog wel verder kan met het bedrijf. Zal het nieuwe GLB ook mogelijkheden bieden voor risico-spreiding en voor het beter afdekken van risico’s binnen de keten en binnen de sector? Graag een reactie.
Dank u wel.
Archief > 2018 > juni
- 28-06-2018 28-06-2018 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het notaoverleg Beleidsnota Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
- 27-06-2018 27-06-2018 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over de verantwoording over het profileringsfonds door hogescholen en universiteiten
- 27-06-2018 27-06-2018 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Krimp in het onderwijs
- 27-06-2018 27-06-2018 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het algemeen overleg MIRT
- 27-06-2018 27-06-2018 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Stand van zaken fosfaatrechten
- 26-06-2018 26-06-2018 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Luchtvaart
- 22-06-2018 22-06-2018 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en de Tweede Kamerleden Van der Staaij (SGP) en De Roon (PVV) over het vertrek van de Verenigde Staten uit de VN-Mensenrechtenraad
- 22-06-2018 22-06-2018 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins e.a. over een nieuw datalek bij Mossack Fonseca
- 21-06-2018 21-06-2018 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het algemeen overleg Raad Algemene Zaken dd 26 juni 2018/ EU-uitbreiding (Westelijke Balkan)
- 21-06-2018 21-06-2018 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Geneesmiddelenbeleid
- 21-06-2018 21-06-2018 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het notaoverleg inzake Initiatiefnota van het lid Bisschop getiteld ‘De lidstaten weer aan het roer!'
- 20-06-2018 20-06-2018 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en Sjoerd Sjoerdsma (D66) over het scheiden van ouders en kinderen door Amerikaanse grensbewakers aan de grens tussen de VS en Mexico
- 20-06-2018 20-06-2018 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het algemeen overleg Politie
- 20-06-2018 20-06-2018 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Algemeen nut beogende instellingen (ANBI's) en sociaal belang behartigende instellingen (SBBI's)
- 20-06-2018 20-06-2018 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het algemeen overleg Regio
- 20-06-2018 20-06-2018 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken
- 18-06-2018 18-06-2018 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins e.a. over rulings over de dividendbelasting
- 15-06-2018 15-06-2018 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over de inning Eritrese diasporabelasting nadat de Tijdelijk Zaakgelastigde persona non grata is verklaard
- 14-06-2018 14-06-2018 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Eurogroep/Ecofinraad
- 14-06-2018 14-06-2018 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)
- 14-06-2018 14-06-2018 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Maatschappelijke diensttijd
- 14-06-2018 14-06-2018 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Brede schuldenaanpak / Armoede
- 13-06-2018 13-06-2018 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind, Martijn van Helvert (CDA) en Kees van der Staaij (SGP) over de stijgende christenvervolging in China onder Xi Jinping
- 13-06-2018 13-06-2018 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Integrale migratieagenda
- 13-06-2018 13-06-2018 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Maatschappelijke opvang
- 12-06-2018 12-06-2018 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over het bericht «Meisjes zwijgen liever»
- 12-06-2018 12-06-2018 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Landbouw- en Visserijraad op 18 juni 2018
- 11-06-2018 11-06-2018 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het wetgevingsoverleg Raming der voor de Tweede Kamer in 2019 benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangsten
- 11-06-2018 11-06-2018 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het wetgevingsoverleg Wet terugkeer en vreemdelingenbewaring
- 08-06-2018 08-06-2018 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Kees van der Staaij (SGP) over o.a. het bericht «Ander huis gezocht voor bedreigde christelijke Syriër»
- 07-06-2018 07-06-2018 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en Rob Jetten (D66) over het terugdringen van de klimaatimpact van de financiële sector
- 06-06-2018 06-06-2018 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf e.a. over het artikel «Zó «helpt» de televisie kwetsbare tieners»
- 06-06-2018 06-06-2018 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Wetenschapsbeleid
- 05-06-2018 05-06-2018 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber e.a. over het vertrek van de NCG
- 04-06-2018 04-06-2018 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf en Erik Ziengs (VVD) over de problemen met de Kamperlijn
- 04-06-2018 04-06-2018 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en Roelof Bisschop (SGP) over het bericht «IND-beleid bekeerlingen geregeld onzorgvuldig