Vragen over mogelijke onveilige vrachtvliegtuigen
Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat over mogelijke onveilige oude vrachtvliegtuigen.
Met antwoord.
- Hebt u kennisgenomen van de berichtgeving over onveilige oude vrachtvliegtuigen die vluchten op Nederland uitvoeren en waarvan het technisch onderhoud in handen is of was van de Amerikaanse onderhoudsmaatschappij Kalitta Maintenance?1
- Hoe beoordeelt u het gegeven dat recent onderzoek2 van Lufthansa Technik uitwees dat een vliegtuigmotor die in onderhoud was van deze maatschappij eigenlijk «schroot» was?
- Hoeveel vluchten worden jaarlijks op Nederland uitgevoerd met (vracht)vliegtuigen die in onderhoud zijn bij Kalitta Maintenance?
- Wanneer zal naar verwachting het onderzoek van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten zijn afgerond naar het incident op 15 oktober, waarbij een toestel van Kalitta Air een motor verloor boven Lake Michigan?
- Is de berichtgeving over luchtwaardigheid van de in vraag 1 genoemde vrachtvliegtuigen aanleiding voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat de controle op deze toestellen te verscherpen? Zo neen, waarom niet?
- Is het niet gebruikelijk in situaties als deze de landingsrechten van de betreffende vrachtvervoerders te beperken of op te schorten? Zo neen, waarom niet?
- Ja.
- Het onderzoek betrof een deel van een rapport dat opgemaakt was ten behoeve van een mogelijke aankoop voor een Australische maatschappij. Dit rapport van mei 2001 kan overigens niet recent genoemd worden. De motoren die door Lufthansa zijn onderzocht waren op dat moment niet actief in gebruik. Mij blijkt niet uit het Lufthansa-rapport dat de in het artikel genoemde motor kan worden betiteld als «schroot»; de motor was volgens het rapport er «dichtbij, maar binnen de limieten».
- Voor zover mij bekend betreft het alleen vliegtuigen van de luchtvaartmaatschappij Kalitta zelf. Deze maatschappij voerde in 2003 1058 bewegingen (start of landing) uit op Schiphol. Dit jaar zijn er tot en met oktober 1180 bewegingen gemaakt.
- Voor zover mij bekend heeft dit incident op 20 oktober in plaats van 15 oktober plaatsgevon-den. Dit incident, waarbij boven Lake Michigan de linkerbuitenmotor van een vrachtBoeing 747-100 van Kalitta Air afviel, wordt verricht door de onafhankelijke onderzoeksinstelling National Transportation and Safety Board (NTSB). Het is onmogelijk aan te geven, hoe lang dit onderzoek gaat duren.
Een eerste en voorlopig onderzoek van de NTSB heeft aangetoond dat de motor van de vleu-gel is afgevallen zonder dat de pylon waarin de motor hing alsmede de bouten die zorgen voor de verbinding tussen de pylon en de motor verloren zijn gegaan, deze werden aangetroffen aan het (veilig gelande) vliegtuig. De NTSB, noch de Amerikaanse Luchtvaartautoriteiten, noch de vliegtuigfabrikant hebben tot op dit moment in het incident aanleiding gezien bijzon-dere inspecties en of speciale voorschriften af te kondigen voor soortgelijke toestellen. - In het toezicht op buitenlandse maatschappijen is voorzien door het SAFA (Safety Assess-ment of Foreign Aircraft) inspectieprogramma. De inhoud en uitvoering van deze inspecties is vastgelegd tussen de 41 deelnemende ECAC (European Civil Aviation Conference) landen. Deze inspecties richten zich op de veiligheidsaspecten van de vlucht-voorbereiding en uitvoering en de technische staat van de vliegtuigen.
Alle maatschappijen die Nederland bezoeken komen in aanmerking voor SAFA-inspecties. Alle nieuwe en/of onbekende maatschappijen worden bij hun eerste bezoek aan Nederland geïnspecteerd. Zodra er een beeld is verkregen van de maatschappij wordt er al dan niet een vervolginspectie gepland. Dit is afhankelijk van de aard van de bevindingen.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft op dit moment het toezicht verscherpt op twee luchtvaartmaatschappijen die met vrachtvliegtuigen op Nederland vliegen. Het gaat om het Amerikaanse bedrijf Kalitta en Air Bangladesh uit Bangladesh. Bij Kalitta zal het aantal inspecties voorlopig van (gemiddeld) 1 per 120 vluchten worden opgevoerd naar 1 per 30 vluchten. Air Bangladesh is tijdens beide vluchten op Nederland gecontroleerd; het aantal in-specties zal voorlopig minimaal 1 op de 10 vluchten bedragen. Indien uit de inspecties blijkt dat er geen redenen zijn om het verscherpte toezicht te handhaven, zal het aantal inspecties worden genormaliseerd. Het verscherpte toezicht heeft onder meer te maken met een recente berichtgeving met betrekking tot het onderhoudsbedrijf van Kalitta.
Overigens heeft de IVW op grond van eerdere inspectieresultaten op dit moment geen aanwijzingen dat er ernstige technische tekortkomingen zijn. - Nee, indien feitelijk is aangetoond dat de vermoedens omtrent de aantasting van de luchtwaardigheid terecht zijn, kan worden overgegaan tot het beperken of opschorten van de landingsrechten. Daarbij zal de primair verantwoordelijke toezichthoudende autoriteit (van het land waar het betreffende luchtvaartuig staat ingeschreven) worden betrokken.
- Labels
- Vragen
Archief > 2004 > november
- 30-11-2004 30-11-2004 17:45 - Verbod huisuitzetting bij huurachterstand
- 30-11-2004 30-11-2004 15:30 - Bijdrage debat Begroting 2005 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu
- 29-11-2004 29-11-2004 09:24 - Bijdrage wetgevingsoverleg herziening zorgstelsel
- 27-11-2004 27-11-2004 10:22 - Interview: In de knel
- 25-11-2004 25-11-2004 11:18 - Bijdrage debat Begroting 2005 Defensie
- 24-11-2004 24-11-2004 12:58 - Vragen over Voorlichtingsfimpje over aids-preventie in India
- 24-11-2004 24-11-2004 11:21 - Bijdrage debat Fiscale behandeling VUT, Prepensioen en introductie levensloopregeling
- 23-11-2004 23-11-2004 23:09 - Sneller met de trein: 200 km/u
- 23-11-2004 23-11-2004 22:53 - Bijdrage debat Begroting Verkeer en Waterstaat 2005 en Infrastructuurfonds
- 23-11-2004 23-11-2004 11:32 - Bijdrage debat Wijziging Wet Voortgezet Onderwijs – huisvestingskosten scholen
- 22-11-2004 22-11-2004 11:46 - Bijdrage debat Cultuurnota 2005-2008 Begroting 2005 OCW : Cultuur
- 22-11-2004 22-11-2004 11:44 - Bijdrage debat Begroting 2005 OCW- Media
- 20-11-2004 20-11-2004 17:28 - Interview: Tolerantie doet pijn
- 19-11-2004 19-11-2004 16:20 - ChristenUnie wil les in televisiekijken
- 19-11-2004 19-11-2004 12:22 - Vragen over Positie van christenen in China
- 19-11-2004 19-11-2004 11:48 - Bijdrage debat Wet aanpassing VUT, prepensioen en introductie levensloopregeling
- 18-11-2004 18-11-2004 14:38 - Verslag Lumpsumbekostiging primair onderwijs
- 17-11-2004 17-11-2004 20:55 - Bijdrage debat Belastingplan 2005 en overige fiscale maatregelen
- 17-11-2004 17-11-2004 16:06 - Antireligieuze toon in politieke debat baart zorgen
- 17-11-2004 17-11-2004 14:39 - Verslag Gebruik videoconferentie in het strafrecht
- 17-11-2004 17-11-2004 10:57 - Bijdrage debat Begroting 2005 Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties
- 16-11-2004 16-11-2004 15:29 - Verdonk speelt met vuur
- 16-11-2004 16-11-2004 11:04 - Bijdrage debat IJzeren Rijn
- 16-11-2004 16-11-2004 11:02 - Voortgezet Algemeen Overleg Waddenzee
- 16-11-2004 16-11-2004 10:59 - Bijdrage debat Begroting 2005 Landbouw, Natuurbeheer en Voedselveiligheid
- 15-11-2004 15-11-2004 11:06 - Bijdrage debat Belastingplan 2005
- 13-11-2004 13-11-2004 21:27 - Wat staat ons te doen?
- 13-11-2004 13-11-2004 21:26 - Ambassadeurs van naastenliefde
- 12-11-2004 12-11-2004 16:49 - Vragen over de instelling van een Volkscongres in de Indonesische provincie Papoea
- 11-11-2004 11-11-2004 19:40 - Bijdrage debat moord op dhr. Th. van Gogh
- 10-11-2004 10-11-2004 19:43 - Bijdrage debat Staat van de Unie
- 10-11-2004 10-11-2004 14:44 - Verslag Experimentenwet vooropleidingseisen, selectie en collegegeldheffing
- 10-11-2004 10-11-2004 09:27 - Algemeen Overleg Openbaar Vervoer
- 09-11-2004 09-11-2004 21:51 - Het Elfde Uur: André Rouvoet over moslimextremisme
- 09-11-2004 09-11-2004 14:45 - Verslag Wijziging WWB – fin. tegemoetkoming personen met ouderdomspensioen
- 08-11-2004 08-11-2004 15:04 - Overgangsregeling voor grijs kenteken
- 06-11-2004 06-11-2004 14:26 - De kerk mag zich bemoeien met de politiek
- 06-11-2004 06-11-2004 14:17 - Geen drugs op straat toestaan
- 04-11-2004 04-11-2004 21:26 - Arie Slob krijgt toezeggingen van minister OCW
- 04-11-2004 04-11-2004 14:46 - Verslag Wijziging Huursubsidiewet – jongeren en studenten
- 03-11-2004 03-11-2004 21:08 - Bijdrage debat Begroting Justitie onderdeel vreemdelingenzaken
- 03-11-2004 03-11-2004 19:16 - Bijdrage debat Begroting Onderwijs Cultuur en Wetenschappen
- 03-11-2004 03-11-2004 18:51 - Vragen over Onderzoeksrapport verpleegkundigen en regelgeving bij euthanasie en zelfdoding
- 03-11-2004 03-11-2004 16:35 - Vragen over mogelijke onveilige vrachtvliegtuigen
- 03-11-2004 03-11-2004 15:38 - Donner op voorstel van ChristenUnie: proef met 'Ik doe normaal'
- 03-11-2004 03-11-2004 13:56 - Zorgvuldig omgaan met vrije woord
- 03-11-2004 03-11-2004 13:21 - Stap dichterbij EU-ambassadeur
- 03-11-2004 03-11-2004 11:29 - Strijd aanbinden met moslimextremisme
- 02-11-2004 02-11-2004 21:04 - Bijdrage debat Begroting Justitie
- 02-11-2004 02-11-2004 12:35 - Column Centraal Weekblad
- 02-11-2004 02-11-2004 12:18 - Stop medewerking verpleegkundigen euthanasie
- 01-11-2004 01-11-2004 18:53 - Bijdrage debat Begroting Buitenlandse Zaken
Reacties op 'Vragen over mogelijke onveilige vrachtvliegtuigen'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.