Rouvoet gaat ChristenUnie aanvoeren

zaterdag 02 november 2002 07:16

DEN HAAG - André Rouvoet wordt de nieuwe lijsttrekker van de ChristenUnie. De 40-jarige Rouvoet, afkomstig uit de RPF, wordt door het partijbestuur voorgedragen als opvolger van Kars Veling. Het verkiezingscongres van de partij moet dat volgende week zaterdag bekrachtigen. De actualiteitenrubriek 2-Vandaag heeft dat op basis van ,,betrouwbare bronnen'' gemeld.

Het bestuur van de ChristenUnie gaf twee weken geleden te kennen niet weer met Veling als lijsttrekker in zee te willen. De nieuwe lijsttrekker van de ChristenUnie zit sinds 1994 in de Tweede Kamer. Voor die periode was hij jarenlang directeur van het wetenschappelijk bureau van de RPF. Nog eerder was hij medewerker van RPF-kamerlid Meindert Leerling.

Enkele weken geleden maakte Rouvoet bekend dat hij vragen over een mogelijk lijsttrekkerschap niet uit de weg zou gaan. Eerder had hij dat steeds om persoonlijke redenen afgewimpeld.

Rouvoet heeft als kamerlid vooral de beleidsterreinen van justitie en volksgezondheid gedaan. Zo kruiste hij vaak de degens met ministers van D66-huize als Sorgdrager en Borst. Hij staat bekend als een spitsvondig debater. Sinds de laatste verkiezingen is hij ook woordvoerder Europa en binnenlandse zaken. De nieuwe lijsttrekker maakte deel uit van de parlementaire commissies Van Traa en Kalsbeek naar opsporingsmethoden. Rouvoet is ook lid van het presidium, het bestuur van de Tweede Kamer. De jurist geldt als een kenner van de procedures.

In partijgelederen heeft de lijsttrekker zich ingespannen voor een verdergaande samenwerking van RPF en GPV. Hij maakte deel uit van de commissie die de 'verloving' van beide partijen heeft voorbereid.

Rouvoet, woonachtig in Woerden, is getrouwd met Liesbeth. Ze hebben vijf kinderen. De nieuwe lijsttrekker is lid van de Christelijke Gereformeerde Kerk.

van onze redactie politiek

Bron: Nederlands Dagblad, 2 november 2002