Rouvoet wil CDA-stemmers terugwinnen

maandag 04 november 2002 09:47

AMERSFOORT - Als hij de beschrijving leest die het partijbestuur van hem geeft, krijgt hij prompt „rode koontjes.” Maar als dat bestuur hem „een teamspeler” noemt, kan mr. A. Rouvoet (40) die opvatting slechts bevestigen. „We moeten het, ook in de toekomstige fractie, met elkáár gaan doen.” Wat precies? „Keuzes maken die passen bij een uitgesproken christelijke partij.”

Nee, over na te streven zetelaantallen zul je de kandidaat-lijsttrekker tijdens de campagne niet horen. Om over het speculeren op regeringsdeelname maar te zwijgen. „Ons past bescheidenheid. De uitslag van de vorige verkiezingen was voor de ChristenUnie een bittere pil. Daar is nog allerlei onrust en de ziekte van Kars Veling overheen gekomen. Dat is geen situatie waarin we ons als ChristenUnie getalsmatige doelen moeten gaan stellen. Ik heb een inhoudelijke missie die geformuleerd is door mijn partij. Op het volbrengen daarvan wil ik afgerekend worden.”

Wat is die missie?
„Als een uitgesproken christelijke partij heldere keuzes maken. Bijvoorbeeld op het gebied van het milieu, omdat het Gods schepping betreft waarover wij rentmeesters zijn. Maar ook op sociaal terrein, want in de politiek moeten we naastenliefde in praktijk brengen. Ook bij het thema veiligheid hebben we onze eigen invalshoek: de overheid moet haar verantwoordelijkheid waar maken dat burgers een stil en gerust leven kunnen leiden. Kortom: het gaat ons niet om allerlei dingen die we zelf bedacht hebben, maar om Gods wil met de samenleving.”

Is de partij in de vorige campagne tekortgeschoten in het maken van -wat u noemt- heldere keuzes?
„De laatste kamerverkiezingen zijn voor ons slecht verlopen. Daarbij speelden interne factoren zeker een rol. Die wil ik niet wegpoetsen. Maar ik houd ook vol dat het bizarre verkiezingen waren. Er zijn grote groepen kiezers die ons verlaten hebben omdat zij, tegenover de dreiging van de LPF, een groot en sterk CDA wilden.

Die kiezers wil ik proberen terug te winnen. In de eerste plaats door de aantrekkingskracht van ons programma. In de tweede plaats door hun duidelijk te maken dat het dit keer heel andere verkiezingen zijn. De LPF is nu geen reële dreiging meer. Christenen kunnen nu rustig die partij steunen waarbij ze zich programmatisch echt thuis voelen.”

Worden de verkiezingen echt anders? Volgens de peilingen moeten CDA en VVD alle zeilen bijzetten om een meerderheid te krijgen. Zo komt uw achterban opnieuw in de verleiding CDA te stemmen.
„Ik zou de kiezers er dan op willen wijzen dat zij een partij gaan steunen die het strategisch akkoord tot uitgangspunt neemt in de campagne. De hoofdtoon van dat akkoord is neoliberaal. Zalm wist maar liefst 142 punten op te sommen die hij uit zijn verkiezingsprogramma in het strategisch akkoord had kunnen verwezenlijken. Elke christen moet zich oprecht afvragen of hij zich aangesproken voelt door dit beleid. Een beleid waarmee de Kyoto-afspraken niet gehaald worden, een beleid dat ten aanzien van asielzoekers zeer hard inzet, een beleid dat veel schade die paars heeft aangericht níét herstelt. Denk aan medisch-ethische zaken, denk aan het bordeelverbod.”

U hebt als kandidaat-lijsttrekker een zware taak. De partij staat in de peilingen op drie zetels.
„Ja, maar het is voor een nieuwe leider wel goed te starten bij een nulmeting.”

Men zegt: Uw achterban emancipeert. Daarom staat de ChristenUnie voor de keuze mee te emanciperen en een mini-CDA te worden óf standvastig te blijven en dus van marginale betekenis.
„Het kan best zijn dat onze achterban emancipeert en mondiger wordt. Het is in elk geval waar dat de vanzelfsprekende band tussen de ChristenUnie en haar kiezers weg is. Maar wat mij betreft is dat niet deprimerend, maar biedt het juist kansen. Als wij vinden dat we een goed verhaal hebben, moeten we er ook mee naar buiten komen en zeggen: Dít zijn wij, een partij die politiek wil bedrijven met het hart! Spreekt je dat aan? Kies dan voor ons. Zegt het je niets? Kies dan een andere partij.

Uitgesproken christelijke politiek staat niet per definitie op verlies. Pas sprak ik op een PerspectieF-congres een jongen. Ik vroeg: Ben je al lang lid van de ChristenUnie? Nee, zei hij, een jaar geleden hoorde ik nog bij D66. Maar ik ben tot bekering gekomen. Nu wil ik Koning Jezus dienen.”

Sommigen spreken momenteel van een ontwortelde partij.
„Dat herken ik helemaal niet. Natuurlijk is er in de ChristenUnie het een en ander aan de hand. Ook ik heb kennisgenomen van een brief van een veertigtal partijleden die forse kritiek hebben op de besluitvorming rond Kars Veling. Maar ik pik er vooral dit uit op: het zijn mensen die geweldig betrokken zijn bij de ChristenUnie. De partij gaat hen ter harte. Ik ben het niet in alles met hen eens, maar ons fundament is hetzelfde. Op hun oproep tot een christelijk optreden zeg ik van harte amen.

Addy de Jong

Bron: Reformatorisch Dagblad