André Rouvoet in tv-campagne voor Pakistan

donderdag 20 oktober 2005 08:56

Bron: Nederlands Dagblad

van onze redactie binnenland

WOERDEN - ChristenUnie-fractievoorzitter André Rouvoet is een van de tien bekende Nederlanders die sinds gisteravond op televisie oproepen geld te geven voor de aardbevingsslachtoffers in Azië.

Toen Rouvoet werd gevraagd mee te werken aan de spotjes, zei hij meteen ja. ,,Deze week vergadert de Tweede Kamer niet, dus heb ik alle ruimte om mee te werken.'' Dinsdag zijn de filmpjes, die zowel op de publieke als commerciële zenders te zien zijn, opgenomen. Naast André Rouvoet doen onder meer de tv-presentatrices Floortje Dessing en Maartje van Weegen, burgemeester Job Cohen en voetballer Dirk Kuyt mee.

De actie voor de aardbevingsslachtoffers in Pakistan, India en Afghanistan kwam aanvankelijk moeizaam op gang. ,,Als je ziet hoe snel na de tsunami de giftenstroom op gang kwam, hebben we nog een hele inhaalslag te maken'', aldus Rouvoet, die wel begrijpt dat mensen soms een machteloos gevoel bekruipt. ,,Dat heb ik ook gezegd in het spotje. Maar als je geen woorden hebt, moet je je hart laten spreken. Het is misschien een druppel op een gloeiende plaat, maar als iedereen iets bijdraagt kunnen we met elkaar toch een verschil maken.''

De tussenstand van giro 800800 was gisteren 4,5 miljoen euro. Daarvan is 2,5 miljoen daadwerkelijk op de rekening binnengekomen, de andere twee miljoen is afgelopen vrijdag door minister Van Ardenne (Ontwikkelingssamenwerking) beschikbaar gesteld. De afgelopen twee dagen is er meer dan één miljoen euro overgemaakt.

Bij de Samenwerkende Hulporganisaties zijn onder meer Kerkinactie, Mensen in Nood/Cordaid, Stichting Vluchteling, TEAR fund en Unicef Nederland aangesloten.

Reacties op 'André Rouvoet in tv-campagne voor Pakistan'

Archief > 2005 > oktober