Bijdrage Esmé Wiegman aan het wetgevingsoverleg Crisis- en herstelwet
Bijdrage van ChristenUnie Tweede Kamerlid Esmé Wiegman-van Meppelen Scheppink met de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu aan een wetgevingsoverleg met minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus van Infrastructuur en Milieu
Onderwerp: Crisis- en herstelwet
Kamerstuk: 33 135
Datum: 25 juni 2012
Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie): Voorzitter. Ik herinner mij de behandeling van de Crisis- en herstelwet omdat daarbij de meeste amendementen per minuut werden ingediend. Bovendien duurde de behandeling tot diep in de nacht. Ik hoop dat het vandaag op beide punten wat beperkter zal blijven, al besef ik dat ik zelf ook een aantal amendementen heb ingediend.
Dit wetsvoorstel leent zich voor meer wijzigingen, maar wat ons betreft kan dat beter op het moment dat wij de integrale omgevingswet gaan bespreken. Daarom beperk ik mij in mijn amendementen tot wijzigingen die op korte termijn noodzakelijk zijn.
De ChristenUnie heeft er moeite mee dat de Crisis- en herstelwet al zo snel permanent wordt gemaakt, terwijl de inkt van de evaluatie nog nauwelijks droog is. Uit de evaluatie blijkt dat er op veel punten nog te weinig ervaring is om conclusies te kunnen trekken. Ik ben dan ook blij dat de regering bij nader inzien een groot deel van het voorstel heeft teruggetrokken, zeker na de forse kritiek van de Raad van State. Bij mij blijft de vraag hangen voor welke projecten het op dit moment per se nodig is om de wet permanent te maken. Ik zou daar graag een duidelijk antwoord van de minister op willen hebben.
Ik begrijp dat de minister meer duidelijkheid wil bieden over de verlenging van de Crisis- en herstelwet, maar wat betreft de ChristenUnie komt hiervoor een harde einddatum. Ik heb daarom samen met de heer Verhoeven van D66 een amendement ingediend dat de wet met drie jaar verlengt. Dat moet voldoende zijn want op dat moment is de Omgevingswet er. Wat betreft de ChristenUnie gaan niet alle onderdelen van de Crisis- en herstelwet een-op-een over in de Omgevingswet. De ChristenUnie roept de regering op nog eens goed naar de proportionaliteit van de verschillende bepalingen te kijken, want hier en daar gaat de hang naar snelheid toch te veel ten koste van de kwaliteit van besluiten en de rechtszekerheid voor burgers. Ik heb daarom een amendement ingediend om uiterlijk over twee jaar nogmaals de Crisis- en herstelwet met betrekking tot de onderdelen uit hoofdstuk 1 te evalueren. Op deze manier kan dit nog meegenomen worden in de nieuwe Omgevingswet.
De ChristenUnie heeft vanaf het begin vraagtekens geplaatst bij de daadwerkelijke versnelling van projecten die de Crisis- en herstelwet mogelijk zou maken. Er is op papier best tijdwinst te boeken door het inkorten van beroepstermijnen, het invoeren van het relativiteitsbeginsel en het beperken van beroep van overheden en de eis dat beroepsgronden tijdig worden ingediend, maar het grootste tijdverlies zit niet in dit soort procedures maar in de planvorming zelf en de politieke en bestuurlijke organisaties daarvan. In het Franse Montpellier zijn in april twee tramlijnen geopend, terwijl over de aanleg pas in 2010 is besloten. Dat is razendsnel. In Nederland doen we over zoiets al snel tien jaar. De Crisis- en herstelwet lost dit niet op. Het is prima dat de minister kennis en ervaring over de Crisis- en herstelwet verspreidt onder gemeenten, maar dat hier behoefte aan is wordt juist door de wet zelf veroorzaakt en is alleen nog maar een grotere belasting voor deze gemeenten. Zij hebben juist behoefte aan tips om de plannen zelf inhoudelijk beter te maken en sneller afgerond te krijgen, los van de Crisis- en herstelwet.
Uit de evaluatie blijkt dat slechts zes van de twintig projecten waarover een beroep is geweest, geprofiteerd hebben van de Crisis- en herstelwet en dan ook nog eens slechts in zeer beperkte mate. Hiervoor is wel de rechtsbescherming fors ingeperkt. Is gezien dit magere resultaat de balans nog wel positief te noemen? Tegelijkertijd is de werklast van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State toegenomen. Sommige projecten zijn dan misschien versneld maar de gemiddelde doorlooptijd in de Ruimtelijkeordeningskamer is toegenomen van 48 weken in 2010 naar 53 weken in 2011. Over haren in de soep gesproken, zeg ik in de richting van collega Houwers; dat zijn er heel veel. Kortom, de Crisis- en herstelwet heeft dus zelfs voor vertraging gezorgd.
De minister stelt in de nota naar aanleiding van het verslag dat er geen aanleiding is voor zorg over de betrokkenheid van burgers bij de besluitvorming, maar een burger die wordt geraakt door een plan zal per definitie betrokken raken bij besluitvorming. Het gaat er juist om of er nog voldoende ruimte is voor die burger om zijn inbreng te leveren en dat er ook iets mee wordt gedaan. Het uitgangspunt van Elverding -- wie kent die commissie nog? -- was namelijk dat vroegtijdige, brede participatie ook tot betere besluiten zou moeten leiden en dat er meer draagvlak zou ontstaan doordat burgers zich gehoord zouden voelen. Dit zie ik helaas nog steeds niet terug. Actief betrokken burgers haken hierdoor af. Er is niets op tegen om iets oudere onderzoeksgegevens te gebruiken, maar het lastige is dat er nu discussies gaan ontstaan over de vraag of meer actuele gegevens wel of niet relevant zijn om mee te nemen. Wat betreft de ChristenUnie zou de discussie daarom niet alleen over de juridische kant moeten gaan en de ouderdom van gegevens maar ook over de vraag hoe we ervoor zorgen dat onderzoeksgegevens beter ontsloten worden en actueel gehouden worden zodat niet voor alles een nieuw onderzoek nodig is. Als onderzoeksgegevens meer gestandaardiseerd en bijgehouden worden, zal de discussie over ouderdom van gegevens vanzelf in veel situaties naar de achtergrond verdwijnen. In de nota naar aanleiding van het verslag reageert de minister hierop door alleen maar te zeggen dat onderzoek dat louter gericht is op het verlagen van procesrisico's, moet worden voorkomen. Daar ben ik het mee eens, maar dat is geen antwoord op de vraag hoe kennis en onderzoeksgegevens over kwaliteit of gevolgen voor de leefomgeving beter kunnen worden ontsloten.
Ik heb samen met de heer Verhoeven van D66 een amendement ingediend dat bepaalt dat de versoepeling van de verplichtingen in het kader van de milieueffectrapportage, zoals het loslaten van het alternatievenonderzoek, niet wordt verlengd. Dit middel wordt in de praktijk weinig gebruikt. Het levert nauwelijks tijdwinst op en kan bovendien leiden tot ondermaatse besluiten. Daarom regelt mijn amendement dat de versoepeling van de m.e.r.-plicht alleen mag worden ingezet bij de projecten die nu in bijlage 2 staan en die er tot 2014 nog bijkomen en voldoende ver in procedure zijn. Maar hier zit ook een principiële discussie achter. De minister blijft in de nota naar aanleiding van het verslag volhouden dat de m.e.r.-richtlijn niet voorschrijft dat in een project-m.e.r. alle redelijke alternatieven worden onderzocht, maar alleen de onderzochte alternatieven. Er is echter ook het zorgvuldigheidsbeginsel. Ten eerste moet de overheid, als zij bij een trajectbesluit zelf de initiatiefnemer is van het project, op grond van dat beginsel redelijke alternatieven wel hebben onderzocht. Die moeten dus wel degelijk in een project-m.e.r. Ten tweede is volgens de minister een ruwe schets voldoende, maar lijkt het Europese Hof de verplichting van de beschrijving van alternatieven toch strikter uit te leggen. Ten derde lijkt het erop dat Europa bij modernisering van de m.e.r.-richtlijn juist explicieter gaat vastleggen dat de alternatieven moeten worden onderzocht. Ook stelt de minister dat, als vanuit andere wetgeving, zoals de Richtlijn industriële emissies, wel een alternatieve plicht geldt, die plicht bij een m.e.r. kan komen te vervallen. Dat is echter een vreemde gedachte. De minister wil toch meer integrale besluitvorming? Dan horen dergelijke alternatieven dus wel in een m.e.r. thuis. Een vijfde argument om heel zorgvuldig met de m.e.r.-verplichting om te gaan, is dat een plan-m.e.r. niet altijd voorafgaat aan een project-m.e.r. Daarnaast hebben plan-m.e.r.'en vaak een zodanig abstractieniveau dat in het vervolgtraject nog veel belangrijke keuzes over het milieu openstaan. Het beperken van de m.e.r.-plicht met betrekking tot alternatieven is daarom strijdig met het gedachtegoed van de commissie-Elverding.
Tot slot kom ik bij de overige amendementen die ik heb ingediend. Het amendement op stuk nr. 16 regelt dat in het opschrift van bijlage II onderdeel A blijft staan. Daarin staat dat het gaat om gebiedsontwikkelingsprojecten met een nationale uitstraling. De minister wil dit schrappen omdat de projecten die onder deze categorie van bijlage II worden toegevoegd, niet zijn getoetst op nationale uitstraling. Dat lijkt mij echter geen argument. We zouden dan ook kunnen zeggen dat wij daar voortaan wel op moeten gaan toetsen. Kennelijk is dit in de oorspronkelijke Crisis- en herstelwet onvoldoende geregeld. Door de beperking tot projecten met een nationale uitstraling weg te halen, dreigt de uitzondering van de Crisis- en herstelwet de regel te worden. De ChristenUnie vindt dat dit niet thuishoort in dit overbruggingswetsvoorstel, zoals de minister het noemt. We moeten dit soort zaken veel fundamenteler doordenken in het kader van de Omgevingswet. Daarom stel ik voor om de Crisis- en herstelwet op dit punt nu niet aan te passen.
Het amendement op stuk nr. 9 regelt dat er een eindevaluatie blijft voor de experimenten in de ontwikkelingsgebieden. Het is prima om tussentijds te monitoren, maar dit is geen argument om de eindevaluatie te schrappen. Een evaluatie is noodzakelijk om te toetsen of na tien jaar aan de normen wordt voldaan.
Het amendement op stuk nr. 23, dat mede is ondertekend door collega Kuiken, regelt dat de aanwijzing van ontwikkelingsgebieden beperkt blijft tot bestaand stedelijk gebied en bestaande bedrijventerreinen. Een verruiming van dit instrument tot het buitengebied hoort thuis in de bredere discussie over de Omgevingswet en niet in dit wetsvoorstel, dat de Crisis- en herstelwet verlengt. Bovendien biedt de Crisis- en herstelwet al andere mogelijkheden om de problemen met betrekking tot natuurgebieden aan te pakken en moet voorkomen worden dat er ongewenste effecten ontstaan door een stapeling van maatregelen.
Het amendement op stuk nr. 11 regelt dat de balans voor de leefomgeving jaarlijks verschijnt. We rekenen jaarlijks ook ons financiële huishoudboekje door. Dat moet ook gelden voor ons duurzame huishoudboekje.
Tot slot het amendement dat een jaarlijkse aanscherping van de energieprestatiecoëfficiënt regelt. Dit zorgt ervoor dat in de bouw nieuwe technieken worden gebruikt om energie te besparen. Niet alleen maakt dit Nederland duurzamer, dit zal ook zorgen voor meer werkgelegenheid in de duurzame bouw. Misschien is dit typisch zo'n amendement waar GroenLinks warm van wordt en dat ook prima past in het wensenlijstje van de heer Koopmans van het CDA.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
- Labels
- Bijdragen
- Esmé Wiegman
Archief > 2012 > juni
- 30-06-2012 30-06-2012 16:45 - Speech Arie Slob op het verkiezingscongres van 30 juni
- 30-06-2012 30-06-2012 14:21 - Congres stelt kandidatenlijst en verkiezingsprogramma Tweede Kamerverkiezingen vast
- 29-06-2012 29-06-2012 14:09 - ChristenUnie: ambulances vaker op vluchtstrook
- 29-06-2012 29-06-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Esmé Wiegman inzake Ambulances op de vluchtstrook (vervolgvragen)
- 28-06-2012 28-06-2012 17:30 - Joël Voordewind Fair Politician of the Year
- 28-06-2012 28-06-2012 13:53 - ChristenUnie: actie nodig tegen pesten op school
- 28-06-2012 28-06-2012 07:45 - ChristenUnie wil aanslag Olympische Spelen van 1972 herdenken
- 28-06-2012 28-06-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten inzake Implementatiewet richtlijn solvabiliteit II
- 28-06-2012 28-06-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en Esmé Wiegman over Het belang van het herdenken van aanslagen
- 28-06-2012 28-06-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Cynthia Ortega over het bericht dat scholen massaal de klassen vergroten
- 28-06-2012 28-06-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg MIRT
- 28-06-2012 28-06-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Wmo
- 28-06-2012 28-06-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het algemeen overleg BES-eilanden
- 28-06-2012 28-06-2012 00:00 - Inbreng verslag schriftelijk overleg Esmé Wiegman inzake Zee- en binnenvaart
- 27-06-2012 27-06-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Cynthia Ortega-Martijn over het probleem van pesten op school
- 27-06-2012 27-06-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat over de agenda van de Europese Top
- 27-06-2012 27-06-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan plenair debat inz. Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW
- 27-06-2012 27-06-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Pensioenonderwerpen
- 27-06-2012 27-06-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Voortgang politietrainingsmissie Afghanistan
- 27-06-2012 27-06-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Europsyche
- 27-06-2012 27-06-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Openbaar vervoer
- 26-06-2012 26-06-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan plenair debat over eindrapport Parlementaire Enquête Financiëel Stelsel
- 26-06-2012 26-06-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg PGB
- 25-06-2012 25-06-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Cynthia Ortega: bericht gebruik rekenkaart is niet toegestaan bij eindexamens
- 25-06-2012 25-06-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het wetgevingsoverleg Crisis- en herstelwet
- 21-06-2012 21-06-2012 10:07 - Overgangsregeling btw voor aankoop nieuw huis
- 21-06-2012 21-06-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Pakketmaatregelen
- 21-06-2012 21-06-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Geneesmiddelenbeleid
- 21-06-2012 21-06-2012 00:00 - Inbreng schriftelijk overleg Carola Schouten inz. Initiatiefnota De Mos, Van Dekken en Çörüz
- 20-06-2012 20-06-2012 15:54 - ChristenUnie en CDA willen zilvervlootsparen opnieuw invoeren
- 20-06-2012 20-06-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan plenair debat Wet uitwerking fiscale maatregelen begrotingsakkoord 2013
- 20-06-2012 20-06-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan het plenair debat over de Wet afschaffing huishoudinkomenstoets
- 20-06-2012 20-06-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind inzake Initiatiefnota lid Omtzigt situatie Mor Gabriël klooster
- 20-06-2012 20-06-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Asiel en terugkeer
- 20-06-2012 20-06-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Stelselherziening Jeugdzorg
- 19-06-2012 19-06-2012 00:00 - Inbreng Esmé Wiegman inzake Wijziging Crisis- en herstelwet ivm permanent maken hiervan
- 19-06-2012 19-06-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan plenair debat inzake Wijziging Wet financiering sociale verzekeringen
- 19-06-2012 19-06-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Verzamel algemeen overleg Energie
- 18-06-2012 18-06-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan fiscaal wetgevingspakket en Wet uitwerking fiscale maatregelen 2013
- 15-06-2012 15-06-2012 11:51 - Mix van Haagse ervaring en talentvolle nieuwkomers op kandidatenlijst voor Tweede Kamer
- 15-06-2012 15-06-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega inzake de Wet aanpassing uitkeringsduur Appa
- 14-06-2012 14-06-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Esmé Wiegman over De relatietherapie
- 14-06-2012 14-06-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het plenair debat Initiatief Monasch/Bashir/Van Gent/Verhoeven
- 14-06-2012 14-06-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan dertigledendebat over vonnis Rechtbank Den Haag inzake stages illegalen
- 14-06-2012 14-06-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega inzake Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters
- 14-06-2012 14-06-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega inzake wijziging Kieswet maatregelen stemmen Nederlanders in buitenland
- 14-06-2012 14-06-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten inzake Wijziging Wet financieel toezicht ivm gebruik burgerservicenummer
- 14-06-2012 14-06-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten inzake Wijzigingswet financiële markten 2013
- 13-06-2012 13-06-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Esmé Wiegman over het bericht Dubbel verdriet om verlies Danique
- 13-06-2012 13-06-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het voortgezet algemeen overleg schaalgrootte in de intensieve veehouderij
- 13-06-2012 13-06-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan plenair debat wijziging Natuurbeschermingswet 1998 en Flora- en Faunawet
- 13-06-2012 13-06-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan plenair debat inz. wijz. socialezekerheidswet. ivm Alg. Kinderbijslagwet
- 13-06-2012 13-06-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Landbouwraad 18 en 19 juni 2012
- 12-06-2012 12-06-2012 17:22 - ChristenUnie wil relatietherapie toegankelijk houden voor iedereen
- 12-06-2012 12-06-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten inzake de Wet uitwerking fiscale maatregelen begrotingsakkoord 2013
- 12-06-2012 12-06-2012 00:00 - Inbreng Esmé Wiegman inzake voorstel wet tot nadere wijziging van de wet verbod pelsdierhouderij
- 12-06-2012 12-06-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over het bericht dat mensenhandel fors is toegenomen
- 11-06-2012 11-06-2012 15:00 - ChristenUnie roept minister Leers naar Kamer om aanpak mensenhandel
- 11-06-2012 11-06-2012 00:00 - Inbreng verslag Cynthia Ortega inzake Wijziging Wet financiering sociale verzekeringen
- 11-06-2012 11-06-2012 00:00 - Inbreng verslag van Carola Schouten inzake de Wet verhoging AOW- en pensioenrichtleeftijd
- 11-06-2012 11-06-2012 00:00 - Inbreng Esmé Wiegman inzake Wijziging Zorgverzekeringswet en de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
- 11-06-2012 11-06-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Esmé Wiegman inzake Spoorcapaciteitsproblemen rondom Zwolle
- 11-06-2012 11-06-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Esmé Wiegman inzake voortgang structuuraanpassingen spoorlijn Heerlen-Aken
- 08-06-2012 08-06-2012 11:16 - Ortega-Martijn uit zorgen over inspraakverordening BES-eilanden
- 07-06-2012 07-06-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat inzake Wijziging Wet studiefinanciering 2000
- 07-06-2012 07-06-2012 00:00 - Inbreng verslag Cynthia Ortega inzake Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving
- 07-06-2012 07-06-2012 00:00 - Inbreng verslag Esmé Wiegman inzake wetsvoorstel tot wijziging Wet personenvervoer 2000
- 07-06-2012 07-06-2012 00:00 - Bijdrage van Esmé Wiegman inzake het algemeen overleg Grondstoffen en afval
- 06-06-2012 06-06-2012 12:30 - 'Koningin van de werkbezoeken' verlaat de Tweede Kamer
- 06-06-2012 06-06-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan plenair debat: Voorleggen aan EC besluit Wetsv. huishoudelijke verzorging
- 06-06-2012 06-06-2012 00:00 - Inbreng verslag Cynthia Ortega inzake Wijziging Wet werk en bijstand ivm herziening definitie gezin
- 06-06-2012 06-06-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het algemeen overleg Visserijraad op 12 juni 2012
- 06-06-2012 06-06-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Schaalgrootte in de intensieve veehouderij
- 05-06-2012 05-06-2012 15:43 - ChristenUnie: besluit Schippers over Different discutabel
- 05-06-2012 05-06-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan het plenair debat Wijziging Wet kinderopvang
- 05-06-2012 05-06-2012 00:00 - Mondelinge vragen Cynthia Ortega: "Nibud vindt huidige leencultuur doorgeslagen", Nu.nl, 1 juni 2012
- 04-06-2012 04-06-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Esmé Wiegman over de teksttelefoondienst AnnieS
- 01-06-2012 01-06-2012 11:03 - ChristenUnie onderzoekt mogelijkheden splitsing euro