Vragen over Alternatief onderwijs tijdens de Kinderboekenweek
Vragen van het lid Slob aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, mevrouw Van der Hoeven, over alternatief onderwijs tijdens de Kinderboekenweek met het thema ‘De toveracademie – Boeken vol magie’.
Met antwoord.
- Bent u bekend met de thematiek «De toveracademie – Boeken vol magie» en de uitwerking daarvan de Kinderboekenweek van 5 t/m 15 oktober 2005?
- Erkent u dat de ouders van scholen die meedoen aan deze Kinderweek in een gewetensconflict kunnen komen, omdat zij enerzijds wél willen voldoen aan de Leerplichtwet, maar tegelijk levensbeschouwelijke bezwaren hebben tegen deze thematiek en de beoogde uitwerking daarvan?
- Hoe beoordeelt u het feit dat deze ouders, nadat zij tevergeefs gebruik hebben gemaakt van het instrument van medezeggenschap en de gang naar de klachtencommissie, nog steeds te maken hebben met een gewetensconflict?
- Vindt u het terecht dat ouders om bovengenoemde redenen overwegen hun kinderen in de Kinderboekenweek thuis te houden?
- Zo neen, kunt u mededelen of u alternatieven ziet voor deze ouders? Erkent u daarbij dat het zoeken van een andere school voor hun kinderen, in een soms wijde omgeving, een heel rigide oplossing is voor ruim één week onderwijs?
- Kunt u, in verband met de korte termijn tot de Kinderboekenweek, deze vragen beantwoorden vóór 30 september 2005?
- Ja, de keuze van het CPNB voor het thema “De toveracademie – Boeken vol magie” is mij bekend. Wat betreft de uitwerking daarvan: Scholen bepalen zelf óf en hoe zij meedoen met de Kinderboekenweek. De Werkgroep Christelijke Kinderboeken kiest elk jaar een alternatief thema voor de christelijke kinderboekenweek. In lijn met de gewone kinderboekenweek is dit jaar als thema ‘Wonderlijk’ gekozen.
Daarnaast zijn er nog scholen die zelf een thema kiezen en hiermee zelf een invulling geven aan de Kinderboekenweek.
Er zijn dus meerdere opties waar een school uit kan kiezen met betrekking tot de participatie aan de Kinderboekenweek. - Ik houd het voor mogelijk dat ouders in gewetensconflict kunnen komen doordat zij enerzijds willen voldoen aan de leerplicht, maar tegelijk levensbeschouwelijke bezwaren hebben tegen een onderdeel of thema binnen het onderwijsaanbod van de school.
Ik sta echter niet voor dat zij, indien de keuze van de school anders is dan hun persoonlijke keuze, hun kinderen tijdens deze week van school houden. Hiermee handelen zij in strijd met de Leerplichtwet. Overigens staat in de Leerplichtwet duidelijk omschreven op welke gronden vrijstelling verleend kan worden van (geregeld) bezoek aan een onderwijsinstelling. Het is aan het schoolbestuur om op grond van het verzoek van de ouders en de bepalingen in de Leerplichtwet een beslissing te nemen.
Daarnaast biedt de Wet op het primair Onderwijs (art. 41, 2e lid) het bevoegd gezag de mogelijkheid om op verzoek van de ouders een leerling vrij te stellen van het deelnemen aan bepaalde onderwijsactiviteiten. Het bevoegd gezag bepaalt bij de vrijstelling welke onderwijsactiviteiten voor de leerling in de plaats komen van die waarvan vrijstelling is verleend. Ik ga er dan ook van uit dat in samenspraak met het schoolbestuur een gepaste oplossing gevonden kan worden, waardoor een gewetensconflict bij deze groep ouders voorkomen kan worden. - De manier waarop de school invulling geeft aan het christelijke karakter zal voor een belangrijk deel de discussie tussen ouders en schoolbestuur in deze kwestie bepalen. Te allen tijde, maar zeker ook in dit geval, is het van belang dat de school helder is over het schoolprofiel, zodat ouders weten wat ze aan de school hebben. In het schoolplan en de schoolgids dient dit duidelijk verwoord te zijn. Op die manier is voor beide partijen vooraf duidelijk hoe met bepaalde kwestie omgegaan zal worden.
Daarnaast is er voor ouders en leraren inderdaad de mogelijkheid om via de medezeggenschapsraad mede te bepalen of advies te geven over bepaalde kwesties en bestaat de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie. Zie verder mijn antwoord op vraag 2. - Nee. Hoewel ik begrip heb voor de bezwaren die deze groep heeft tegen het thema “Magie”, betreur ik het dat de betreffende ouders en leraren deze kans niet aangrijpen om over jeugdliteratuur in de klas te spreken vanuit de eigen levensbeschouwelijke en pedagogische achtergrond van de school. Op school worden kinderen voorbereid om te kunnen functioneren in de maatschappij. Ik vind het belangrijk dat kinderen weerbaar zijn, dat ze zelf kunnen oordelen; over situaties waarmee ze geconfronteerd worden maar ook over de boeken die zij lezen. Boeken kunnen in die zin helpen bij de bevordering van mondigheid of andere deugden van de democratie.
- Zoals ik in mijn antwoord op vraag 2 al heb aangegeven, zijn er zeker alternatieven voor de groep ouders die bezwaren heeft tegen het behandelen van het huidige Kinderboekenweekthema binnen de school. De oplossing om voor één week een andere school te zoeken voor deze leerlingen, verdient zeker niet mijn voorkeur. Ik ga er van uit dat de betreffende ouders in samenspraak met het schoolbestuur tot een gepaste oplossing kunnen komen.
- Ja. Zie hierboven.
Zie ook:
- Labels
- Vragen
Archief > 2005 > september
- 30-09-2005 30-09-2005 16:50 - ChristenUnie wil snel een debat over onveiligheid Westerschelde
- 29-09-2005 29-09-2005 19:05 - VVD wil huwelijk verder uithollen
- 29-09-2005 29-09-2005 11:37 - Algemeen Overleg Glastuinbouw
- 29-09-2005 29-09-2005 11:34 - Bijdrage debat Asielbeleid (motie Zuid-Sudan)
- 29-09-2005 29-09-2005 11:32 - Bijdrage debat Nationale Europadiscussie
- 29-09-2005 29-09-2005 11:31 - Bijdrage debat Debat naturalisatieprocedures: Kalou
- 28-09-2005 28-09-2005 15:19 - Bijdrage debat Afschaffing gebruikersdeel OZB en maximering overige OZB tarieven
- 28-09-2005 28-09-2005 14:43 - Afschaffing OZB is niet wijs
- 22-09-2005 22-09-2005 17:12 - Vragen over veiligheid op de Westerschelde
- 21-09-2005 21-09-2005 20:02 - TweeVandaag: Algemene Politieke Beschouwingen
- 21-09-2005 21-09-2005 14:04 - Algemene Politieke Beschouwingen: Groeien in vertrouwen
- 21-09-2005 21-09-2005 10:15 - Zwolse Tweede Kamerleden discussiëren in café over troonrede
- 21-09-2005 21-09-2005 09:29 - Dossier: Prinsjesdag 2005
- 20-09-2005 20-09-2005 15:26 - De mensen zijn niet gek
- 20-09-2005 20-09-2005 15:25 - Troonrede niet concreet
- 19-09-2005 19-09-2005 18:11 - TweeVandaag: Toveracademie: duivelse praktijken?
- 19-09-2005 19-09-2005 17:29 - Maak energiebesparing weer lonend!
- 16-09-2005 16-09-2005 18:21 - Vragen over over de beperking van godsdienstvrijheid in Sri Lanka
- 16-09-2005 16-09-2005 18:20 - Vragen over Beperking van godsdienstvrijheid in Indonesië
- 16-09-2005 16-09-2005 15:18 - Goedkoper werk voor jongeren
- 15-09-2005 15-09-2005 17:33 - Geld is geen wondermiddel!
- 15-09-2005 15-09-2005 17:23 - Bijdrage debat Schiedamse parkmoord
- 14-09-2005 14-09-2005 18:27 - Bijdrage debat Wijziging Rijksoctrooiwet
- 12-09-2005 12-09-2005 12:16 - RFID-chips: Are you being served?
- 10-09-2005 10-09-2005 08:41 - Politiek is meer dan economie
- 09-09-2005 09-09-2005 12:03 - Om toveracademie niet naar school?
- 09-09-2005 09-09-2005 08:08 - Vragen over Alternatief onderwijs tijdens de Kinderboekenweek
- 08-09-2005 08-09-2005 18:34 - Verslag Vorstschade fruitteelt
- 08-09-2005 08-09-2005 18:33 - Verslag Versterking positie slachtoffer in het strafproces
- 08-09-2005 08-09-2005 18:30 - Verslag Wet bevordering voortgezet ouderschap en zorgvuldige scheiding
- 08-09-2005 08-09-2005 18:28 - Verslag Verruiming mogelijkheden en opsporing en vervolging terroristische misdrijven
- 08-09-2005 08-09-2005 15:41 - Zwolse Tweede-Kamerleden delen lespakket Derde Kamer uit
- 08-09-2005 08-09-2005 13:14 - Mobiliteitsnota spoort niet!
- 07-09-2005 07-09-2005 18:39 - Bijdrage debat Milieu, duurzaamheid en rentmeesterschap
- 07-09-2005 07-09-2005 18:35 - Verslag Wet Maatschappelijke Ondersteuning
- 07-09-2005 07-09-2005 16:06 - Verbazing en bezorgheid
- 01-09-2005 01-09-2005 18:41 - Bijdrage debat Zakelijke belangen minister Veerman
Reacties op 'Vragen over Alternatief onderwijs tijdens de Kinderboekenweek'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.