Scheveningen haven.jpg
  1. participatie kaart kompas
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 13 januari 2025 om 10:00

    Resultaten na inzet voor betere participatie

    Eind december is in de Haagse gemeenteraad een nieuwe participatieverordening vastgesteld. Lees hieronder de inzet van fractievoorzitter Judith Klokkenburg en vier mooie resultaten van de ChristenUnie/SGP die zijn aangenomen!

    Lees meer over "Resultaten na inzet voor betere participatie"
  2. nieuwe kerk bewerkt
    Judith Simon Fritschij
    Door Judith Klokkenburg, Simon Fritschij op 6 januari 2025 om 08:00

    Afscheid van Simon Fritschij

    Wegens een verhuizing voor een nieuw avontuur heeft Simon Fritschij afscheid genomen van de Haagse ChristenUnie/SGP fractie. We zullen hem gaan missen! Uiteraard hebben we uitgebreid afscheid genomen, maar ook in de commissie is daar aandacht aan besteed. Lees hier zijn laatste woorden terug. 

    Lees meer over "Afscheid van Simon Fritschij"
  3. Circus De Mos.png
    Judith
    Door Judith Klokkenburg op 28 december 2024 om 10:51

    Voor circus De Mos betalen autobezitters de prijs

    Dit opiniestuk verscheen op 28 december in het AD en is geschreven door Lotte van Basten Batenburg, fractievoorzitter VVD Den Haag en Judith Klokkenburg, fractievoorzitter ChristenUnie/SGP Den Haag. 

    Lees meer over "Voor circus De Mos betalen autobezitters de prijs"

ChristenUnie stelt vragen over veiligheid spoor

DSCN1731maandag 12 maart 2007 17:58

De ChristenUnie heeft vandaag schriftelijke kamervragen gesteld over de capaciteit en de beveiliging van de spoorverbinding Amsterdam-Amersfoort. In de onlangs ingediende adviesaanvraag van de NS voor de nieuwe dienstregeling die eind dit jaar ingaat wordt gesproken over een beveiligingsprobleem waardoor treinen bij Baarn minder hard zouden mogen rijden. Dit probleem zou op veel meer plaatsen in Nederland spelen.

Ernst Cramer, Tweede Kamerlid: “Vorig jaar is er veel discussie geweest over de spoorverbindingen naar het noorden en het oosten van het land. Wij willen voorkomen dat de reistijd opnieuw toeneemt.”

Veiligheid
Het probleem bij Baarn wordt veroorzaakt door de maximale rijsnelheid van de trein. Treinen mogen bij Baarn maximaal 110 km/u. Het beveiligingssysteem op het Nederlandse spoorwegnet werkt op basis van snelheidstrappen: 40 – 80 –130 – 140 km/u. Dit wordt momenteel naar boven afgerond: de machinist dient zich aan de geldende snelheid 110 km/u te houden, het beveiligingssysteem reageert pas als de snelheid van 130 km/u wordt overschreden. Nu wordt voorgesteld de veiligheidstrap in verband met de veiligheid naar beneden af te ronden naar 80 km/uur. De consequentie zou een langere rijtijd zijn voor de intercities.

De ChristenUnie wil weten op welke plaatsen in Nederland het probleem met de snelheidstrappen in het beveiligingssysteem nog meer speelt en wat de minister gaat doen om dit op te lossen en de extra reistijd te voorkomen. Ernst Cramer “Ik maak mij zorgen omdat op het traject Amsterdam-Amersfoort ook goederentreinen en reizigerstreinen elkaar in de weg zitten. De veiligheid moet voorop staan. Voorkomen moet echter worden dat hierdoor de reistijd toeneemt”.

Perron

De ChristenUnie wil ook weten hoe het staat met de aanleg van een extra perron bij station Baarn. Ernst Cramer: “In de zomer heeft de toenmalige staatssecretaris toegezegd dat dit perron eind dit jaar wordt opgeleverd. In de adviesaanvraag van de NS lees ik hierover echter niets en de bouw is nog niet begonnen. Het nieuwe perron is van belang om te zorgen dat de stoptrein Baarn-Utrecht niet meer hoeft te kruizen met de intercities Amersfoort-Amsterdam/Schiphol. De aanleg van dit perron zou reistijdwinst betekenen en de kans op vertragingen verkleinen.”

Zie ook:

Labels
Ernst Cramer

« Terug

Reacties op 'ChristenUnie stelt vragen over veiligheid spoor'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2007 > maart