Coalitie verdeeld over coffeeshopbeleid

woensdag 21 maart 2007 17:28

DEN HAAG - De coalitie is verdeeld over de manier waarop coffeeshops uit de buurt van scholen moeten worden gehouden. De PvdA vindt dat gemeenten kunnen bepalen waar coffeeshops worden toegestaan, de ChristenUnie wil een streng centraal handhavingsbeleid.

Kamerlid Joël Voordewind van de ChristenUnie vindt dat de PvdA afstand neemt van het regeerakkoord door het coffeeshopbeleid aan de gemeenten over te laten. ''Het wordt tijd dat PvdA-Kamerleden zich committeren aan dit deel van het akkoord. Het staat er keihard, zwart-op-wit. Met een beetje laat-maar-waaienbeleid komen we nergens.''

In het regeerakkoord staat dat coffeeshops in de nabijheid van scholen moeten worden gesloten. Er staat niet bij hoe dat moet gebeuren. Ook wordt er geen afstand genoemd.

''Dat is bewust aan de gemeenten overgelaten,'' zegt PvdA-Kamerlid Aleid Wolfsen. ''We moeten dat niet met passer en meter vanuit Den Haag bepalen.'' Gemeenten kunnen een flexibel beleid voeren. Een 'nette' coffeeshop die er heel streng op toeziet dat er geen kinderen softdrugs kopen, mag misschien in de buurt van een school blijven, aldus Wolfsen.

Voordewind wil juist dat de regering erop toeziet dat de coffeeshops snel uit de nabijheid van scholen verdwijnen. ''Wat ons betreft komt er een minimale afstand van vijfhonderd meter. Dat geeft de landelijke overheid door aan de gemeenten. Er moet een actief beleid komen, want bij onderlinge verschillen tussen gemeenten ontstaat er concurrentievervalsing.''

Een woordvoerder van het ministerie van Justitie noemt een dergelijke aanpak 'een denkbare optie'. Het staat echter nog niet vast. Het CDA wacht af waar de regering mee komt.

Wolfsen vindt een vaste afstand 'veel te rigide'. ''Dat is niet aan de orde. We moeten niet naar de millimeters kijken, maar naar de bedoeling.''

Hij wil bemoeienis vanuit Den Haag zoveel mogelijk voorkomen. Alleen als er in gemeenten niks gebeurt, zou er een richtlijn moeten komen.

Bron: Het Parool

Joël Voordewind

Reacties op 'Coalitie verdeeld over coffeeshopbeleid'

Archief > 2007 > maart