Reactie op situatie Irak na val Bagdad

donderdag 10 april 2003 10:16

De beelden van Irakezen die juichend de straat op gaan om de bevrijding van het wrede regime van Saddam Hussein te vieren maken heel wat los. Saddam Hussein is van zijn voetstuk gevallen. Letterlijk en figuurlijk. Dat maakt blij en stemt dankbaar, want nu is er voor het eerst geen angst meer te lezen op de gezichten van de mensen. De oorlog lijkt nu bijna gewonnen, maar vrede is nog ver weg. Het is makkelijker om een oorlog te winnen, dan om de vrede te winnen. Het komt er nu op aan dat de Irakezen zelf een stabiele regering vestigen en bouwen aan de democratie. Dat zal een lange en moeilijke weg worden. Zij kunnen daarbij niet zonder de steun van de wereldgemeenschap. De VN moet daarin een centrale rol spelen. En ook Nederland moet z'n verantwoordelijkheid nemen bij het geven humanitaire hulp en de wederopbouw van het land. Naast de beelden van juichende mensen hebben we ook beelden gezien van de slachtoffers onder burgers en militairen. De prijs die het volk van Irak moet betalen voor vrede en vrijheid is hoog. In onze gedachten en gebeden zijn we bij de slachtoffers en hun familie.

Tineke Huizinga

Reacties op 'Reactie op situatie Irak na val Bagdad'