NRC: ChristenUnie ziet zich als regeringspartner

woensdag 16 april 2003 18:02

De ChristenUnie is een volwaardige kandidaat voor kabinetsdeelname, zegt leider Rouvoet. Een historisch novum.

DEN HAAG, 16 APRIL. Eén misverstand wil ChristenUnie-leider André Rouvoet graag op voorhand wegnemen, nog voordat hij met de informateurs heeft gepraat. ,,We zijn bereid en beschikbaar om met CDA en VVD te spreken over toetreding tot een coalitie. Maar niet als een mogelijkheid waarop je altijd nog kunt terugvallen, als al het andere is mislukt''.

De ChristenUnie wil serieus onderhandelen over toetreding: ,,Ook wij hebben onze gedachten over inbreng in een regeerakkoord''. Natuurlijk, dat kan ook nadat het met D66 en LPF is mislukt, ,,maar dat zal onze animo natuurlijk niet doen toenemen''.

Dat een combinatie CDA-VVD-ChristenUnie slechts de helft (75) van de Kamerzetels oplevert en geen parlementaire meerderheid - zoals samenwerking met de voorshands terughoudende partners LPF en D66 - daarvan is Rouvoet niet onder de indruk. ,,Stabiliteit is meer dan alleen zeteltjes''. Hij verwijst naar het in 1977 aangetreden kabinet Van Agt-Wiegel, dat op papier weliswaar over een coalitie van 77 zetels beschikte, maar in het parlement zeven zogeheten 'loyalisten' telde die uitgesproken bezwaren hadden tegen onderdelen van het kabinetsbeleid. Toch was het redelijk stabiel.

Een combinatie CDA-VVD-ChristenUnie, betoogt Rouvoet, zou bovendien mogelijk op gedoogsteun van de SGP kunnen vertrouwen. (Deze partij houdt overigens van haar kant ook volledige participatie in het kabinet open). In aanmerking genomen dat vermoedelijk ook de LPF zich in de Kamer in het beleid van een kabinet CDA-VVD-CU kan vinden, vermoedt Rouvoet voor zo'n kabinet een werkbare meerderheid van wellicht wel 85 zetels.

In de Nederlandse parlementaire geschiedenis worden de kleine christelijke partijen zelden betrokken bij coalitievorming. De laatste maal was in 1977, toen GPV en SGP werden gesondeerd over de mogelijkheid dat hun steun in het parlement het probleem met de 'loyalisten' kon verhelpen. Rouvoet is er niet van onder de indruk dat VVD-leider Zalm gisteren opmerkte dat er met de ChristenUnie grote verschillen in beginselen bestaan: ,,Die bestonden ook tussen PvdA en VVD, en toch heeft ook dat tot acht jaar stabiele kabinetten geleid. Het gaat om de aanwezigheid van politieke wil, om er door onderhandelen uit te komen. En die hebben wij''.

,,Het zou mij trouwens verbazen als CDA en VVD bij een eerste verkenning zouden menen dat zij dichterbij D66 dan bij de ChristenUnie staan'', zegt Rouvoet. Het veiligheidsbeleid, het internationale beleid - daarop stond de CU dichtbij het vorige kabinet, waartegen D66 vaak oppositie voerde.

Natuurlijk heeft de ChristenUnie ook kritiek gehad op het kabinet, en de inzet van het CDA in die coalitie. Zo heeft het hem verwonderd dat het CDA ,,geen poging'' deed enkele ethische kwesties op de agenda te krijgen. Rouvoet: ,,Het drugsbeleid of de opheffing van het bordeelverbod zijn zaken waartegen niet alleen ideologische bezwaren bestaan, maar dat ook niet goed werkt.''

Bron: NRC Handelsblad
In de media