Bijdrage Ed Anker plenair initiatiefnota 'de grenzen voorbij' van Ernsat Cramer en Ger Koopmans
De heer Anker (ChristenUnie): Wij spreken vandaag voor de derde keer over de initiatiefnota over grensoverschrijdend spoorvervoer. Dat doe ik overigens met groot genoegen, want de heren Cramer en Koopmans hebben met hun initiatiefnota een hiaat in het spoorbeleid gevuld. Inmiddels hebben ze zelfs al voor financiering van de eerste projecten gezorgd. Het is dus de derde keer dat wij hier in de Kamer over spreken, maar in onze fractie en ongetwijfeld ook in de CDA-fractie is er nog veel vaker over gesproken. Ik dank de beide initiatiefnemers voor de verwerking van alle opmerkingen uit de vorige debatten in de nieuwe versie van de initiatiefnota. Er is zelfs duidelijk aangegeven welke aanbevelingen zijn gewijzigd. Ik wil graag vijf moties indienen. Mijn eerste motie gaat over een verdere uitwerking van de projecten waarvoor nu nog geen geld is gereserveerd. Motie De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat met de middelen uit de initiatiefnota ″De grenzen voorbij″ wordt geïnvesteerd in grensoverschrijdende spoorlijnen in Limburg en Twente; overwegende dat in beide regio’s nog een verdere verbetering van het grensoverschrijdende spoorproduct mogelijk is; overwegende dat ook in andere regio’s zoals Groningen en de stadsregio Arnhem-Nijmegen nog kansen zijn voor een verbetering van het grensoverschrijdende spoorvervoer; verzoekt de regering, samen met de regio’s plannen voor een tweede fase investeringen in het grensoverschrijdend spoorvervoer uit te werken en de Kamer hierover uiterlijk in de begroting voor 2012 te informeren, en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Anker en Mastwijk. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 5 (32351).
De heer Anker (ChristenUnie): Dan heb ik een motie over de fiets. De indieners constateren dat het vervoer van een fiets in de trein geen sinecure is. Zo mogen fietsen mee in de Thalys, maar alleen als het voorwiel is gedemonteerd en de fiets in een fietshoes is verpakt. Omdat hierover geen aanbeveling is opgenomen in de initiatiefnota dien ik de volgende motie in. Zij is meeondertekend door de heer Mastwijk, die hier ook een warm pleitbezorger van is. Motie De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat er bij grensoverschrijdend spoorvervoer nog veel obstakels zijn om de fiets mee te nemen in de trein; verzoekt de regering, in gesprek te gaan met de Fietsersbond, ROVER, NS, NSHispeed en de overige vervoerders met grensoverschrijdende spoordiensten over verbeteringen voor het meenemen van fietsen in de trein over de grens en de Kamer hierover binnen een jaar te informeren, en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Anker en Mastwijk. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 6 (32351).
De heer Anker (ChristenUnie): Dan kom ik op het grenstarief. De indieners willen de NS prikkelen door te verplichten, automaten van buitenlandse concurrenten toe te staan. Dat is alleen een oplossing in de grensregio’s. Daarom dien ik de volgende motie in. Motie De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat het grenstarief op de verbinding Maastricht-Brussel is geschrapt voor reizigers tussen Maastricht en België; overwegende dat voor reizigers van/naar plaatsen verder in Nederland er niets is veranderd; overwegende dat het internationale tarief voor het Nederlandse traject de laatste jaren sterker is gestegen dan het binnenlandse tarief; verzoekt de regering, in overleg met NS te bewerkstelligen dat het grenstarief geheel wordt afgeschaft, en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Anker en Mastwijk. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 7 (32351).
De heer Anker (ChristenUnie): Ik voeg hier nog een oproep aan de minister aan toe. Het toevoegen van meer bestemmingen aan kaartautomaten moet ook gepaard gaan met het opnemen van alle gebruikelijke routes en de meest gangbare buitenlandse kortingsregelingen. Nu wordt bijvoorbeeld standaard de grensovergang bij Venlo genegeerd in de kaartautomaten. Dan kom ik op ERTMS, een belangrijk beveiligingssysteem dat grensoverschrijdend spoorvervoer mogelijk maakt. Daarover dien ik de volgende motie in. Motie De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat invoering van ERTMS de interoperabiliteit van het grensoverschrijdend spoorvervoer makkelijker maakt; verzoekt de regering, in overleg met de grensregio’s, de vervoerders ter plaatse en de buurlanden bij gepland groot onderhoud aan de beveiliging van grensoverschrijdende spoorlijnen de inbouw van ERTMS in de infrastructuur mee te nemen en de Kamer hierover binnen zes maanden te informeren, en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Anker en Mastwijk. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 8 (32351).
De heer Anker (ChristenUnie): Voorzitter. Wij komen bij mijn laatste motie ook nog even rakelings langs de portefeuille van Buitenlandse Zaken. De motie gaat namelijk over de gemeente Eijsden. Wij hebben dinsdag gestemd over de herindeling van die gemeente samen met de gemeente Margraten, maar dat zal de meeste woordvoerders hier niet het meest na aan het hart liggen. Wat wel na aan het hart ligt, is dat de Kamer deze week een petitie heeft ontvangen om het station in Eijsden te heropenen. Dit Nederlandse station is gesloten; ik zou haast zeggen omdat het niet in België ligt. Wij hebben het technisch rapport ontvangen, maar de uitkomst is wat de ChristenUnie betreft niet bevredigend. De busreizigers zouden tevreden zijn, maar de handtekeningen die wij deze week hebben ontvangen, vertellen een ander verhaal. De snelle busdienst is verdwenen en een busdienst die er 30 minuten over doet en vaak vertraagd is, is wat anders dan de trein van vroeger, die binnen tien minuten in Maastricht was. Ik wil niet van de minister horen waarom het station niet open kan, maar hoe het wel zou kunnen. In de initiatiefnota en in de petitie staat een aantal goede opties dat onderzocht kan worden, zoals een grensoverschrijdende stoptrein, zodat de bestaande intercity nog wat sneller kan rijden. Maar voor de ChristenUnie staat vast dat dit station sowieso weer open moet; vandaar de volgende motie. Motie De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat station Eijsden gesloten is door de komst van de Maastricht-Brussel express; overwegende dat de vervangende busdiensten geen goed alternatief zijn omdat de reistijd 3 tot 4,5 keer zo lang is en er bovendien vaak sprake is van vertragingen; overwegende dat de concessie Hoofdrailnet opnieuw ingaat in 2015 en dat rond dat jaar ook het regionale spoor in Limburg opnieuw wordt aanbesteed; verzoekt de regering, in overleg met de provincie te bewerkstelligen dat station Eijsden in een van beide nieuwe concessies wordt opgenomen en zo snel mogelijk weer wordt bediend, en daarbij de optie van een grensoverschrijdende stoptreinverbinding in aanvulling op de intercity te onderzoeken, en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Anker en Mastwijk. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 9 (32351).
De heer Anker (ChristenUnie): Voorzitter. Dat waren mijn moties, waarvan ik natuurlijk de laatste aan deze minister uit het prachtige Limburgse land extra aanbeveel.
De heer Cramer (ChristenUnie): Voorzitter. Kortheidshalve sluit ik mij aan bij de woorden van dank van mijn collega Koopmans over de reacties van de collega’s. Tweede Kamer Collega Roefs heeft gevraagd hoe de informatie op de stations is geregeld. Dat kan inderdaad via InfoPlus. Wij zien dat eigenlijk als een goede uitwerking ervan. Het kan ook gewoon op papieren borden gebeuren. Dat is vrij eenvoudig. Wel moet je een en ander afstemmen, maar dat lijkt mij als service aan de burger die even niet die andere informatie heeft, uitstekend. Ik zou ook een voorbeeld willen nemen aan de folders zoals wij die in de Duitse internationale treinen kunnen vinden. In die folders staan de aansluitingen op de Nederlandse treinen vermeld. Ik denk dat dit een buitengewoon belangrijk en handig middel is. Vervolgens ga ik in op een viertal moties. De eerste, van de collega’s Mastwijk, Biskop en Anker, gaat over de Beneluxlijn. Ik ben ook benieuwd naar de reactie van de minister daarop. In ons beeld is de Beneluxtrein de internationale corridor. Zoals onze nota aangeeft, is die lijn niet het enige antwoord op dat grensoverschrijdend verkeer. Een regionale oplossing is dus van buitengewoon groot belang. Deze motie kan druk zetten op een goede oplossing, zowel regionaal als internationaal. Dan moet je wel een aantal zaken even onder druk zetten door nu nog geen instemming te verlenen met andere verbindingen. Dan de motie van de leden Anker en Mastwijk over de regioplannen. Die motie sluit goed aan bij onze initiatiefnota. Ik erken dat er in onze nota veel aandacht is voor Limburg, maar deze provincie heeft dan ook veel te maken met een bijzondere problematiek gezien de langgerekte landsgrens. Maar onze landsgrens is nog langer. De plannen van andere provincies vinden wij ook buitengewoon belangrijk. Wij menen dus dat het een goede zaak is om dat verder te gaan uitwerken. De motie over het grenstarief spreekt ons zeer aan. In onze initiatiefnota noemen wij dit ook wel een boete voor het reizen over de grens. Wij zouden daar inderdaad van af moeten. De collega’s Anker en Mastwijk hebben een motie ingediend over ERTMS. Wij moeten inderdaad voortmaken met de invoering van ERTMS, want dit systeem maakt grensoverschrijdend spoorvervoer op termijn eenvoudiger. Limburg zou wat dat betreft een ideale proeftuin kunnen zijn, omdat er dan ook drie landen bij betrokken zijn.
Archief > 2010 > april
- 29-04-2010 29-04-2010 19:00 - Kandidaten met 3D-bril in nieuwe TV-spot 'vooruitzien'
- 29-04-2010 29-04-2010 18:05 - 100 miljoen extra voor binnenvaart
- 28-04-2010 28-04-2010 10:13 - Meer energiebesparing op spoor
- 24-04-2010 24-04-2010 14:29 - 'Na 9 juni ga ik de Kamer weer in'
- 24-04-2010 24-04-2010 14:15 - Uniecongres stelt kandidatenlijst vast (video)
- 22-04-2010 22-04-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker plenair initiatiefnota 'de grenzen voorbij' van Ernsat Cramer en Ger Koopmans
- 22-04-2010 22-04-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega algemeen overleg Herbeoordeling starterregeling WW
- 22-04-2010 22-04-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker algemeen overleg Wijziging van de Leerplichtwet 1969 etc.
- 22-04-2010 22-04-2010 10:00 - Inbreng Ed Anker Wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, de Wet op het Financieel toezicht
- 22-04-2010 22-04-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg Wabo/Omgevingsdiensten
- 22-04-2010 22-04-2010 10:00 - Inbreng Ernst Cramer nieuwe stations
- 21-04-2010 21-04-2010 10:50 - ChristenUnie: Bollensprinter voor noordelijke Randstad
- 21-04-2010 21-04-2010 10:49 - ChristenUnie nog niet overtuigd van CO2-opslag Barendrecht
- 21-04-2010 21-04-2010 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind plenair Afghanistan
- 21-04-2010 21-04-2010 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind plenair Wet Kinderombudsman
- 21-04-2010 21-04-2010 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind algemeen overleg raad buitenlandse zaken
- 21-04-2010 21-04-2010 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer algemeen overleg Loodsenwet en maritieme noodhulp
- 21-04-2010 21-04-2010 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind algemeen overleg NAVO bijeenkomst ministers van Buitenlandse Zaken
- 20-04-2010 20-04-2010 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman plenair debat over het bericht ‘CO2 bom onder Barendrecht'
- 20-04-2010 20-04-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg verdrag Frankrijk verwerking splijstofelementen
- 19-04-2010 19-04-2010 17:57 - Kamer laat alcohollobby winnen
- 19-04-2010 19-04-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman notaoverleg Wetgevings- en werkprogramma 2010 van de Europese Commissie
- 17-04-2010 17-04-2010 20:00 - Preventie is geen compromis, geen verzoening met het ontoelaatbare
- 16-04-2010 16-04-2010 15:44 - ChristenUnie: ‘Haal palliatieve zorg uit AWBZ’
- 15-04-2010 15-04-2010 19:00 - Overzeese stem moet in Tweede Kamer klinken
- 15-04-2010 15-04-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker plenair wetsvoorstellen tot gemeentelijke herindeling
- 15-04-2010 15-04-2010 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer algemeen overleg informele ecofin raad
- 15-04-2010 15-04-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker algemeen overleg toezicht en handhaving van de kinderopvang
- 15-04-2010 15-04-2010 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind algemeen overleg voortgangsrapportage Afghanistan
- 15-04-2010 15-04-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega Inbreng wijziging wet toelating en uitzetting BES
- 14-04-2010 14-04-2010 17:30 - ChristenUnie regelt steunfonds slachtoffers multinationals
- 14-04-2010 14-04-2010 16:41 - ChristenUnie wil duurzame visserijvloot
- 14-04-2010 14-04-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega plenair wetsvoorstellen staatkundige vernieuwing
- 14-04-2010 14-04-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg kwaliteitszorg Cure
- 14-04-2010 14-04-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega wijziging van de mijnbouwwetten
- 13-04-2010 13-04-2010 12:00 - Inbreng Ed Anker Voorhang besluit tot wijziging van het Besluit bekostiging WPO
- 12-04-2010 12-04-2010 20:00 - 'Heldere toekomstvisie nodig voor overzees Nederland'
- 12-04-2010 12-04-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega algemeen overleg staatkundige vernieuwing van het Koninkrijk
- 09-04-2010 09-04-2010 18:18 - ChristenUnie bezorgd over inperking kerkdienst Leger des Heils
- 09-04-2010 09-04-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega algemeen overleg staatkundige vernieuwing van het Koninkrijk
- 08-04-2010 08-04-2010 16:37 - Bijdrage Ernst Cramer algemeen overleg Q-koorts
- 08-04-2010 08-04-2010 12:00 - Bijdrage Ed Anker algemeen overleg communicatiesysteem C2000
- 08-04-2010 08-04-2010 11:41 - ChristenUnie: Draai zorgboerderij niet de nek om met regels
- 08-04-2010 08-04-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman plenair debat kwaliteitseisen zorgboederijen
- 08-04-2010 08-04-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman plenair debat onderzoek vrijwillige bewonersbijdrage in AWBZ-instellingen
- 08-04-2010 08-04-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker inbreng initiatiefvoorstel regeling toelatingsrecht onderwijs
- 08-04-2010 08-04-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg uitvoering nota ruimte
- 08-04-2010 08-04-2010 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer algemeen overleg Q-koorts
- 08-04-2010 08-04-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega algemeen overleg re-integratie
- 07-04-2010 07-04-2010 19:59 - ChristenUnie wil alcoholvrije sportkantine bij jeugdwedstrijd
- 07-04-2010 07-04-2010 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind plenair debat maatschappelijk verantwoord ondernemen
- 07-04-2010 07-04-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker plenair debat wetsvoorstellen tot gemeentelijke herindeling
- 07-04-2010 07-04-2010 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind plenair debat wijziging drank- en horecawet
- 06-04-2010 06-04-2010 19:10 - ChristenUnie schetst christelijk-sociaal perspectief in verkiezingsprogramma: ‘Vooruitzien’
- 06-04-2010 06-04-2010 15:54 - Rouvoet: "Met dit programma toont de ChristenUnie karakter!"
- 03-04-2010 03-04-2010 20:00 - 'Eigen riscio zorg afhankelijk van inkomen'
- 02-04-2010 02-04-2010 17:08 - Voordewind: Halsema heeft blinde vlek voor discriminatieartikel
- 02-04-2010 02-04-2010 16:47 - Strijd Fatah en Hamas grootste struikelblok op de weg naar vrede
- 02-04-2010 02-04-2010 09:36 - ChristenUnie: interessante inventarisatie
- 01-04-2010 01-04-2010 19:51 - Aangescherpte Winkeltijdenwet hard nodig