Bijdrage André Rouvoet wetsvoorstel 'ruim baan voor talent' en kabinetsreactie commissie Veerman
De heer Rouvoet (ChristenUnie): Voorzitter. Het is goed dat wij vandaag weer uitvoerig kunnen spreken over het hoger onderwijs. Het gaat tenminste ergens over. Onderwijs, onderzoek en innovatie zijn onderwerpen die voor Nederland van levensbelang zijn. Ik zeg er meteen bij dat dit niet alleen is omdat het te maken heeft met de motor van de economie. Het hoger onderwijs ontwikkelt jongeren, het onderzoekt de werkelijkheid en het reflecteert op de samenleving. Ik ben het echter met iedereen eens dat er een hoop beter kan. Er is te veel uitval en er zijn nog te weinig contacturen, en dat terwijl het aantal studenten alleen maar groter zal worden. Het moet dus anders en de lat moet omhoog. Dat is een opdracht die niet alleen op het bordje van de staatssecretaris ligt. Instellingen en het bedrijfsleven moeten daaraan eveneens bijdragen. En ja, er mag ook meer eigen initiatief worden verwacht van studenten, ook als het gaat om de bekostiging van hun opleiding. Ik kom daar zo meteen nog even op terug. Ik maak wel de volgende opmerking aan het begin van mijn bijdrage. Ik vind het van belang dat wij over de voorstellen voor het hoger onderwijs spreken. Tegelijkertijd vind ik het jammer dat ik in de stukken van de staatssecretaris lees dat de volgorde van indiening van voorstellen vooral wordt bepaald door de vraag wat het meeste oplevert en waar wij de bezuinigingen het eerste kunnen weghalen.
Hij schrijft dat met zoveel woorden op pagina twee van de kabinetsreactie op het rapport-Veerman. Die zaken krijgen voorrang en dat betekent dat de financiële aspecten leidend zijn bij de verbetering van het hoger onderwijs. Dat vind ik wel jammer. We wachten de strategische agenda af. Ik hoop dat die echt in juni komt en dat de staatssecretaris dat vandaag bevestigt. Er zal nog heel veel meer besproken moeten worden.
Ik begin met het wetsvoorstel ruim baan voor talent. Ik sluit mij kortheidshalve aan bij wat hier allemaal al gezegd is. Er zijn prima initiatieven zoals de Roosevelt Academy in Middelburg en university colleges. Studenten worden uitgedaagd om te presteren en er wordt hun veel geboden. Daar mag inderdaad ook wat tegenover staan. Uitgangspunt blijft voor mij wel dat voor een breed palet aan opleidingen in beginsel niet meer dan het wettelijke collegegeld wordt betaald en dat selectie daarbij niet aan de orde is. Voor initiatieven als de zonet genoemde mogen instellingen meer ruimte krijgen, ook wat ons betreft. Er zijn wel een paar voorwaarden. Deelname aan het residentieel onderwijs moet niet volledig afhankelijk zijn van de draagkracht van ouders oftewel er zal ook flankerend beleid moeten zijn om dit soort initiatieven mogelijk te maken.
De tweede voorwaarde voor selectie en collegegelddifferentiatie is dat er een kwalitatief goede en brede basis is in het hoger onderwijs en in het onderzoek voor hen die niet in aanmerking komen voor dat intensieve residentiële onderwijs. Het laatste punt is dat er het nodige werk aan de winkel is. Daarover kom ik bij de reactie van het kabinet op het rapport-Veerman zeker nog wel te spreken.
Ik ga in op de eerste voorwaarde op het punt van de collegegelddifferentiatie. Volgens dit wetsvoorstel kan het collegegeld vijf keer hoger uitvallen dan normaal. Ik wil eigenlijk wel klip-en-klaar van de staatssecretaris horen hoe het nu zit met het al dan niet opwerpen van een financiële drempel. Is er nu een drempel of niet? Hij zegt daar verschillende dingen over in de nota naar aanleiding van het verslag. Ik geloof dat de heer Van Dijk daar ook al uit geciteerd heeft. Eerst schrijft hij dat de verhoging van het collegegeld ertoe leidt dat de opleidingen in kwestie niet voor iedereen toegankelijk zijn. Kortom, niet de selectie, maar de financiën zijn een barrière. Zo ja, voor wie dan? Graag meer helderheid.
Verderop stelt de staatssecretaris dat het denkbaar is dat de instellingen dispensatie gaan verlenen voor de verhoging van het collegegeld aan excellente studenten met ouders uit de lage inkomensgroepen. Een dispensatie als bedoeld kan studenten uit die doelgroep over de drempel helpen. Ik wil helderheid van de staatssecretaris. Hoe kijkt hij aan tegen de stelling dat niet de selectie, maar de financiën de drempel zijn? Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat studenten die zich overigens kwalificeren, die horde of die drempel kunnen nemen?
Dan kom ik op het punt van de harde knip. Ik pak een aantal punten maar even bij de kop. In de vorige kabinetsperiode was het minister Plasterk die eind 2008 in zijn nota "Naar een volwassen bachelor-master-structuur" stelde dat een substantiële uitstroom van wo-bachelors naar de arbeidsmarkt geen doel van beleid is. Door de Nederlandse regering is, zo stelde hij, er bewust voor gekozen, in het wo de master als eindkwalificatie te zien en dat uit zich onder meer in bekostiging tot en met de master, in de verplichte doorstroommaster en in het recht op studiefinanciering tot en met de master voor wo-studenten.
In de huidige situatie zien werkgevers de wo-bachelor niet als arbeidsmarktrelevant. Studenten zelf zien de wo-bachelor evenmin als een uitstroommoment, zo blijkt uit onderzoek. Nu valt er over die harde knip veel te zeggen. Ik krijg de indruk, ook gelet op de inzet voor de masterfase, dat het huidige kabinet ook in dat opzicht een ander beleid gaat uitzetten. Ik denk ook aan het sociale leenstelsel. Wijzigt de staatssecretaris nu het beleid? Wordt een substantiële uitstroom van wo-bachelors nu wel een doel van beleid? Is de staatssecretaris van plan om de wo-bachelor wel arbeidsmarktrelevant te laten zijn? Hoe spoort dat dan met de opvatting van werkgevers en de studenten zelf? Of moeten we de keuzes vooral zien als financiële keuzes? Dat is wel relevant, ook voor de manier waarop we omgaan met die knip. Ik voel me geneigd om mee te gaan in de richting van een hardere knip, maar ik zie ook wel de vragen die de heer De Rouwe opwierp en die wel relevant zijn. Ik heb een antwoord nodig van de staatssecretaris. Hoe koppelt hij een en ander aan zijn visie op de wo-bachelor?
Dan kom ik bij het rapport-Veerman en met name de kabinetsreactie daarop. Ik ben de commissie erkentelijk voor dat belangrijke rapport, niet alleen vanwege het onderwerp, maar ook omdat het een samenhangende visie geeft op de toekomst van het hogeronderwijsstelsel. Dat betekent ook dat we niet moeten gaan shoppen in de aanbevelingen en conclusies. Ik vind het belangrijk om aan het kabinet vanuit het perspectief van de ChristenUnie een aantal zaken mee te geven voor de verdere uitwerking van die aanbevelingen. Dan ontkom ik er niet aan, te beginnen met een opmerking over het financiële kader, de financiën.
De voorzitter: Voordat u dat doet, wil de heer Van Dijk u een vraag stellen.
**
De heer Jasper van Dijk (SP): Excuus, voorzitter. Ik heb nog een vraag over het vorige punt, want dat is natuurlijk interessant. De heer De Rouwe van het CDA zei: die harde knip kan soms te rigide zijn.
Is het wel zinvol als een student die een paar vakken nog niet gehaald heeft in zijn bachelor niet mag doorstromen naar zijn master, waardoor hij een jaar vertraging oploopt? Misschien krijgt hij daarna ook nog eens een studieboete opgelegd. Vindt de fractie van de ChristenUnie net als ondergetekende en de CDA-fractie dat je daar misschien iets flexibeler in moet zijn?
De heer Rouvoet (ChristenUnie): Dat is de reden dat ik de formulering gebruikte dat ik "ertoe neig" om ook op dit punt te kijken naar Europa. Ik zie ook de aarzeling die door de heer Jasper van Dijk en de heer De Rouwe werd opgeworpen. Om die reden heb ik de staatssecretaris nu niet gevraagd met een keiharde knip te komen. Ik geef eerlijk toe dat ik hier nog wat over aarzel. Dit heeft te maken met de aarzeling die de heer Jasper van Dijk zelf ook voelt. Gelet op de kwaliteit van de master, maar ook het proces van doorstromen naar een andere master dan de doorstroommaster, zoek ik het echter wel in die richting. Ik wacht alvorens daar definitief een stellingname over in te nemen, eerst graag de reactie van de staatssecretaris af.
Ik was gebleven bij het financieel kader van het rapport van de commissie-Veerman. De staatssecretaris stelde in de kabinetsreactie nogal ferm: het kabinet omarmt het rapport en niet de vraag of, maar hoe het rapport moet worden uitgevoerd is leidend voor het kabinet. Daarom vraag ik de staatssecretaris niet of, maar hoe hij werk gaat maken van de belangrijke aanbeveling van de commissie-Veerman dat substantiële investeringen noodzakelijk zijn om onze positie te midden van de internationale concurrentie te behouden en te versterken. Ook hier trek ik de vraag door niet of dat moet gebeuren, maar hoe. Ik vind het in de regeringsvoorstellen op geen enkel punt terug. Graag krijg ik alsnog een reactie op dit onderdeel van het rapport van de commissie-Veerman. Dat is wel van belang.
De staatssecretaris stelt in de kabinetsreactie dat de keuze voor de invoering van het sociaal leenstelsel in de masterfase en de langstudeerdersregeling samenhangen met de opgave van dit kabinet om de overheidsfinanciën weer op orde te brengen. Ik heb het net al bij interruptie even aangekondigd, de staatssecretaris is voorbereid: hoeveel gaan deze maatregelen bijdragen aan die 18 mld.? Als hij dat aan mij kan uitleggen en daarmee meteen aan de minister van Financiën, dan hoeven we het spoeddebat van morgen misschien helemaal niet meer te voeren met elkaar.
Ik maak een opmerking over matching en selectie. Er is al heel veel over gezegd. Ik kan er kort over zijn. Matching is wat mij betreft veel meer dan selectie. Het kabinet zet wel stevig in op selectie en ook de commissie-Veerman claimt die ruimte voor instellingen. Ik ben daar niet per se tegen, maar uit het rapport Ruim baan voor talent -- zoals ik al bij interruptie opmerkte bij de heer De Rouwe -- bleek al dat het nut van selectie aan de poort als instrument voor betere matching maar beperkt is. Het beperkt zich tot uitzonderingen. Bij de meeste opleidingen heeft dat geen voorspellende waarde. Hoe kijkt de staatssecretaris daartegenaan?
Goede matching blijft van belang. Verkeerde studiekeuze kostte bijna 6 mld., zo becijferde het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt al een keer. De staatssecretaris lijkt de keuze van de student vooral te willen sturen door studenten jaren na een foute keuze voor die achteraf foute keuze te straffen. Ik hoop wel dat bij de strategische agenda meer maatregelen worden aangekondigd die de student helpen bij het maken van een goede keuze. Dat lijkt mij veel effectiever en beter. Kan de staatssecretaris dat toezeggen? Volgens ons is daarmee nog veel winst te behalen. We moeten niet zozeer achteraf afrekenen, alswel er samen voor zorgen dat een student op de juiste plek begint. Terecht beveelt de commissie-Veerman aan dat het aandeel studentgebonden financiering kleiner zou moeten zijn. Ik zie uit naar de voorstellen die de staatssecretaris op dat punt in het kader van de nieuwe bekostigingssystematiek zal doen. Dan heeft hij deze opmerking alvast binnen.
Het verhogen van de onderwijsintensiteit is ook belangrijk voor de fractie van de ChristenUnie, zoals ook te zien is in ons verkiezingsprogramma. Ik vraag de staatssecretaris wat zijn doelen op dat punt concreet zijn. Wat zijn de uitgangspunten en welke verbeteringen moeten er te zien zijn aan het einde van deze periode?
De fractie van de ChristenUnie is het eens met de plannen voor een Associate degree. De staatssecretaris stelt dat er nu twee doelen mee gediend zijn en dat voor hem de arbeidsmarktkwalificatie van de Associate degree voor hem het meest wezenlijk is. Betekent dit nou dat hij het andere doel loslaat, hetgeen de HBO-raad het meer hybride karakter van de Associate degree noemt, namelijk het gegarandeerde instroomrecht in HBO-bachelor op een zodanig niveau dat deze opleiding na twee jaar kan worden afgerond? Laat hij dit varen en richt hij zich nu helemaal op de arbeidsmarktkwalificatie?
Meer differentiatie in het hbo. Ik ben het eens met de uitgangspunten. Ik stel een vraag die ook de MBO Raad en de HBO-raad opwerpen. De kwaliteit van de instroom op het hbo moet groter, maar hoe verhoudt zich dat tot het voornemen uit het Actieplan mbo om de opleidingsduur van mbo 4 te verkorten tot drie jaar? Wat betekent dat voor de aansluiting op het hbo?
Focus en massa in onderzoek. Daar kan ik een hoop over zeggen, maar dat ga ik niet doen. Het Rathenau Instituut heeft vorige week in haar rapport geconcludeerd dat de focus-en-massa-aanpak tot nu toe niets extra's oplevert. Ik krijg graag een reactie van de staatssecretaris op dat rapport; dat is de kortste manier om een heel lange alinea samen te vatten, en hij weet precies wat ik bedoel!
Mijn laatste punt betreft het bevorderen van de profilering van instellingen. Hogescholen en universiteiten doen er goed aan, zich te richten op waar ze echt goed in zijn in plaats van te proberen uit te blinken in een grote diversiteit aan opleidingen en faculteiten. Zo stond het ook in het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie: minder van hetzelfde en meer van het beste. Het komt terug in het rapport van de commissie-Veerman en in de reactie van het kabinet. Ook instellingen willen het wel, maar iemand moet de eerste stap zetten. En welke eerste stap gaat de staatssecretaris op dat punt zetten?
- Labels
- André Rouvoet
- Bijdragen
Archief > 2011 > maart
- 31-03-2011 31-03-2011 22:06 - Bijdrage ChristenUnie in debat no-fly zone Libië
- 31-03-2011 31-03-2011 16:00 - Bijdrage Cynthia Ortega spoeddebat over vermeende fraude met bijstand door niet-westerse allochtonen
- 31-03-2011 31-03-2011 16:00 - Bijdrage Cynthia Ortega algemeen overleg bedrijfslevenbeleid
- 31-03-2011 31-03-2011 15:00 - Bijdrage Arie Slob Algemeen Overleg Thuisonderwijs
- 31-03-2011 31-03-2011 15:00 - Bijdrage Joël Voordewind inbreng wijziging van de wet op het voortgezet onderwijs ivm vakanties
- 31-03-2011 31-03-2011 14:30 - Bijdrage Joël Voordewind plenaire afronding artikel-100 brief inzake Libië
- 31-03-2011 31-03-2011 14:00 - Bijdrage André Rouvoet Algemeen Overleg activiteiten Amerikaanse opsporingsdiensten in Nederland
- 30-03-2011 30-03-2011 16:51 - ChristenUnie: maak effect maatschappelijke investering inzichtelijk
- 30-03-2011 30-03-2011 16:31 - ChristenUnie: Huurplannen kabinet missen onderbouwing
- 30-03-2011 30-03-2011 16:23 - Kamer steunt de ChristenUnie: standaard MIVD consulteren
- 30-03-2011 30-03-2011 15:00 - Bijdrage Joël Voordewind Algemeen Overleg Soedan
- 30-03-2011 30-03-2011 14:00 - Schriftelijke vragen Esmé Wiegman over effectiviteitsstudie van time-outvoorziening het Passion
- 30-03-2011 30-03-2011 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman Algemeen Overleg Energie
- 30-03-2011 30-03-2011 11:13 - Wiegman in Trouw: Kerncentrales? Nodig is een groen energiebeleid
- 29-03-2011 29-03-2011 20:36 - Voordewind in Libië-debat: lessen trekken en fouten toegeven
- 29-03-2011 29-03-2011 17:47 - Verontwaardiging over afwijzing staatssecretaris VN verdrag
- 29-03-2011 29-03-2011 15:00 - Bijdrage André Rouvoet plenair oprichting van het college voor de rechten van de mens
- 29-03-2011 29-03-2011 15:00 - Bijdrage Esmé Wiegman VAO AWBZ
- 29-03-2011 29-03-2011 14:00 - Bijdrage Joël Voordewind debat over de evacuatiemissie uit Libië
- 28-03-2011 28-03-2011 21:43 - Reactie Voordewind op Kunduz-brief
- 28-03-2011 28-03-2011 21:29 - Slob: laat ambulance ook met B-ritten op de vluchtstrook rijden
- 28-03-2011 28-03-2011 15:00 - Bijdrage Arie Slob Schriftelijke vragen over ambulances op de vluchtstrook
- 26-03-2011 26-03-2011 10:52 - Wiegman: PGB staat te vaak in de verdachtenbank
- 25-03-2011 25-03-2011 15:56 - ChristenUnie wil snel duidelijkheid over inzet F-16’s
- 24-03-2011 24-03-2011 16:54 - Moties Slob over terughoudendheid Europa aangenomen
- 24-03-2011 24-03-2011 16:09 - ChristenUnie: verkoopleeftijd alcohol naar 18 jaar
- 24-03-2011 24-03-2011 16:00 - Bijdrage Esmé Wiegman VAO dwang en drang - GGZ
- 24-03-2011 24-03-2011 15:00 - Bijdrage Joël Voordewind Algemeen Overleg medische zorg asielzoekrers
- 24-03-2011 24-03-2011 13:00 - Bijdrage Esmé Wiegman Algemeen Overleg orgaandonatie
- 24-03-2011 24-03-2011 11:33 - Compenseer binnenvaart voor stremming Rijn
- 24-03-2011 24-03-2011 11:00 - Bijdrage Joël Voordewind schriftelijke vragen controle op leeftijdgrenzen bij alcoholverstrekking
- 23-03-2011 23-03-2011 20:11 - Onnodig veel belastinggeld naar verlagen perrons
- 23-03-2011 23-03-2011 19:00 - Bijdrage Joël Voordewind plenaire afronding artikel-100 brief inzake Libië
- 23-03-2011 23-03-2011 16:55 - Bijdrage ChristenUnie debat missie Libië
- 23-03-2011 23-03-2011 15:00 - Bijdrage Arie Slob plenair Europact en de aankomende Europese Top
- 23-03-2011 23-03-2011 15:00 - Bijdrage Arie Slob VAO Binnenvaart
- 23-03-2011 23-03-2011 15:00 - Bijdrage Joël Voordewind algemeen overleg Nederlandse bijdrage aan de VR-resolutie 1973 inzake Libië
- 23-03-2011 23-03-2011 13:06 - ChristenUnie: regelgeving visserij eenvoudiger
- 23-03-2011 23-03-2011 12:00 - Bijdrage Esmé Wiegman algmeen overleg AWBZ
- 22-03-2011 22-03-2011 18:36 - ChristenUnie wil geen 4,5 miljard belastinggeld in Europees noodfonds
- 21-03-2011 21-03-2011 15:00 - Bijdrage André Rouvoet wetsvoorstel 'ruim baan voor talent' en kabinetsreactie commissie Veerman
- 21-03-2011 21-03-2011 11:11 - Arie Slob rent voor water bij Kootwijkerzand
- 18-03-2011 18-03-2011 09:10 - Kamer stemt in met motie om druk te zetten op Palestijnse Autoriteit
- 17-03-2011 17-03-2011 15:59 - ChristenUnie: OV-chipkaart omvormen tot mobiliteitskaart
- 17-03-2011 17-03-2011 14:00 - Bijdrage Joël Voordewind inbreng wijziging drank- en horecawet
- 17-03-2011 17-03-2011 12:00 - Bijdrage Arie Slob algemeen overleg ov-chipkaart
- 16-03-2011 16-03-2011 15:00 - Bijdrage Arie Slob Kabinetsreactie op de aanbevelingen uit het eindrapport van commissie de Wit
- 16-03-2011 16-03-2011 15:00 - Bijdrage Cynthia Ortega algemeen overleg energiebesparing woningen
- 16-03-2011 16-03-2011 15:00 - Bijdrage Cynthia Ortega algemeen overleg arbeidsmarktbeleid
- 16-03-2011 16-03-2011 15:00 - Bijdrage Esmé Wiegman wet clientenrechten zorg
- 16-03-2011 16-03-2011 13:00 - Bijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg dwang en drang - GGZ
- 16-03-2011 16-03-2011 12:00 - Bijdrage Joël Voordewind ao raad buitenlandse zaken
- 16-03-2011 16-03-2011 11:00 - Bijdrage Arie Slob algemeen overleg spoor
- 16-03-2011 16-03-2011 10:58 - Kamer: regie bij families in de jeugdzorg
- 15-03-2011 15-03-2011 15:00 - Bijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg landbouw- en visserijraad
- 15-03-2011 15-03-2011 12:30 - Bijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg landbouw- en visserijraad
- 10-03-2011 10-03-2011 14:20 - Geen verkiezingen op biddag 2014
- 10-03-2011 10-03-2011 13:35 - Laat Israël rustig afwachten
- 09-03-2011 09-03-2011 14:59 - Rouvoet: onderwijs over Holocaust in strijd tegen antisemitisme
- 09-03-2011 09-03-2011 12:04 - ChristenUnie bezorgd beeldvorming syndroom van Down
- 08-03-2011 08-03-2011 15:28 - ChristenUnie wil andere koers in schuldhulpverlening
- 08-03-2011 08-03-2011 15:00 - Bijdrage Cynthia Ortega en Arie Slob schriftelijke vragen ketenaansprakelijkheid
- 08-03-2011 08-03-2011 14:00 - Bijdrage Arie Slob schriftelijke vragen over de handhaving van de binnenvaartsector
- 04-03-2011 04-03-2011 17:00 - Slob: alsnog onderzoek naar MKZ-crisis Kootwijkerbroek
- 04-03-2011 04-03-2011 14:49 - Schultz, neem snel besluit over Hoekse Lijn
- 03-03-2011 03-03-2011 14:30 - Bijdrage Joël Voordewind cijfermatige gevolgen van maatregelen op het terrein van asiel, immigratie
- 03-03-2011 03-03-2011 14:30 - Bijdrage Cynthia Ortega inbreng Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke sector
- 03-03-2011 03-03-2011 14:30 - Esmé Wiegman algemeen overleg afval en verpakking
- 03-03-2011 03-03-2011 14:30 - Bijdrage Cynthia Ortega plenair wijziging uitvoeringswet huurprijzen woonruimte
- 03-03-2011 03-03-2011 14:30 - Bijdrage Esmé Wiegman inbreng wijziging van de embryowet
- 03-03-2011 03-03-2011 14:23 - Rouvoet: Er is werk aan de winkel
- 02-03-2011 02-03-2011 15:40 - Voordewind licht wetsvoorstel negationisme toe
- 02-03-2011 02-03-2011 12:08 - ChristenUnie: nieuwe stevige eisen aan NS
- 01-03-2011 01-03-2011 12:00 - Bijdrage Joël Voordewind schrift. vragen vastleggen evolutietheorie in de nieuwe leerlijn biologie
- 01-03-2011 01-03-2011 11:00 - Bijdrage Esmé Wiegman schriftelijke vragen over roke richt blijvende schade aan in puberbrein