Bijdrage Ernst Cramer algemeen overleg Loodsenwet en maritieme noodhulp
De heer Cramer (ChristenUnie): Voorzitter. Onder andere op basis van de informatie die de minister heeft doen toekomen, kunnen en moeten wij constateren dat het loodswezen een uitstekend product levert. Deze conclusie is belangrijk. Het loodswezen houdt namelijk ferm stand in de internationale benchmarks, zowel qua kwaliteit als qua prijs. Dat is een buitengewoon goede prestatie die wij niet lichtvaardig onder stoelen of banken moeten steken. Over goede kwaliteit tegen een gemiddeld tarief werd vroeger alleen gesproken met betrekking tot de markt. Daar was de gulden namelijk een daalder waard. De marktwerking spreekt de ChristenUnie echter veel minder aan. De minister schrijft in zijn brief onder het kopje "bevindingen, inzicht in toekomstig beleid" over de marktwerking. Kan het echter ooit wat worden met die marktwerking? Er zijn namelijk relatief weinig loodsen en als gevolg daarvan zal er dus concurrentie ontstaan om die mensen in dienst te krijgen. Net zoals eerder besproken, is het de vraag of je dus wel echt concurrentie krijgt. Kun je kiezen tussen de groene of de blauwe loodsboot of is er alleen concurrentie op het moment van de aanbesteding, omdat het daarna weer één aanbieder is? Nederland is mijns inziens namelijk te klein om verschillende aanbieders te hebben.
Verder ga ik in op de kruissubsidiëring. Er is bij een aanbesteding best een partij te vinden die de beloodsing in Amsterdam of Rotterdam wil doen, maar wil die partij dat ook in de Eemshaven doen? Ik vraag mij dit af. Ik denk dat wij niet moeten onderschatten dat marktwerking vaak druk oplevert in de vorm van "cherry picking", waarbij de lekkerste kers eruit gehaald wordt. Wij constateren nu dat de organisatie zichzelf bedruipt zonder overheidsgeld. Je moet je serieus afvragen wat daarmee mis is, ook al heet dat dan kruissubsidiëring. Ik heb geen enkel probleem daarmee. Overigens kunnen wij hiervoor ook een andere naam dan kruissubsidiëring vinden, zoals mevrouw Roefs voorstelde.
De heer Jansen (SP): Die woorden zijn mij uit het hart gegrepen. Waarom heeft de ChristenUnie in 2007 dan wel gestemd voor het wetsvoorstel dat de kostengeoriënteerde tarieven en de afbouw van de kruissubsidiëring regelde? Kortom, was de ChristenUnie in 2007 voorstander ervan, maar heeft zij in de praktijk geleerd dat het toch niet zo verstandig was?
De heer Cramer (ChristenUnie): Dat is een heel mooie samenvatting.
De heer Jansen (SP): Dat vind ik heel erg te prijzen, want dat is erg eerlijk. Bijna de hele Kamer was voor dat wetsvoorstel, dus de ChristenUnie was niet de enige.
De heer Cramer (ChristenUnie): Alleen de SP was er niet voor, waarschijnlijk?
De heer Jansen (SP): Nee, ook de Partij voor de Dieren. Ik weet niet waarom die ertegen waren, maar ze waren in ieder geval tegen het wetsvoorstel.
De heer Cramer (ChristenUnie): Zij hielden moedig stand.
De heer Jansen (SP): Goed zo!
De heer Cramer (ChristenUnie): De opmerking van collega Jansen is terecht. De praktijk wijst inderdaad uit dat het goed loopt. Ik snap overigens wel de aarzeling van de minister in zijn brief, want het staat in die wet. Ik ben het dan ook volstrekt eens met de eerste drie alinea's onder het kopje conclusies van de minister, maar daarna mag hij stoppen. Laten wij nu de conclusie trekken dat het goed loopt en dat het niet verder hoeft. De minister beschrijft perfect hoe hij de dienstverlening ziet. Die kan dus op de huidige manier voortgezet worden. Als de marktwerking van de baan is, heeft dit als voordeel dat er voor het loodswezen ruimte ontstaat om op basis van de expertise en de financiële huishouding afspraken te maken over herinvesteringen voor nieuwe schepen en opleiding. Dat is belangrijk. Ik maak de aantekening dat de investeringsvraag alleen door het loodswezen opgepakt kan worden, als er zicht op is dat het dit kan blijven doen. Dit soort investeringen doet men niet als men maar een paar jaar zekerheid heeft. Geen enkele financiële instelling zal daarin tuinen, zelfs niet onder dwang. Dan ontstaat er dus ruimte voor het loodswezen om de modernisering door te voeren. Dat is belangrijk voor de continuïteit van het werk. Het is bovendien belangrijk dat er dan bedrijfseconomische ruimte ontstaat voor herinvesteringen. Ik vind het namelijk problematisch dat de overheid zegt: u schrijft niet echt af, maar als wij nieuwe schepen moeten hebben, moeten wij nieuw budget vinden. Het getuigt van normale bedrijfsvoering als je een herinvestering kan doen binnen de bedrijfsreserves. Dat is een normale huishouding. Dit heeft namelijk niets te maken met marktwerking, maar wel met het uitgaan van normale bedrijfseconomische principes binnen een overheidsdienst.
Ik heb nog een paar opmerkingen over andere onderwerpen die ook op de agenda staan, zoals de maritieme noodhulp en het hoofdstuk over Search and Rescue. Hierover valt veel te zeggen. Bij de berekening van de veiligheidsnormen valt ons op dat de toename voor de harde structuren op de Noordzee niet wordt genoemd in de risicoanalyse. Ik heb heel veel details over de paragrafen binnen het SAMSON-model waarover dit gaat. Ik vermoei de minister echter niet daarmee, want hij kan dit waarschijnlijk beter citeren dan ik. Overigens hoeft de minister dit niet allemaal te citeren; hij mag het kort en bondig houden.
Tot 2015 is er een toename van de zeescheepvaart van 14% tot 31%. Er komen steeds meer scheepsbewegingen, maar toch wordt er gesteld dat de huidige voorzieningen voldoende zijn tot 2015. Is er nu dus sprake van overcapaciteit of wordt die noodhulpvoorziening opgeschaald vanwege de toenemende druk en verkeersintensiteit? Wat is het effect van de SAR-operaties op de korte en middellange termijn? Is het te verwachten dat de huidige normen door de toenemende drukte, bijvoorbeeld de bouw van windparken, niet voldoen indien er sprake is van een rampenscenario? Welk perspectief is er voor de veiligheid op de Noordzee in dat kader?
Tot slot heb ik nog twee opmerkingen over de SAR. In de risicoanalyse wordt een conclusie getrokken, namelijk dat de beschikbare capaciteit in de praktijk voldoende is gebleken. Was dat geluk of is dat statistisch? De praktijk kan volgende week namelijk weer een stuk weerbarstiger zijn. Je moet daarop weliswaar niet je beleid afstemmen, maar je moet wel erop voorbereid zijn. Dus graag ontvang ik een nadere onderbouwing van de conclusie in de risicoanalyse.
In hoeverre wordt er gestreefd naar standaardisatie van de SAR-middelen? Die kan namelijk de veiligheid van de Nederlandse opvarenden overal ter wereld ten goede komen. Het is daarom ook belangrijk om helderheid te krijgen over de inzet van de NOGEPA-helikopter. Hoe wordt het gebruik van die helikopter voor SAR-doeleinden financieel afgewikkeld en dan met name tot 2013, wanneer de nieuwe helikopter beschikbaar komt?
- Labels
- Bijdragen
- Ernst Cramer
Archief > 2010 > april
- 29-04-2010 29-04-2010 19:00 - Kandidaten met 3D-bril in nieuwe TV-spot 'vooruitzien'
- 29-04-2010 29-04-2010 18:05 - 100 miljoen extra voor binnenvaart
- 28-04-2010 28-04-2010 10:13 - Meer energiebesparing op spoor
- 24-04-2010 24-04-2010 14:29 - 'Na 9 juni ga ik de Kamer weer in'
- 24-04-2010 24-04-2010 14:15 - Uniecongres stelt kandidatenlijst vast (video)
- 22-04-2010 22-04-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker plenair initiatiefnota 'de grenzen voorbij' van Ernsat Cramer en Ger Koopmans
- 22-04-2010 22-04-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega algemeen overleg Herbeoordeling starterregeling WW
- 22-04-2010 22-04-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker algemeen overleg Wijziging van de Leerplichtwet 1969 etc.
- 22-04-2010 22-04-2010 10:00 - Inbreng Ed Anker Wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, de Wet op het Financieel toezicht
- 22-04-2010 22-04-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg Wabo/Omgevingsdiensten
- 22-04-2010 22-04-2010 10:00 - Inbreng Ernst Cramer nieuwe stations
- 21-04-2010 21-04-2010 10:50 - ChristenUnie: Bollensprinter voor noordelijke Randstad
- 21-04-2010 21-04-2010 10:49 - ChristenUnie nog niet overtuigd van CO2-opslag Barendrecht
- 21-04-2010 21-04-2010 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind plenair Afghanistan
- 21-04-2010 21-04-2010 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind plenair Wet Kinderombudsman
- 21-04-2010 21-04-2010 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind algemeen overleg raad buitenlandse zaken
- 21-04-2010 21-04-2010 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer algemeen overleg Loodsenwet en maritieme noodhulp
- 21-04-2010 21-04-2010 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind algemeen overleg NAVO bijeenkomst ministers van Buitenlandse Zaken
- 20-04-2010 20-04-2010 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman plenair debat over het bericht ‘CO2 bom onder Barendrecht'
- 20-04-2010 20-04-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg verdrag Frankrijk verwerking splijstofelementen
- 19-04-2010 19-04-2010 17:57 - Kamer laat alcohollobby winnen
- 19-04-2010 19-04-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman notaoverleg Wetgevings- en werkprogramma 2010 van de Europese Commissie
- 17-04-2010 17-04-2010 20:00 - Preventie is geen compromis, geen verzoening met het ontoelaatbare
- 16-04-2010 16-04-2010 15:44 - ChristenUnie: ‘Haal palliatieve zorg uit AWBZ’
- 15-04-2010 15-04-2010 19:00 - Overzeese stem moet in Tweede Kamer klinken
- 15-04-2010 15-04-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker plenair wetsvoorstellen tot gemeentelijke herindeling
- 15-04-2010 15-04-2010 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer algemeen overleg informele ecofin raad
- 15-04-2010 15-04-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker algemeen overleg toezicht en handhaving van de kinderopvang
- 15-04-2010 15-04-2010 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind algemeen overleg voortgangsrapportage Afghanistan
- 15-04-2010 15-04-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega Inbreng wijziging wet toelating en uitzetting BES
- 14-04-2010 14-04-2010 17:30 - ChristenUnie regelt steunfonds slachtoffers multinationals
- 14-04-2010 14-04-2010 16:41 - ChristenUnie wil duurzame visserijvloot
- 14-04-2010 14-04-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega plenair wetsvoorstellen staatkundige vernieuwing
- 14-04-2010 14-04-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg kwaliteitszorg Cure
- 14-04-2010 14-04-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega wijziging van de mijnbouwwetten
- 13-04-2010 13-04-2010 12:00 - Inbreng Ed Anker Voorhang besluit tot wijziging van het Besluit bekostiging WPO
- 12-04-2010 12-04-2010 20:00 - 'Heldere toekomstvisie nodig voor overzees Nederland'
- 12-04-2010 12-04-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega algemeen overleg staatkundige vernieuwing van het Koninkrijk
- 09-04-2010 09-04-2010 18:18 - ChristenUnie bezorgd over inperking kerkdienst Leger des Heils
- 09-04-2010 09-04-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega algemeen overleg staatkundige vernieuwing van het Koninkrijk
- 08-04-2010 08-04-2010 16:37 - Bijdrage Ernst Cramer algemeen overleg Q-koorts
- 08-04-2010 08-04-2010 12:00 - Bijdrage Ed Anker algemeen overleg communicatiesysteem C2000
- 08-04-2010 08-04-2010 11:41 - ChristenUnie: Draai zorgboerderij niet de nek om met regels
- 08-04-2010 08-04-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman plenair debat kwaliteitseisen zorgboederijen
- 08-04-2010 08-04-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman plenair debat onderzoek vrijwillige bewonersbijdrage in AWBZ-instellingen
- 08-04-2010 08-04-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker inbreng initiatiefvoorstel regeling toelatingsrecht onderwijs
- 08-04-2010 08-04-2010 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman algemeen overleg uitvoering nota ruimte
- 08-04-2010 08-04-2010 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer algemeen overleg Q-koorts
- 08-04-2010 08-04-2010 10:00 - Bijdrage Cynthia Ortega algemeen overleg re-integratie
- 07-04-2010 07-04-2010 19:59 - ChristenUnie wil alcoholvrije sportkantine bij jeugdwedstrijd
- 07-04-2010 07-04-2010 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind plenair debat maatschappelijk verantwoord ondernemen
- 07-04-2010 07-04-2010 10:00 - Bijdrage Ed Anker plenair debat wetsvoorstellen tot gemeentelijke herindeling
- 07-04-2010 07-04-2010 10:00 - Bijdrage Joël Voordewind plenair debat wijziging drank- en horecawet
- 06-04-2010 06-04-2010 19:10 - ChristenUnie schetst christelijk-sociaal perspectief in verkiezingsprogramma: ‘Vooruitzien’
- 06-04-2010 06-04-2010 15:54 - Rouvoet: "Met dit programma toont de ChristenUnie karakter!"
- 03-04-2010 03-04-2010 20:00 - 'Eigen riscio zorg afhankelijk van inkomen'
- 02-04-2010 02-04-2010 17:08 - Voordewind: Halsema heeft blinde vlek voor discriminatieartikel
- 02-04-2010 02-04-2010 16:47 - Strijd Fatah en Hamas grootste struikelblok op de weg naar vrede
- 02-04-2010 02-04-2010 09:36 - ChristenUnie: interessante inventarisatie
- 01-04-2010 01-04-2010 19:51 - Aangescherpte Winkeltijdenwet hard nodig