Overleg over de Binnenvaartwet
De heer Anker (ChristenUnie) vindt het een goede zaak dat dit kabinet de
binnenvaart hoog in het vaandel heeft. Het is verheugend dat de
binnenvaartbrief goed is ontvangen door de sector.
Met de aanpak van de betrouwbaarheid van zeehavens en ruimte voor
containeroverslag wordt de concurrentiepositie van de binnenvaartsector
versterkt. Wat vindt de staatssecretaris van de visie van het CBRB
(Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart) dat dit niet te veel een
Rotterdams debat moet worden? Is het onderzoek naar de kansen en
bedreigingen van het kleine schip al afgerond? Heeft het overleg over
concrete acties plaatsgevonden?
De CBOB geeft aan grote zorgen te hebben over het vasthouden van
mensen voor de sector. De bond pleit voor flexibelere bemanningswetgeving.
Voorts zouden er meer ligplaatsen moeten komen op beter
toegankelijke locaties om sociaal isolement te voorkomen. Welke acties
moeten er worden ondernomen om de aantrekkelijkheid van deze sector
met veel gezinsbedrijven te vergroten?
In de marktanalyse van de LMCA speelt vervoersafstand een grote rol. Het
vervoersvolume is echter ook bepalend voor de vraag of vervoer over
water logistiek rendabel is. Koninklijke Schuttevaer heeft aangegeven de
uitkomsten van de LMCA op dit punt niet te steunen. Ook op korte
afstanden kan binnenvaart rendabel zijn. Er liggen dan ook kansen op een
aantal kleine vaarwegen, zoals de tweede fase Twentekanalen en de
Brabantse kanalen. Is de staatssecretaris bereid deze mogelijkheden
verder te onderzoeken en dit mee te nemen in de voorbereiding van het
MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport)?
Het streven van het kabinet is, de onderhoudsachterstanden aan de vaarwegen
in 2018 en wellicht in 2016 te hebben weggewerkt. Ziet de staatssecretaris
mogelijkheden voor een verdere versnelling, met name als het
gaat om de grootste knelpunten die door de sector naar voren zijn
gebracht? Waarom bevat de LMCA geen knelpuntenanalyse zoals in de
LMCA voor wegen? De sector heeft aangegeven dat er extra budget nodig
is, een verdubbeling van de gereserveerde 1,7 mld. Het gaat om geld voor
bestaande MIRT-projecten, verkenningen voor nieuwe sluiskolken en
verruiming van onder andere de Zuid-Willemsvaart en de tweede fase
Lemmer-Delfzijl. Daarnaast hebben noordelijke provincies wensen geuit
voor bijna 1 mld. die voor een belangrijk deel nog niet zijn opgenomen in
de beleidsbrief. Deze projecten zijn nodig voor het mogelijk maken van de
tweebaksduwvaart, het weghalen van drempels bij sluizen en het ruimte
bieden voor schepen tot 135 m. Ziet de staatssecretaris mogelijkheden om
geld vrij te maken voor deze knelpunten, bovenop het geld dat is gereserveerd
in het MIRT? Kan de aanleg van lopende projecten worden versneld,
bijvoorbeeld door het benutten van onderuitputting van wegen? Het gaat
hier bijvoorbeeld om de derde kolk Beatrixsluis en de keersluis Zwartsluis.
Wat vindt de staatssecretaris van de suggestie dat geld voor infrastructuur
niet alleen naar overheden maar ook naar bedrijven gaat?
Het is een goede zaak dat maatregelen worden genomen ter beperking
van de luchtverontreiniging, zoals het gebruik van schonere brandstoffen
en motoren. Is het mogelijk om de emissienormen voor motoren eerder in
te laten gaan? Er zijn maatregelen aangekondigd om de binnenvaart de
schoonste modaliteit te laten blijven. De vraag of deze maatregelen
voldoende zijn om dit vast te houden, wordt niet beantwoord. Waarom is
er geen vergelijking met andere modaliteiten?
Voor pleziervaartuigen met een lengte tussen 25 en 40 m. is een beperkt
grootvaarbewijs nodig. Hiervoor geldt echter een verplichte vaartijd van
drie jaar. Is dat redelijk? Wat vindt de staatssecretaris van door onder
andere de Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen (FONV) voorgestelde
alternatieven, zoals een vrijstelling voor mensen met het CWO-diploma
(diploma van de Stichting Commissie Watersport Opleidingen) groot
motorschip en afgifte van het beperkt groot vaarbewijs met aantekening
«uitsluitend pleziervaart» of het kunnen aantonen van de nodige vaartijd
onder begeleiding overeenkomstig de regeling voor zeeschepen in de
Rijnvaart? Wat vindt zij van het voorstel, de geldigheidseisen voor een
beperkt groot vaarbewijs voor de pleziervaart gelijk te schakelen met die
voor het klein vaarbewijs?
In artikel 1 van het ontwerp Binnenvaart Besluit ontbreekt een definitie
van diepgang. In artikel 46 wordt verwezen naar het Besluit Jachthavens.
Dit besluit is echter ingetrokken per 1 januari 2008. In artikel 48 staat een
verwijzing naar het Binnenschepenbesluit, terwijl dit Binnenvaartbesluit
moet zijn.
Archief > 2008 > februari
- 29-02-2008 29-02-2008 15:55 - "Aanvalsplan toonbeeld regie Huizinga"
- 29-02-2008 29-02-2008 15:49 - ‘Homo-emancipatie staat gelijk aan keuzevrijheid'
- 28-02-2008 28-02-2008 17:23 - Inbreng bij wachtlijsten verpleging, verzorging en gehandicaptenzorg
- 28-02-2008 28-02-2008 17:18 - Inbreng bij het verstrekken van een uitkering voor mantelzorgers
- 28-02-2008 28-02-2008 14:36 - Slob: ‘Niet dezelfde rondjes schaatsen over ontslagrecht'
- 28-02-2008 28-02-2008 13:10 - Overleg over de Binnenvaartwet
- 28-02-2008 28-02-2008 13:07 - Overleg over de toekomst van de veehouderij
- 28-02-2008 28-02-2008 12:30 - Nieuwe ambtenaar mag ook weigeren
- 28-02-2008 28-02-2008 11:00 - Inbreng over mantelzorgers
- 28-02-2008 28-02-2008 10:14 - Bijdrage debat over het ontslagrecht
- 28-02-2008 28-02-2008 10:08 - Bijdrage debat over de winstbelasting van multinationals
- 28-02-2008 28-02-2008 09:51 - Inbreng over strafrechtelijke immuniteiten
- 28-02-2008 28-02-2008 09:23 - Bijdrage debat over de inval in Irak
- 28-02-2008 28-02-2008 09:17 - Overleg over de jeugdbescherming
- 27-02-2008 27-02-2008 14:49 - Onderzoek gevolgen abortus duurt minstens vijf jaar
- 27-02-2008 27-02-2008 14:43 - Overleg over het Europese energie- en klimaatpakket
- 27-02-2008 27-02-2008 13:02 - Overleg over de belastingdienst
- 27-02-2008 27-02-2008 09:38 - Bijdrage debat over het cao-akkoord politie
- 27-02-2008 27-02-2008 09:34 - Vragen over de wachttijden bij het CIZ
- 26-02-2008 26-02-2008 16:30 - Voorkom on-line zelfdodingstips
- 26-02-2008 26-02-2008 16:20 - Overleg over Kenia
- 26-02-2008 26-02-2008 16:15 - Inbreng bij de Wet verbod op de pelsdierhouderij
- 26-02-2008 26-02-2008 11:31 - Overleg over de conceptregelingen SDE
- 26-02-2008 26-02-2008 10:51 - Bijdrage debat over de oorzaken van de brand in het Catshuis
- 23-02-2008 23-02-2008 09:00 - „Op juiste momenten goede dingen doen”
- 22-02-2008 22-02-2008 11:04 - Vragen over de aanleg van een spoorlijn Breda-Utrecht
- 21-02-2008 21-02-2008 12:22 - ‘Stop met Verwijsindex Antillianen’
- 16-02-2008 16-02-2008 09:01 - 'Doe niet alsof je neus bloedt'
- 16-02-2008 16-02-2008 08:50 - 'Heerlijk die geur van olie en verbrand staal'
- 15-02-2008 15-02-2008 15:13 - ‘Zenders moeten verantwoordelijkheid nemen in strijd tegen sexy videoclips’
- 15-02-2008 15-02-2008 08:52 - 'Vrijheid van onderwijs komt met canons niet in het gedrang'
- 14-02-2008 14-02-2008 17:24 - 'Sporters zouden openingsceremonie Spelen moeten mijden'
- 14-02-2008 14-02-2008 17:10 - 'Wij denken juist constructief mee over dierenwelzijn'
- 14-02-2008 14-02-2008 14:25 - Inbreng over inburgerinsvoorzieningen
- 14-02-2008 14-02-2008 13:38 - Bijdrage debat over de 1040 urennorm
- 14-02-2008 14-02-2008 12:10 - Bijdrage debat over kansspelen
- 14-02-2008 14-02-2008 11:15 - Overleg over medische ethiek
- 14-02-2008 14-02-2008 09:25 - Pleidooi voor duurzame soja
- 13-02-2008 13-02-2008 17:26 - Overleg over RFID-technologie
- 13-02-2008 13-02-2008 17:19 - Overleg over natura 2000
- 13-02-2008 13-02-2008 14:45 - Inbreng bij de berekening van de rijksbijdrage voor het beroepsonderwijs
- 13-02-2008 13-02-2008 12:05 - Bijdrage spoeddebat beveiliging Schiphol
- 13-02-2008 13-02-2008 10:30 - Slob: Pleidooi voor duidelijke rolverdeling overheid en scholen is terecht
- 13-02-2008 13-02-2008 10:06 - ChristenUnie bezorgd over de RFID-chip en privacy
- 12-02-2008 12-02-2008 14:37 - Inbreng bij een inkomensvoorziening voor oudere werklozen
- 12-02-2008 12-02-2008 13:49 - Maatschappelijke stages moeten stagemarkt niet verpesten
- 12-02-2008 12-02-2008 12:09 - Bijdrage debat over de Waterwet
- 12-02-2008 12-02-2008 11:49 - Bijdrage debat over de kinderopvang
- 11-02-2008 11-02-2008 14:31 - Vragen over de ruimtelijke reservering voor een zesde baan voor Schiphol
- 08-02-2008 08-02-2008 17:15 - 'Gedeeltelijk burkaverbod evenwichtig'
- 08-02-2008 08-02-2008 11:01 - Kleine anatomie van een mediahype
- 08-02-2008 08-02-2008 10:53 - Inbreng bij het niet ter beschikking stellen van lesmateriaal in het voortgezet onderwijs
- 06-02-2008 06-02-2008 17:03 - Overleg over het luchthavenverkeersbesluit Schiphol
- 06-02-2008 06-02-2008 16:51 - Overleg over de Canon van Nederland
- 06-02-2008 06-02-2008 15:58 - Overleg over 'Anders betalen voor mobiliteit'
- 06-02-2008 06-02-2008 14:12 - Inbreng bij voorstellen tot wijziging van de Wgbh/cz
- 06-02-2008 06-02-2008 10:40 - Bijdrage debat over het geregistreerd partnerschap
- 05-02-2008 05-02-2008 17:26 - Overleg over plantveredelingstechnieken
- 05-02-2008 05-02-2008 10:52 - Bijdrage debat wegvervoer goederen
- 04-02-2008 04-02-2008 14:31 - 'Koersverandering' in aanpak Antilliaanse risicogroepen
- 01-02-2008 01-02-2008 19:45 - Zorgen over onverwacht AOW-gat
- 01-02-2008 01-02-2008 17:12 - ‘Stuur VN-waarnemers naar Sderot’
- 01-02-2008 01-02-2008 10:17 - Vragen over het innovatieprogramma Watertechnologie
Reacties op 'Overleg over de Binnenvaartwet'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.