Bijdrage Esmé Wiegman aan het notaoverleg ontwerp landelijk afvalbeheerplan

maandag 30 maart 2009 14:00

Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie): Voorzitter. De afgelopen jaren is met het afvalbeleid veel bereikt. Er is een hoogwaardige recyclingindustrie. 83% van het afval wordt nuttig toegepast en er is daarnaast een absolute ontkoppeling gekomen tussen de groei van het BBP en het afvalvolume. Met de nieuwe LAP zetten wij weer een aantal stappen voorwaarts, al wil de ChristenUnie op een aantal punten graag een verduidelijking. Zo wordt er uitgegaan van een stijging tot 73 megaton afval. Wat zou er uitgaande van de verschillende scenario's nodig zijn voor een hogere doelstelling? De CO2-ambities van het kabinet worden wel genoemd, maar wat gaat die LAP daar nu precies aan bijdragen? Wij komen wellicht tot andere keuzes als hierop ook doelen worden geformuleerd.

De ChristenUnie steunt de beweging naar een ketengericht afvalbeleid. Er zijn zeven stromen gekozen die worden onderzocht, zoals papier en textiel. Hoe andere materialen scoorden bij de selectie wordt echter niet duidelijk. Wanneer komen deze aan bod? Wat de ChristenUnie betreft, worden ook hout en glas snel vanuit het ketendenken opgepakt. De gemeenten krijgen voor het verzamelen van wit- en bruingoed geen vergoeding. Onder druk van een rechtszaak lijkt het erop dat producenten nu wel willen betalen voor de inzameling bij milieustraten, maar niet voor de huis-aan-huisinzameling.

Is de minister het met mij eens dat producenten hier ook voor moeten betalen? De fractie van de ChristenUnie roept de minister op om in Europa in een WEEE-richtlijn te komen tot een duidelijke definitie van de begrenzing van producentenverantwoordelijkheid. Daarin moet duidelijk worden waar inzamelen en opslaan beginnen. Wat vindt de minister van een AMvB over slopen om te voorkomen dat bouw- en sloopafval naar afvalverbrandingsinstallaties gaat?

Ook plastic kan worden gerecycled. De reclamecampagne met de Plastic Hero is goed op dreef. Ik begrijp echter dat circa 50 gemeenten nog niets hebben gedaan aan de plasticinzameling, terwijl zij daarmee op 1 januari moeten starten. Amsterdam en Rotterdam hebben eigen afvalverbrandingsinstallaties. Zij hebben belang bij voldoende brandbaar afval. Deze steden dreigen nu het kunststof gewoon te gaan verbranden. Deelt de minister de mening van de ChristenUnie dat dit niet acceptabel is? Verbranding levert onnodige CO2-uitstoot op en is niet goed voor het draagvlak voor kunststofinzameling. Er dreigt nu een overcapaciteit aan AVI's te ontstaan, waardoor verbranden verhoudingsgewijs goedkoper wordt dan recyclen. Het winnen van restwarmte uit AVI's bespaart primaire brandstoffen. De CO2-uitstoot is echter ongeveer gelijk, terwijl die uitstoot bij recyclen lager is. Verbranding in AVI's blijft laagwaardige energie opleveren. Bij de stimuleringsmaatregelen voor restwarmte moet volgens de fractie van de ChristenUnie gekeken worden naar de hele keten. Hoe voorkomt de minister dat herbruikbaar afval toch wordt verbrand? De minimumstandaard is immers voor veel recyclebare afvalstoffen verbranding geworden. De doelstellingen van het LAP2 zijn gerelateerd aan het begrip "nuttige toepassing". AVI's kunnen daar in de toekomst ook onder vallen. De fractie van de ChristenUnie vindt dat hiermee in de doelstellingen van het LAP rekening moet worden gehouden.

Het is volgens de minister ongewenst dat bij vergunningverlening verdergaande eisen worden gesteld dan de minimumstandaarden, omdat deze harmoniserend werken. Toch heb ik de indruk dat de contracten van de gemeenten met de AVI's de doorslag hebben gegeven. De focus op de keten is geen reden om niet ook aan het einde van de keten te optimaliseren. Daarvoor hebben wij immers de Ladder van Lansink.

Veel oude stortplaatsen moeten nog worden gesaneerd. Ik heb hierover een notitie geschreven, die ik graag via de voorzitter aan de minister aanbied. Ik heb ook exemplaren bij me voor de collega-woordvoerders. Ik hoop dat ik er genoeg heb. De huidige stortbelasting geeft een verkeerde prikkel. Al in 2004 is de minister geadviseerd om het tarief van de stortbelasting aan te passen. In het LAP lees ik alleen dat zij tot een aanpak wil komen in de komende planperiode. Dat duurt nog zes jaar. De fractie van de ChristenUnie roept de minister op om deze maatregel op te nemen in de fiscale vergroeningsbrief die in mei zal verschijnen.

Er komt nog geen scheidingsplicht voor drankkartons. Het argument hiervoor is, dat dit verpakkingsmateriaal een gemengde samenstelling heeft. Het inzamelen van drankkartons kan echter met de inzameling van kunststoffen meeliften. De drankkartons kunnen er dan later worden uitgehaald. Ik heb vernomen dat de minister heeft besloten om voor gemeenten die werken met een milieuzak een uitzondering te maken. Zij zullen toch een vergoeding van Nedvang krijgen. Dat is mooi en daarmee ben ik blij, hoewel de vergoeding wel lager is. Wat betekent dit voor alle andere gemeenten? De ChristenUnie stelt voor om van drankkartons alsnog een aparte afvalcategorie te maken en een scheidingsplicht hiervoor verder te onderzoeken. De VNG meldt overigens dat mogelijk ook piepschuim via de kunststofinzameling kan worden ingezameld.

Ik maak de minister complimenten voor haar kleding en haar tas. Nadat ik mijn kledingkast heb opgeruimd en opgeschud, breng ik mijn oude kleding altijd graag naar een organisatie als het Leger des Heils. Is die organisatie bij het LAP betrokken? Het wordt steeds ingewikkelder om kleding in te zamelen voor het goede doel. Is het nog behapbaar als een goed doel als heuse afvalverwerking wordt gezien, met alle regels die daarbij horen? Driekwart van de gemeenten heft nu een inzamelvergoeding, waardoor de goede doelen moeten concurreren met de afvalverwerkers. Geld dreigt daardoor boven duurzaamheid en hulpverlening te gaan. De ChristenUnie ziet liever dat textiel als product wordt hergebruikt dan als materiaal. Het laatste belast het milieu immers meer.

Esmé Wiegman

Reacties op 'Bijdrage Esmé Wiegman aan het notaoverleg ontwerp landelijk afvalbeheerplan'

Archief > 2009 > maart