Apart debat over godsdienstvrijheid

donderdag 18 december 2003 16:53

Notitie toont wereldwijde verslechtering vrijheid van godsdienst en overtuiging

In reactie op een motie van Tineke Huizinga presenteerde het kabinet de Vervolgnotitie internationale bescherming van de vrijheid van godsdienst of overtuiging. De notitie schetst een somber beeld. Tineke Huizinga: “De situatie is ernstig. De verdrukking en geloofsvervolging is wereldwijd toegenomen. Dat rechtvaardigt een apart debat van de Tweede Kamer over deze notitie”. Huizinga wil voorkomen dat het thema godsdienstvrijheid ondersneeuwt tijdens de begrotingsbehandeling Buitenlandse Zaken en heeft daarom gevraagd om een apart debat na het kerstreces: “Ik heb een brief gestuurd aan de commissie en de voorzitter heeft met mijn verzoek ingestemd”.

Boekaanbieding door Tineke Huizinga

Tijdens de begrotingsbehandeling bood Huizinga de woordvoerders Buitenlandse Zaken een boek aan over de situatie in Noord-Korea: Zij mogen de hemel niet zien – een ooggetuigenverslag uit Noord-Korea van Soon Ok Lee. Noord-Korea is de nummer 1 onder de landen die spotten met de mensenrechten en de vrijheid van godsdienst en overtuiging. Het boek is uitgegeven in samenwerking met Open Doors. De ChristenUnie bood de commissie ook het rapport van het US Committee for Human Rights in North Korea aan.

De ChristenUnie heeft (christelijke) organisaties die zich bezighouden met mensenrechten en de vrijheid van godsdienst of overtuiging, zoals Friedenstimme, Jubilee Campaign en Open Doors, uitgenodigd om op de notitie te reageren. Huizinga: “Het is belangrijk om kennis te nemen van hun ervaringen. Daar kan ik in het debat mijn winst mee doen”.

Reacties op 'Apart debat over godsdienstvrijheid'

Archief > 2003 > december