Dossier: Godsdienstvrijheid

donderdag 18 december 2003 23:27

Godsdienstvrijheid is voor de ChristenUnie een belangrijk thema. Uit rapportages van mensenrechtenorganisaties en nieuwsberichten ontstaat niet de indruk dat het sinds 11 september 2001 beter is gesteld met het recht op godsdienstvrijheid. Integendeel, in moslimlanden lijkt de bejegening van niet-moslims, waaronder veel christenen, grimmiger (Pakistan, Indonesië). Ook in landen met een atheïstisch, autoritair regime zoals Noord-Korea, Vietnam en Laos, blijft de verdrukking van ‘staatsgevaarlijke religieuze stromingen’ onverminderd doorgaan. In Centraal-Azië wordt het openlijk belijden van hun geloof aan niet-geregistreerde religieuze bewegingen veelal onmogelijk gemaakt. In dit dossier vindt u alle persberichten en bijdragen van de ChristenUnie over godsdienstvrijheid.

Apart debat godsdienstvrijheid

Boekaanbieding door Tineke Huizinga       18-12-2003 - In reactie op een motie van Tineke Huizinga presenteerde het kabinet de Vervolgnotitie internationale bescherming van de vrijheid van godsdienst of overtuiging. De notitie schetst een somber beeld. Tineke Huizinga: “De situatie is ernstig. De verdrukking en geloofsvervolging is wereldwijd toegenomen. Dat rechtvaardigt een apart debat van de Tweede Kamer over deze notitie”. Huizinga wil voorkomen dat het thema godsdienstvrijheid ondersneeuwt tijdens de begrotingsbehandeling Buitenlandse Zaken en heeft daarom gevraagd om een apart debat na het kerstreces: “Ik heb een brief gestuurd aan de commissie en de voorzitter heeft met mijn verzoek ingestemd”.

Nieuws:

Kabinetsnotities op verzoek van ChristenUnie geschreven:

Bij de begroting van Buitenlandse Zaken 2003 is een motie van Tineke Huizinga c.s. (28600 V, nr.39) Kamerbreed aanvaard, waarin gevraagd werd om een vervolgnotitie op de notitie ‘Internationale bescherming van de vrijheid van godsdienst of overtuiging’ (25 992) uit 1998. Deze eerdere notitie is geschreven onder toenmalig minister van Buitenlandse Zaken Van Mierlo op verzoek van André Rouvoet (10/12/1997). In de vervolgnotitie moest “met name ook worden ingegaan op de vervolging van religieuze minderheden”. Aanleiding voor deze vervolgnotitie was, dat deze “naast een weergave van feiten, onvoldoende aandacht had voor beoordeling en taxatie van ontwikkelingen en mogelijkheden die Nederland heeft om op dit thema landen aan te spreken op hun gedrag”. Hieronder kunnen beide notities worden gedownload.

Download:

Schriftelijke vragen ChristenUnie

In de afgelopen periode heeft de ChristenUnie-fractie met enige regelmaat vragen gesteld of medeondertekend over voorvallen van geloofsvervolging (waar een andere fractie vetgedrukt staat, heeft deze het initiatief genomen).

Onderwerp
Met:
Antw. regering
Aanvallen op christelijk Hmong-volk in berglanden Laos
CDA, SGP
17/11/03: uitleg situatie en bereidheid uitgesproken om verontrusting over te brengen
Aanvallen Jihad-strijder op christelijke dorpen Centraal-Sulawesi
SGP
10/11/03: Er zijn aanwijzingen voor betrokkenheid Jemaah Islamiyah. Nederland zal ontwikkelingen in Sulawesi nauwlettend blijven volgen en zonodig bilateraal of internationaal aandacht vragen voor de situatie.
Godsdienstvrijheid in Turkmenistan
SGP
21/08/03: Turkmeense overheid niet erg bereidwillig in de dialoog. Situatie in Centraal-Aziatische landen onveranderd zorgelijk.
Gevangenschap en marteling voorganger Gong Shengliang van de Zuid China Kerk
SGP, PvdA, VVD, GL
26/6/03: zaak heeft aandacht van EU en NL. Is aangekaart in mensenrechtendialoog met NL, en aparte demarche van Voorzitter EU. Zorgen nog niet weggenomen.
Etnisch geweld in Indiase deelstaat Assam
CDA, PvdA, SGP
13/05/03: complexe situatie, geweld veelal tussen concurrerende christelijke groeperingen in Noordoosten. Indiase overheid doet haar best, internationale aandacht brengt oplossing problemen niet dichterbij.
Godsdienstvrijheid in Centraal-Azië
SGP
5/3/03: Tijdens OVSE-voorzitterschap zal Nederland aandacht besteden aan ongehinderde rechten en vrijheden voor religieuze bewegingen op grond van internationale normen op het gebied van mensenrechten.
Godsdienstwet in Wit-Rusland
SGP
3/10/02: de wet betekent een potentiële bedreiging voor de vrijheid van godsdienst van religieuze minderheden. Nederland zal dit onderwerp in de daartoe geëigende fora (OVSE, Raad van Europa, EU) aan de orde blijven stellen, zeker indien de wet zal leiden tot schending van de godsdienstvrijheid in Belarus.
Aanslagen Pakistan
CDA, SGP
14/10/02: toename van aanslagen op westerse en christelijke doelen, verband met conflict in Afghanistan niet concreet aantoonbaar, wel waarschijnlijk. Zowel via EU als bilateraal is verontrusting overgebracht.
Gevangenisstraf Aslam Masih uit Pakistan
SGP
03/06/02: Pakistaanse rechtsgang voor verbetering vatbaar. Regering volgt rechtszaken en veroordelingen op grond van wetgeving inzake godslastering nauwlettend. Bilateraal aan de orde gesteld, maar ook in alle EU-contacten, bilateraal en in VN-verband.
Slopen van kerken en vasthouden 20 priesters in China

18/9/02: Regering maakt zich ernstige zorgen over onderdrukking van niet-geregistreerd religieuze groeperingen. Onderwerp is vast punt op halfjaarlijkse mensenrechtendialoog EU-China. In maart heeft Chinese regering voor het eerst schriftelijke informatie gegeven over lot van individuele vermisten en gevangenen, waaronder leden van niet-geregistreerde chr.kerken. In herfst zal NL opnieuw aandringen dit op de agenda te plaatsen.
Opdracht Turkse regering om christelijke godsdienstige activiteiten en scholen te verbieden
CDA, SGP, D66
02/04/02: Geen interventie gepleegd, op verzoek van de vertegenwoordigers van de Protestantse geloofsgemeenschap. Deze heeft tot nu toe rechtszaken gewonnen. In het EU-partnerschap voor Toetreding met Turkije staat dat Turkije op termijn de voorwaarden moet uitbreiden om van de vrijheid van godsdienst te kunnen genieten.
Rapport Religion and National Security in China
SGP
14/03/02: Kan niet beoordelen of conclusies met betrekking tot de schaal waarop deze christelijke organisaties op instructie van de centrale overheid worden onderdrukt juist zijn. De meeste bronnen zijn het wel eens dat sinds de felle anti-Falun Gong campagne in 1999 de repressie tegen christenen die geen lid zijn van de officiële staatskerken is toegenomen. Rapport is onder aandacht van Spaans EU-voorzitterschap gebracht.

Godsdienstvrijheid

Reacties op 'Dossier: Godsdienstvrijheid'