Bijdrage Ernst Cramer aan het AO moties en toezeggingen V&W
De heer Cramer (ChristenUnie): Voorzitter. Het aantal moties dat ik heb ingediend over wegen is beperkt. De moties die ik hierover heb ingediend, zijn wel stevig. Ik noem als voorbeeld de motie over mobiliteitsmanagement en het inpassingsniveau van wegen. Ik heb er alle vertrouwen in dat het kabinet op deze stevige moties over wegen snel zal reageren.
Andere moties gaan echter over het ov. Op 12 maart heeft de minister overlegd met NS en met zijn Belgische collega over de Beneluxtrein. Gisteren heeft hij met zijn Belgische ambtsgenoot gesproken over het doortrekken van de intercity tussen Brussel en Essen naar Roosendaal. Dit is mogelijk een alternatief voor de Beneluxtrein. Kan en wil de minister ons het resultaat van die gesprekken al meedelen? Zijn HSA en de NMBS al uit de discussie over de samenwerkingsovereenkomst? Die overeenkomst is van belang voor een groot aantal partijen langs dat spoor.
Aan de vitaliteit van de spoorsector moet ik wat grotere woorden besteden. Mijn geduld begint op te raken op dit punt. Tijdens de behandeling van de begroting heb ik bij motie gevraagd om een taskforce. De Kamer heeft die motie breed gesteund. De taskforce is er echter nog steeds niet. Waarom voert de minister de motie niet uit? Ik heb vragen gesteld over de trage aanbesteding bij ProRail, waardoor mensen ontslagen dreigen te worden. Het beantwoorden van deze vraag heeft de minister uitgesteld in verband met de onderhandelingen over de kredietcrisis. De antwoorden heb ik echter nog steeds niet. Waarom komen de aanbestedingen zo traag op de markt? Kan ProRail dit allemaal wel aan? Of volgen er straks juridische procedures waardoor werken die niet zijn aanbesteed nóg meer vertraging oplopen? Is er überhaupt wel sprake van een markt? Immers, er zijn slechts enkele marktpartijen en één aanbieder. Dat kan een risico vormen. Sluit het beleid van ProRail hier voldoende op aan? De eerste ontslagen zijn al aangekondigd. Lees hiervoor het artikel in Cobouw. VolkerRail gaat 150 mensen ontslaan. Uit de sector hoor ik dat mogelijkerwijs meer partij volgen. Wat vindt de minister hiervan, in het licht van het beleid om mensen zo veel mogelijk aan het werk te houden? Wanneer grijpt hij eindelijk in bij ProRail? Het gaat allang niet meer over werk dat onnodig in de nacht en in het weekend wordt gedaan, maar over de toekomst van een sector die hard nodig is voor de uitvoering van de ambities van het kabinet. Dat lijkt mij genoeg reden om dit fundamenteel te bezien en een brede taksforce op te starten. Dit moet vandaag nog gebeuren. De taskforce moet wat mij betreft door de minister worden geleid. Het onderhoud loopt achter. Er is geld voor beschikbaar. Dit moet op de markt worden uitgezet. Een en ander duldt geen uitstel meer.
Ik kom op de reistijd, in het bijzonder die tussen Groningen en Maastricht. De motie-Roemer over het versnellen van de reis tussen Groningen en Maastricht gaat niet alleen over de Maaslijn, maar over verbetering van de hele keten. Zij gaat dus ook over de aansluitingen naar Nijmegen en Zwolle en de flessenhals bij Deventer. De reis per intercity duurt sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling tien minuten langer. Dat sluit niet aan bij de motie-Hofstra en bij mijn motie over de overbelastverklaringen die ProRail moet oppakken. Het sluit ook niet aan bij de motie-Anker over de kwaliteit van het treinproduct. In verband met de laatstgenoemde motie verwijst de minister naar het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. De reistijd is echter geen onderdeel van dat programma. Zijn de bewindslieden bereid om beleid uit te zetten waarmee continu wordt gestreefd naar het verkorten van de reistijd?
Over ERTMS en 160 kilometer per uur hebben wij in de afgelopen periode enkele debatten gevoerd. Op mijn motie over een betere dienstregeling op de trajecten Zwolle-Almelo en Den Haag-Eindhoven komen wij volgende week terug. De fractie van de ChristenUnie hecht eraan om bij de volgende punten stil te staan, waarover wij ongetwijfeld in de komende periode debatten zullen voeren. Zij hebben ook betrekking op de moties waarover wij vandaag spreken. De technische briefing die wij deze week over ERTMS hebben gehad, stemde mij niet vrolijk. De Kamer heeft nog steeds geen strategische analyse ontvangen. Wat daarvoor moet doorgaan, is veel te summier. Ik beschouw mijn motie op dit punt dus, zoals gezegd, als niet uitgevoerd. Ook de planning van het proces is erg ruim. Het gaat allemaal erg traag. De stand van zaken op het traject Amsterdam-Utrecht heeft de Kamer nog niet ontvangen. Verder hoop ik zeer spoedig iets te horen over de aanpak van de 160 kilometer per uur op het spoor. Er zijn Kamervragen ingediend over de spoorlijn Breda-Utrecht. Op dat punt is deze week een nieuwe ronde ingezet, met de prachtige titel: "U moet nu B zeggen". Zij zeiden dat zij B zeiden, maar dat was het antwoord op de vraag van de minister. Wij hebben de minister nu gevraagd om opnieuw B te zeggen. Ik hoop dat hij kan toezeggen dat het totale pakket antwoorden op vragen die bij het MIRT zijn ingediend, snel naar de Kamer kan komen.
Uiteindelijk heeft mijn fractie toch nog een puntje gevonden dat niet gaat over het ov, maar over wegen. Ook dat stemt niet vrolijk. Het gaat namelijk over Anders Betalen voor Mobiliteit. Daarover liggen ook Kameruitspraken. Er lijkt nu al vertraging te ontstaan bij de uitwerking van de exploitatiekosten. Men stelt dat de Kamer hierover in het tweede kwartaal van 2009 informatie krijgt. Dat is erg ruim. Mijns inziens moeten wij meer haast maken met de invoering. Kan de minister een meer exacte datum noemen?
- Labels
- Bijdragen
- Ernst Cramer
Archief > 2009 > april
- 30-04-2009 30-04-2009 17:00 - 'Levens geofferd om volk en vorstenhuis te raken'
- 30-04-2009 30-04-2009 13:00 - De week van Ernst (4): verbijstering
- 29-04-2009 29-04-2009 19:00 - 'Maak vaart met isolatie woningen'
- 29-04-2009 29-04-2009 13:00 - De week van Ernst (3): Wanneperveen
- 29-04-2009 29-04-2009 12:00 - Plasterk moet scholenbrief ophelderen
- 28-04-2009 28-04-2009 12:06 - De week van Ernst (2): Jisper- en Wormerveld
- 27-04-2009 27-04-2009 12:00 - De week van Ernst (1): Tholen, Zeeland
- 27-04-2009 27-04-2009 09:00 - Slob neemt verantwoordelijkheid voor JSF-compromis
- 24-04-2009 24-04-2009 23:47 - ChristenUnie blij met verruiming gastouderopvang
- 23-04-2009 23-04-2009 23:00 - 'Het beste en veiligste materiaal'
- 23-04-2009 23-04-2009 22:15 - ‘Aanval op tophypotheek had subtieler gekund'
- 23-04-2009 23-04-2009 15:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenaire debat over vervanging F-16
- 23-04-2009 23-04-2009 15:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het plenaire debat Tophypotheken
- 23-04-2009 23-04-2009 14:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het AO Kredietverstrekking
- 23-04-2009 23-04-2009 13:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het AO Philadelphia
- 22-04-2009 22-04-2009 19:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het spoeddebat Aedes
- 22-04-2009 22-04-2009 16:00 - Bijdrage Ernst cramer aan het spoeddebat kilometerheffing
- 22-04-2009 22-04-2009 11:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het AO Aanpak Marrokaans-Nederlandse probleemjongeren
- 22-04-2009 22-04-2009 11:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het AO Vervanging F-16
- 22-04-2009 22-04-2009 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het AO Beheerplan ProRail
- 22-04-2009 22-04-2009 09:23 - 'Eén testtoestel geen definitieve keus voor JSF'
- 21-04-2009 21-04-2009 19:11 - ChristenUnie tegen ‘Kamerontslag' geestelijk verzorger Defensie
- 21-04-2009 21-04-2009 15:00 - Zondag als rustdag is geen hobby van christenpolitici
- 21-04-2009 21-04-2009 14:00 - Bijdrage Ed Anker aan het plenaire debat Wet Veiligheidsregio's
- 21-04-2009 21-04-2009 10:24 - 'In de lucht is ruimte zat voor nieuwbouw'
- 20-04-2009 20-04-2009 15:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het Nota-overleg Structuurvisie Randstad 2040
- 20-04-2009 20-04-2009 10:23 - Zet Nederlandse militairen in tegen Somalische piraten
- 20-04-2009 20-04-2009 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het Nota-overleg afvalbeheerplan
- 17-04-2009 17-04-2009 15:18 - ChristenUnie gaat voor tweedehands
- 17-04-2009 17-04-2009 15:10 - ‘Kabinet niet consequent in toepassing duurzaamheidsnorm'
- 16-04-2009 16-04-2009 20:30 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het plenaire debat Verpleeghuiszorg
- 16-04-2009 16-04-2009 20:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het VAO Midden-Oosten
- 16-04-2009 16-04-2009 19:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het plenaire debat Wijziging Wajong
- 16-04-2009 16-04-2009 16:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het AO Drankbeleid: Hokken en keten
- 15-04-2009 15-04-2009 16:38 - Leeftijdscontrole bij alcoholverkoop supermarkten moet waterdicht
- 15-04-2009 15-04-2009 16:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het AO Natura 2000
- 15-04-2009 15-04-2009 16:00 - Bijdrage Arie Slob aan het notaoverleg competentiegericht onderwijs MBO
- 15-04-2009 15-04-2009 14:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het AO Aanpak Marokkaans-Nederlandse probleemjongeren
- 15-04-2009 15-04-2009 10:49 - Verhagen kritisch over Afghaanse bekeringswet
- 14-04-2009 14-04-2009 16:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het plenaire debat Investeren in jongeren
- 14-04-2009 14-04-2009 16:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het AO Afghanistan
- 14-04-2009 14-04-2009 15:07 - Dankzij ChristenUnie 140 miljoen voor spoor
- 14-04-2009 14-04-2009 15:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het AO Welstandstoezicht
- 14-04-2009 14-04-2009 15:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het AO Voorwaarden financiële instellingen
- 14-04-2009 14-04-2009 12:06 - Ernst Cramer vertrouwt op zijn boerenverstand
- 09-04-2009 09-04-2009 16:00 - Bijdrage Ed Anker aan het AO Veiligheid in het onderwijs
- 09-04-2009 09-04-2009 15:44 - ChristenUnie deelt zorgen over binnenvaart
- 09-04-2009 09-04-2009 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het plenaire debat aanspraak op individuele voorzieningen
- 08-04-2009 08-04-2009 16:21 - ‘Bescherm kind van verslaafde zwangere vrouw'
- 08-04-2009 08-04-2009 16:00 - Bijdrage Ed Anker aan het AO BRIM
- 08-04-2009 08-04-2009 14:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het plenaire debat gevolgen crisispakket onderwijs
- 08-04-2009 08-04-2009 12:14 - Voordewind: Strengere sancties Iran
- 08-04-2009 08-04-2009 11:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het plenaire debat uitbesteding werk TNT
- 07-04-2009 07-04-2009 16:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het plenaire debat Wajong
- 07-04-2009 07-04-2009 11:14 - 'Schrap de verplichte medische behandeling in de Wajong'
- 06-04-2009 06-04-2009 10:23 - Ortega-Martijn: gas terug met het maken van schulden
- 06-04-2009 06-04-2009 08:30 - Ernst Cramer - werkbezoek met vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat
- 03-04-2009 03-04-2009 17:38 - Wit-Rusland negeert mensenrechten op alle fronten
- 02-04-2009 02-04-2009 16:00 - Bijdrage Ed Anker aan het AO rapportage vreemdelingenketen
- 02-04-2009 02-04-2009 16:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het AO Schuldhulpverlening
- 02-04-2009 02-04-2009 15:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het AO moties en toezeggingen V&W
- 02-04-2009 02-04-2009 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het AO EU en betrekkingen met Oost-Europese landen
- 02-04-2009 02-04-2009 11:29 - Beldag: Leden bellen met Slob en Rouvoet over crisisakkoord
- 02-04-2009 02-04-2009 11:15 - Iran onderdrukt homo's en christenen
- 01-04-2009 01-04-2009 16:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het plenaire debat over de wijziging van de Wmo
- 01-04-2009 01-04-2009 11:10 - Bewijslast verzwaren voor kinderbijslag in Turkije en Marokko
- 01-04-2009 01-04-2009 11:00 - Bijdrage Ed Anker aan het AO Vreemdelingen- en Asielbeleid
- 01-04-2009 01-04-2009 10:15 - Bijdrage Joël Voordewind aan het pleanire debat over de Commissie-Davids
Reacties op 'Bijdrage Ernst Cramer aan het AO moties en toezeggingen V&W'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.