Rouvoet hecht aan zelfstandige positie

zaterdag 12 november 2005 17:53

LUNTEREN (ANP) - De ChristenUnie heeft een eigen positie en wenst niet zomaar ingedeeld te worden bij de linkse partijen. Dat ,,signaal'' gaf ChristenUnie-fractievoorzitter Rouvoet zaterdag aan zijn achterban.

Zaterdag hield de ChristenUnie een partijcongres in Lunteren. Politici van PvdA, SP en GroenLinks speculeren soms hardop over de mogelijkheid van een links kabinet en betrekken daar ook de ChristenUnie bij.

Zover wilde Rouvoet vooralsnog niet gaan. ,,PvdA-leider Bos moet zich niet rijk rekenen'', zei de ChristenUnie-leider. ,,Wij geven geen vanzelfsprekende steun aan de coalitie van CDA, VVD en D66. Maar we horen ook niet bij links. Wij hechten zeer aan onze zelfstandige, christelijke koers.''

Sociale onderwerpen

De ChristenUnie kan het bij sociale onderwerpen vaak goed vinden met de linkse partijen, maar staat daar bij ethische onderwerpen of het bijzonder onderwijs ver van af.

In zijn toespraak op het congres uitte Rouvoet ook flinke kritiek op het CDA. De ChristenUnie snapt er bijvoorbeeld niets van dat premier Balkenende de voortzetting van het kabinet van CDA, VVD en D66 nu al tot inzet van de verkiezingen van 2007 heeft gemaakt.

Volslagen machteloos

,,Nu al levert hij zich uit aan de liberalen van de VVD en de libertijnen van D66. Dat maakt het CDA volslagen machteloos tegenover de profileringsdrang van met name D66. Het CDA heeft belang bij een grote en sterke ChristenUnie.''

Rouvoet verwees naar de komende evaluatie van het abortusbeleid. ,,De staatssecretaris wilde mij deze week niet garanderen dat de afspraken in het regeerakkoord over de zorgvuldigheidsnormen gehandhaafd zullen blijven. Betekent dat dat het CDA bezwijkt voor de druk van de abortusklinieken en de coalitiegenoten'', vroeg Rouvoet zich hardop af.

Bron: www.planet.nl / ANP

Congres

Reacties op 'Rouvoet hecht aan zelfstandige positie'

Archief > 2005 > november