Rouvoet: ChristenUnie is geen linkse partij

zaterdag 12 november 2005 16:25

(Novum) - De ChristenUnie is geen linkse partij. Dat zei fractievoorzitter André Rouvoet zaterdag op een partijcongres in Lunteren. Hij had een boodschap voor zowel de grootste coalitiepartij als de grootste oppositiepartij.

Rouvoet vertelde de PvdA zich niet rijk te rekenen met eventuele deelname van de ChristenUnie in een linkse coalitie na de verkiezingen van 2007. Hij vindt dat zijn partij niet zomaar in één adem genoemd moet worden met SP en GroenLinks. "De ChristenUnie is geen linkse partij. Laat dat ook helder zijn voor Wouter Bos", waarschuwde Rouvoet de PvdA-fractieleider.

Ook premier Jan Peter Balkenende kreeg een sneer van Rouvoet. Hij verweet de CDA'er zich nu al vast te leggen op voortzetting van het centrum-rechtse kabinet met VVD en D66. Volgens Rouvoet staat het CDA 'volslagen machteloos' tegenover de profileringsdrang van de 'libertijnen' van D66.

De hervormingsagenda van het kabinet-Balkenende kan Rouvoet niet bekoren. "Het kabinet gooit verantwoordelijkheden over de schutting in de hoop dat er aan de andere kant iemand klaar staat om ze op te vangen", vindt de ChristenUnie.

Bron: www.trouw.nl

Congres