Kamervragen en handtekeningen over TV-spots Versatel en Go Go Tours
De ChristenUnie stelt schriftelijke vragen aan de minister van Justitie en de staatssecretaris van mediazaken over recente TV reclames van Versatel (‘Hand van God’) en Go Go Tours (‘Dump je schatje’). André Rouvoet stelt in zijn kamervragen een aanscherping van de Nederlandse Reclame Code voor. Rouvoet: “Het wordt tijd dat ook in de reclamewereld meer oog komt voor waarden en normen.” In aanvulling op de kamervragen gaat het partijbureau van de ChristenUnie via
www.christenunie.nl/reclamefatsoen handtekeningen verzamelen tegen reclames waarover veel klachten binnenkomen.
Reclamecode aanscherpen
De ChristenUnie wil weten of het stelsel van de Nederlandse reclamecode kan worden aangescherpt. Aanleiding hiervoor is het feit dat Go Go Tours heeft laten weten de aanbeveling van de Reclame Code Commissie om de commercial ‘Dumpjeschatje’ niet meer uit te zenden naast zich neer te leggen. In de TV-spot 'dumpt' een jongen rijdende op een scooter zijn vriendin door haar op een tak te laten botsen. Rouvoet: “Ik vind dat een spot die de Nederlandse Reclame Code overtreedt van de buis moet. Er zou een boetesysteem moeten komen voor reclames die niet voldoen aan de Reclamecode en toch worden uitgezonden”.
‘Hand van God’
De ChristenUnie zou ook graag een versnelling van de spoedprocedure bij de commissie zien. Ondanks de vele klachten is de spot van Versatel waarin de ‘Hand van God’ er voor zorgt dat een voetbal in het doel verdwijnt nog steeds op de buis. Dit wordt door gelovigen als kwetsend ervaren. Rouvoet: “Er is een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie door o.a. de Bond tegen het vloeken. De Reclame Code Commissie behandelt deze echter pas op 10 mei. Wat de ChristenUnie betreft moet het mogelijk worden om een reclamecampagne op te schorten totdat er uitspraak is gedaan op een klacht, indien deze klacht kennelijk gegrond kan worden geacht.”
Handtekeningen
Omdat Go Go Tours in de media als argument gaf dat ze de klacht van één persoon niet voldoende reden vindt om een reclame terug te trekken gaat het partijbureau van de ChristenUnie handtekeningen verzamelen. Op de website
www.christenunie.nl/reclamefatsoen kunnen bezoekers hun handtekening zetten onder een brief aan de adverteerders en ook klagen over andere reclame-uitingen. André Rouvoet: “Wij willen het protest tegen onfatsoenlijke reclame bundelen. Er is regelmatig reclame die niet getuigt van goede smaak. Wij willen dat aan de kaak stellen”.
Reacties op 'Rouvoet: “Dumpjeschatje” en “Hand van God” moet van de buis'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.