Bijdrage Ed Anker aan het plenaire debat Wet Veiligheidsregio's
De heer Anker (ChristenUnie): Voorzitter. De Christen- Unie heeft de totstandkoming van de wet inzake de veiligheidsregio’s met een kritische blik gevolgd. Uit onze fractie kreeg ik bij de voorbereiding op dit debat de opmerking mee dat het er wel op lijkt dat we met de behandeling van dit wetsvoorstel nog even een klap geven op een werkelijkheid die al bestaat. Dit bracht ik al eerder, bij de begrotingsbehandeling, ter sprake. Wat vinden wij er verder van? Ik denk dat iedereen een bepaalde vorm van vreugde ervaart bij de behandeling van dit wetsvoorstel, al was het maar omdat we er zo lang op hebben gewacht. Veiligheid is allereerst een lokale aangelegenheid. Dat standpunt heeft de minister vaker van ons gehoord. Lokale bestuurders moeten weten welke veiligheidsrisico’s er in de buurt spelen en moeten daarop handelen. Dat moet niet te veel vanaf een afstand gebeuren; de kennis is vaak ook zeer lokaal. Hulpdiensten – in het bijzonder de brandweer – zijn sterk lokaal georiënteerd en de lokale binding betekent ook dat er een sterke betrokkenheid is, bijvoorbeeld om brandweervrijwilliger te worden. Naast de lokale veiligheidszorg bestaat de bestrijding van crises en rampen. Juist in spoedeisende crisissituaties bleek dat opschaling niet altijd goed of snel genoeg ging, en bleven vragen liggen over wie waar verantwoordelijk voor was. Dat is niet goed en dat moet worden voorkomen. Daarom zijn wij nooit tegen regionale samenwerking geweest. Niemand is immers tegen samenwerking. In dit wetsvoorstel ontstaat spanning waar de crisissen rampenbestrijding de dagelijkse veiligheidszorg doorkruist. Enerzijds zijn er lokaal ingebedde veiligheidsdiensten die het overgrote deel van de veiligheidstaak voor hun rekening nemen en blind de weg weten. Anderzijds is er de organisatie die in werking moet treden op de kwade dag dat regionaal alle hens aan dek moeten komen. Het versterken van de bestuurlijke regie bij rampen en crises moet wel daadwerkelijk versterken zijn. Regionalisering is niet het antwoord op alle dingen. Ook een regionale aansturing kent haar zwakke punten. Een regionaal bestuur staat meer op afstand, en waar nu wel eens het geluid wordt gehoord dat gemeenteraden veiligheid niet hoog genoeg op de agenda hebben staan, zal regionalisering dat ook niet verbeteren. Daarbij vraagt regionalisering om bijzondere aandacht voor de verantwoording van het handelen bij crises en rampen. De ChristenUnie blijft van mening dat deze wet kwetsbaar is op het gebied van de democratische legitimatie, vooral als het gaat om de doorzettingsmacht. De situatie dat een burgemeester in een andere gemeenteraad verantwoording moet afleggen, blijft knellen. Wij hebben het altijd een logische keuze gevonden om de commissaris van de Koningin daar een rol in te geven, zoals ooit werd voorgesteld in de motie-Cornielje. Ik zie dat de heer Cornielje inmiddels in de voorzittersloge heeft plaatsgenomen. Naar aanleiding van vragen vanuit de Kamer is de commissaris van de Koningin nu wel in de positie gebracht om recht te doen aan de motie-Cornielje. Wel vragen wij ons af hoe de rol van de commissaris van de Koningin er precies uit gaat zien. In de tweede nota van wijziging staat dat de commissaris van de Koningin wordt uitgenodigd en dat hij kan adviseren. Er komen nog enkele ambtsinstructies. Wat is de lijn van die ambtsinstructies? Daar gaat het ons eigenlijk op dit moment om. Kan de minister die instructies met de Kamer delen? En als dat kan, wil zij dat dan ook doen? Binnen het kader van de wet moet de gemeenteraad ook volledig de gelegenheid krijgen om zijn verantwoordelijkheid te nemen. Het grootste deel van het veiligheidsbeleid blijft lokaal en er mag dus niet het idee ontstaan dat ″de regio″ wel alles oplost. Nogmaals, veiligheid mag niet van de lokale politieke agenda verdwijnen. Wat dat betreft zijn we ook benieuwd naar de reactie op het amendement van de heer Van Raak over de mondelinge informatieplicht van de voorzitter van de regio aan de gemeenteraad. Wij vinden dat eigenlijk wel een aardig idee, al was het maar om een periodieke discussie over het veiligheidsbeleid in de gemeenteraad mogelijk te maken. Ik hoor graag de reactie van de minister hierop. Misschien zijn er wettelijke bezwaren. Daar ben ik dan erg in geïnteresseerd; misschien kunnen we die ook nog wel oplossen. In de wet wordt de mogelijkheid opengehouden voor gemeenten om hun brandweer niet te regionaliseren. Naar de letter worden hiermee de motie-Slob én het coalitieakkoord uitgevoerd. Onze complimenten daarvoor. We verwachten nu wel van de minister dat ze ook handelt naar de geest van deze motie. Wij hebben al vaker gesproken over de gelden die gemeenten krijgen als zij een convenant conform het model voor de veiligheidsregio’s afsluiten. Er zijn een aantal regio’s waar men ontzettend ver is met regionale samenwerking maar op een aantal punten afwijkt van het model. Deze regio’s krijgen geen geld, terwijl ze absoluut inspanningen leveren. Het is een kwestie van behoorlijk bestuur dat die inspanningen worden gehonoreerd. Zoals al eerder gezegd, heb ik hiertoe afgelopen najaar een motie ingediend bij de behandeling van de BZKbegroting, die verrassend genoeg net geen meerderheid haalde. Ik miste node de steun van de CDA-fractie. Mocht ik in dit debat het vermoeden krijgen dat deze meerderheid er alsnog in zit – de heer Schinkelshoek heeft dat vermoeden een beetje gevoed – dan heb ik die motie nog wel achter de hand. Het zou echter heel mooi zijn als dit via een toezegging kan worden geregeld. Een van de sterke kanten van het wetsvoorstel is dat nog meer wordt ingestoken op een goede samenwerking tussen hulpdiensten en politie. Juist in tijden van rampen en crises is dat heel belangrijk, maar ook op minder spannende momenten kunnen daarmee levens worden gered. In het wetsvoorstel wordt duidelijk gesproken over de gemeenschappelijke meldkamer. Mijn fractie kent aansprekende voorbeelden van geïntegreerde meldkamers en hoopt dat dit wetsvoorstel bijdraagt aan de verdere ontwikkeling daarvan. In Kennemerland heb ik zelf mogen zien hoe men daarmee bezig is; dat is heel bijzonder. In de Wet ambulancezorg die december jongstleden door de Eerste Kamer is aangenomen, wordt ook gesproken over de meldkamer. De ambulancedienst komt per regio onder publieke aansturing en krijgt als witte poot ook een plek in de meldkamer. Op dit moment worden voor de ambulancediensten de eisen ontwikkeld in de verschillende regio’s. Mijn fractie vreest dat het eisenpakket van de witte kolom in de weg kan komen te staan van een geïntegreerde meldkamer, simpelweg omdat men al verder is en alles door de witte bril beziet. Deelt de minister deze zorg? Hoe wil zij dit tegengaan en stimuleren dat de geïntegreerde optie tot de mogelijkheden blijft behoren in de regio? Hoe dit wetsvoorstel echt gaat uitwerken, moet zichtbaar worden in de praktijk. Wordt het een stimulans of een juk voor de regio’s en de gemeenten? Veel wordt nog nader geregeld in een aantal AMvB’s. De CDA-fractie heeft daarop terecht gewezen in de schriftelijke rondes en ook net weer. Juist omdat er zo veel inhoud zit in die AMvB’s vinden wij een voorhangprocedure bij de Kamer op zijn plaats. Om die reden ondersteunen wij het amendement van de heer Van Bochove van harte. De lokale brandweerzorg en rampenbestrijding in Nederland worden op dit moment voor 90% verzorgd door vrijwilligers. Juist bij rampen zijn niet alleen betaalde beroepskrachten volop betrokken in de hulpverlening, maar zetten ook vele anderen zich in. Denk aan de vrijwilligers van het Rode Kruis en natuurlijk de brandweervrijwilligers. Het beleid dat een veiligheidsregio ontwikkelt en de beslissingen die een bestuur neemt, worden door vele professionals ter plaatse uitgevoerd, al dan niet op vrijwillige basis. Het is belangrijk dat het uitvoerend personeel de mogelijkheid wordt geboden om betrokken te zijn bij de besluitvorming die hen aangaat. Zij zijn essentieel en moeten niet op afstand komen te staan. Daarom hebben wij een amendement ingediend dat erop ziet dat al het personeel, betaald en vrijwillig, in de verschillende hulpdiensten en bij de politie wordt betrokken bij besluiten die hen aangaan. Ik kan mij voorstellen dat regio’s verschillen qua organisatie en invulling, en dat moeten wij maar zo houden. Daarom is het amendement vormvrij voor de manier waarop het bestuur van een veiligheidsregio deze betrokkenheid invult. Daarnaast hebben wij een amendement ingediend tot een kleine wijziging waardoor het overleg over de opleiding, het examineren en het oefenen van het brandweerpersoneel in ieder geval gebeurt met zowel de NVBR als de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers, als ook met vakorganisaties van overheidspersoneel die in de toekomst nog in beeld kunnen komen. Alle relevante partijen moeten erbij worden betrokken. In dit wetsvoorstel wordt tevens de nadruk gelegd op een kwaliteitszorgsysteem. Dat is goed, maar het is onnodig dat de verschillende regio’s daarin telkens zelf het wiel proberen uit te vinden. Ik zie graag dat de regio’s zich aan elkaar scherpen, zodat ze van elkaar leren hoe je op een efficiënte en betaalbare wijze tot kwaliteit komt. Tevens is het belangrijk om een vinger aan de pols te houden met betrekking tot de financiële ontwikkelingen. Met deze doelen dien ik een derde amendement in, mede namens de collega’s Van Bochove en Kuiken. Ik kom tot een afronding. Dit wetsvoorstel inzake de veiligheidsregio’s kan een goed handvat zijn in de bestrijding van crises en rampen. Het moet echter geen belemmering worden voor de mensen die het daadwerkelijke werk doen en voor de regio’s met een lokale eigenheid. Met de voorgestelde aanpassingen is mijn fractie van mening dat wij hiermee inderdaad een instrument hebben voor betere bestuurlijke regie. Als laatste gedachte spreek ik dan ook de wens uit dat wij behoed mogen worden voor rampen en crises. Als de noodzaak er is, moet eenieder echter weten voor welke taak hij of zij staat.
Archief > 2009 > april
- 30-04-2009 30-04-2009 17:00 - 'Levens geofferd om volk en vorstenhuis te raken'
- 30-04-2009 30-04-2009 13:00 - De week van Ernst (4): verbijstering
- 29-04-2009 29-04-2009 19:00 - 'Maak vaart met isolatie woningen'
- 29-04-2009 29-04-2009 13:00 - De week van Ernst (3): Wanneperveen
- 29-04-2009 29-04-2009 12:00 - Plasterk moet scholenbrief ophelderen
- 28-04-2009 28-04-2009 12:06 - De week van Ernst (2): Jisper- en Wormerveld
- 27-04-2009 27-04-2009 12:00 - De week van Ernst (1): Tholen, Zeeland
- 27-04-2009 27-04-2009 09:00 - Slob neemt verantwoordelijkheid voor JSF-compromis
- 24-04-2009 24-04-2009 23:47 - ChristenUnie blij met verruiming gastouderopvang
- 23-04-2009 23-04-2009 23:00 - 'Het beste en veiligste materiaal'
- 23-04-2009 23-04-2009 22:15 - ‘Aanval op tophypotheek had subtieler gekund'
- 23-04-2009 23-04-2009 15:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenaire debat over vervanging F-16
- 23-04-2009 23-04-2009 15:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het plenaire debat Tophypotheken
- 23-04-2009 23-04-2009 14:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het AO Kredietverstrekking
- 23-04-2009 23-04-2009 13:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het AO Philadelphia
- 22-04-2009 22-04-2009 19:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het spoeddebat Aedes
- 22-04-2009 22-04-2009 16:00 - Bijdrage Ernst cramer aan het spoeddebat kilometerheffing
- 22-04-2009 22-04-2009 11:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het AO Aanpak Marrokaans-Nederlandse probleemjongeren
- 22-04-2009 22-04-2009 11:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het AO Vervanging F-16
- 22-04-2009 22-04-2009 10:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het AO Beheerplan ProRail
- 22-04-2009 22-04-2009 09:23 - 'Eén testtoestel geen definitieve keus voor JSF'
- 21-04-2009 21-04-2009 19:11 - ChristenUnie tegen ‘Kamerontslag' geestelijk verzorger Defensie
- 21-04-2009 21-04-2009 15:00 - Zondag als rustdag is geen hobby van christenpolitici
- 21-04-2009 21-04-2009 14:00 - Bijdrage Ed Anker aan het plenaire debat Wet Veiligheidsregio's
- 21-04-2009 21-04-2009 10:24 - 'In de lucht is ruimte zat voor nieuwbouw'
- 20-04-2009 20-04-2009 15:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het Nota-overleg Structuurvisie Randstad 2040
- 20-04-2009 20-04-2009 10:23 - Zet Nederlandse militairen in tegen Somalische piraten
- 20-04-2009 20-04-2009 10:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het Nota-overleg afvalbeheerplan
- 17-04-2009 17-04-2009 15:18 - ChristenUnie gaat voor tweedehands
- 17-04-2009 17-04-2009 15:10 - ‘Kabinet niet consequent in toepassing duurzaamheidsnorm'
- 16-04-2009 16-04-2009 20:30 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het plenaire debat Verpleeghuiszorg
- 16-04-2009 16-04-2009 20:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het VAO Midden-Oosten
- 16-04-2009 16-04-2009 19:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het plenaire debat Wijziging Wajong
- 16-04-2009 16-04-2009 16:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het AO Drankbeleid: Hokken en keten
- 15-04-2009 15-04-2009 16:38 - Leeftijdscontrole bij alcoholverkoop supermarkten moet waterdicht
- 15-04-2009 15-04-2009 16:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het AO Natura 2000
- 15-04-2009 15-04-2009 16:00 - Bijdrage Arie Slob aan het notaoverleg competentiegericht onderwijs MBO
- 15-04-2009 15-04-2009 14:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het AO Aanpak Marokkaans-Nederlandse probleemjongeren
- 15-04-2009 15-04-2009 10:49 - Verhagen kritisch over Afghaanse bekeringswet
- 14-04-2009 14-04-2009 16:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het plenaire debat Investeren in jongeren
- 14-04-2009 14-04-2009 16:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het AO Afghanistan
- 14-04-2009 14-04-2009 15:07 - Dankzij ChristenUnie 140 miljoen voor spoor
- 14-04-2009 14-04-2009 15:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het AO Welstandstoezicht
- 14-04-2009 14-04-2009 15:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het AO Voorwaarden financiële instellingen
- 14-04-2009 14-04-2009 12:06 - Ernst Cramer vertrouwt op zijn boerenverstand
- 09-04-2009 09-04-2009 16:00 - Bijdrage Ed Anker aan het AO Veiligheid in het onderwijs
- 09-04-2009 09-04-2009 15:44 - ChristenUnie deelt zorgen over binnenvaart
- 09-04-2009 09-04-2009 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het plenaire debat aanspraak op individuele voorzieningen
- 08-04-2009 08-04-2009 16:21 - ‘Bescherm kind van verslaafde zwangere vrouw'
- 08-04-2009 08-04-2009 16:00 - Bijdrage Ed Anker aan het AO BRIM
- 08-04-2009 08-04-2009 14:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het plenaire debat gevolgen crisispakket onderwijs
- 08-04-2009 08-04-2009 12:14 - Voordewind: Strengere sancties Iran
- 08-04-2009 08-04-2009 11:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het plenaire debat uitbesteding werk TNT
- 07-04-2009 07-04-2009 16:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het plenaire debat Wajong
- 07-04-2009 07-04-2009 11:14 - 'Schrap de verplichte medische behandeling in de Wajong'
- 06-04-2009 06-04-2009 10:23 - Ortega-Martijn: gas terug met het maken van schulden
- 06-04-2009 06-04-2009 08:30 - Ernst Cramer - werkbezoek met vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat
- 03-04-2009 03-04-2009 17:38 - Wit-Rusland negeert mensenrechten op alle fronten
- 02-04-2009 02-04-2009 16:00 - Bijdrage Ed Anker aan het AO rapportage vreemdelingenketen
- 02-04-2009 02-04-2009 16:00 - Bijdrage Cynthia Ortega-Martijn aan het AO Schuldhulpverlening
- 02-04-2009 02-04-2009 15:00 - Bijdrage Ernst Cramer aan het AO moties en toezeggingen V&W
- 02-04-2009 02-04-2009 14:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het AO EU en betrekkingen met Oost-Europese landen
- 02-04-2009 02-04-2009 11:29 - Beldag: Leden bellen met Slob en Rouvoet over crisisakkoord
- 02-04-2009 02-04-2009 11:15 - Iran onderdrukt homo's en christenen
- 01-04-2009 01-04-2009 16:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het plenaire debat over de wijziging van de Wmo
- 01-04-2009 01-04-2009 11:10 - Bewijslast verzwaren voor kinderbijslag in Turkije en Marokko
- 01-04-2009 01-04-2009 11:00 - Bijdrage Ed Anker aan het AO Vreemdelingen- en Asielbeleid
- 01-04-2009 01-04-2009 10:15 - Bijdrage Joël Voordewind aan het pleanire debat over de Commissie-Davids
Reacties op 'Bijdrage Ed Anker aan het plenaire debat Wet Veiligheidsregio's'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.