Inbreng verslag (wetsvoorstel) Arie Slob inzake de Wet basisnet.
Inbreng verslag (wetsvoorstel) van ChristenUnie Fractievoorzitter Arie Slob inzake de Wet basisnet.
Onderwerp: Wijziging van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen en enige andere wetten in verband met de totstandkoming van een basisnet (Wet basisnet)
Kamerstuk: 32 862
Datum: 21 maart 2012
Inleiding
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de nota n.a.v. het verslag en hebben de volgende aanvullende vragen.
Menselijke fouten
In het verslag vroegen genoemde leden al een reactie op het commentaar van de Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (AGS) dat de kans op menselijke fouten onvoldoende is meegenomen in de berekening, terwijl deze voor een belangrijk deel bepalend zijn. In de nota naar aanleiding van het verslag wordt geantwoord dat in de casuïstiek die voor de berekeningen in de Handleiding risicoanalyse transport wordt gebruikt ook de incidenten die het gevolg zijn van menselijk handelen zitten. Genoemde leden vragen specifiek in te gaan op de vraag in hoeverre de kans op menselijke fouten is meegenomen. Genoemde leden tekenen hierbij aan dat een gemiddelde berekening van risico’s op basis van incidenten nog niets hoeft te zeggen over de daadwerkelijke kans van het optreden van een menselijke fout met fatale gevolgen juist omdat het aantal incidenten waarmee gerekend kan worden (gelukkig) gering is.
Handleiding risicoanalyse transport
Genoemde leden vragen verder waarom gekozen is voor een Handleiding risicoanalyse transport. Zij vragen of het niet beter is, gezien het belang van een gestandaardiseerde manier van rekenen, om deze handleiding op te nemen in de ministeriele regeling dan wel in de ministeriele regeling te eisen dat deze handleiding wordt toegepast.
Rekenvoorschriften
Genoemde leden vragen een reactie op de kritiek van de AGS (Risicoberekeningen volgens voorschrift: een ritueel voor vergunningverlening, mei 2010) op de berekening van de omgevingsrisico’s volgens het rekenmodel RBM II versie 1.2 dat is toegepast voor de risicoberekeningen van het Basisnet Spoor. Klopt het dat de voorgeschreven toeslagfactor voor overwegen niet is gehanteerd terwijl op het traject door Oost-Nederland 111 gelijkvloerse overgangen zijn en dat verhoogde en verdiepte ligging van het spoor niet is meegenomen? Klopt het dat de invloed van geluidschermen voor de bereikbaarheid van hulpdiensten niet in het model kan worden ingevoerd? Ook vragen deze leden waarom in dit model geen rekening wordt gehouden met andere risicovolle objecten in de nabijheid van het spoor.
Verhoging risicoplafonds
Voor genoemde leden is de zorg over de vergaande delegatie aan de Minister met betrekking tot het vaststellen van de risicoplafonds nog niet weggenomen. Van een voornemen tot wijziging van de risicoplafonds wordt de Kamer slechts middels een verslag op de hoogte gebracht. Daarbij zijn de criteria voor wijziging van de risicoplafonds in het wetsvoorstel niet benoemd. Genoemde leden vragen hiervoor wel criteria op te stellen en de Kamer hierover vooraf te informeren. Dit zou bijvoorbeeld op een aantal vaste momenten in het jaar kunnen.
Ook vragen deze leden waarom er, gezien de vergaande bevoegdheid om bij ministeriele regeling wijzigingen in het systeem aan te brengen geen sprake is van een formele inspraakmogelijkheid. Blijkens de nota n.a.v. het verslag wordt er nu gekozen voor informeel overleg met betrokken gemeenten en de sector. Genoemde leden stellen voor om hier een formeel inspraakmogelijkheid van te maken inclusief een motiveringsplicht indien voorstellen uit de inspraak niet worden overgenomen.
ALARA
In de nota naar aanleiding van het verslag staat dat ALARA maatregelen zijn toegepast en dat deze overschrijdingen bestuurlijk worden geaccepteerd. Genoemde leden hebben de indruk dat hiermee wordt gesuggereerd dat de bestuurlijke afspraken uit juni 2010 eenzijdig worden opgezegd. Met de gemeenten waar nog steeds sprake is van een overschrijding is door het ministerie gesproken over maatregelen om het groepsrisico verder te verlagen (“alles uit de kast”). Klopt het, zo vragen deze leden dat uit deze gesprekken bleek dat verdere veiligheidsverbetering tegen relatief geringe kosten mogelijk zijn, zoals gemeld door het VNG? Genoemde leden vragen om duidelijke afspraken welke maatregelen zullen worden toegepast en op welke termijn dat zal gaan gebeuren.
Verificatie uitkomsten basisnet
Genoemde leden vragen waarom gemeenten nog steeds niet kunnen beschikken over de bevolkingsgegevens en andere rekenfiles waarmee de basisnetberekeningen zijn uitgevoerd. Er zijn signalen van meerdere gemeenten dat er onduidelijkheden hierover bestaan. Genoemde leden pleiten er voor dat vóór dat de plafonds wettelijk worden vastgelegd, eventuele onduidelijkheden worden opgelost en gemeenten in staat worden gesteld om te controleren of de aangeleverde bevolkingsgegevens op juiste wijze in de rekenmodellen zijn ingevoerd.
Monitoring/handhaving risicoruimte
In artikel 15 in het wijzigingsvoorstel voor de Wet vervoer gevaarlijke stoffen is opgenomen dat de minister twee jaar na de inwerkingtreding en daarna zo vaak als nodig en in ieder geval elke vijf jaar onderzoekt in hoeverre vanwege het vervoer van gevaarlijke stoffen de risicoplafonds worden overschreden. Genoemde leden vragen waarom voor deze vijfjaarlijkse monitoring is gekozen. Zorgvuldig omgaan met risico’s betekent dat potentiële overschrijdingen van risicoplafonds tijdig moeten worden geconstateerd en dat zo nodig vooraf moet kunnen worden bijgestuurd. Zonder maatregelen, zoals routering en het ‘warme bleve vrij’ rijden ( ontploffing van bijvoorbeeld LPG tankauto met gegarandeerde rampscenario’s), worden bij de huidige vervoersintensiteiten op veel plaatsen de risicoplafonds nu al overschreden. Deze leden vragen daarom waarom net als bij de geluidwetgeving de (spoor)beheerder niet verantwoordelijk wordt gesteld voor de naleving van het risicoplafond.
Emplacementen
Genoemde leden constateren dat er van wordt uitgegaan dat de vergunningsruimte voor emplacementen toereikend is (artikelsgewijze toelichting bij artikel 14). Genoemde leden vrezen dat emplacementen desondanks ‘bottlenecks’ kunnen worden. Veel omgevingsvergunningen voor emplacementen moeten immers nog geactualiseerd worden. Bij deze actualisatie dient het nieuwe rekenmodel Safeti-NL te worden toegepast dat veel scherper is dan het tot nog toe gebruikte model.
Daarnaast moet de herroutering die het gevolg is van Basisnet Spoor, worden meegenomen. Het is aannemelijk dat de vervoersruimte na actualisatie van de vergunningen van emplacementen door deze twee factoren aanzienlijk wordt beperkt. Genoemde leden vragen hier nader op in te gaan en stellen voor om emplacementen op te nemen in het Basisnet.
Gooilijn en Veluwelijn
In de nota n.a.v. het verslag staat dat bij de totstandkoming van het Basisnet voor de vervoerstroom van gevaarlijke stoffen tussen Weesp en Zwolle rekening is gehouden met gebruik van beide mogelijke routes: Flevolijn/Hanzelijn en Gooilijn/Veluwelijn. Klopt de constatering van genoemde leden dat er hiermee dus meer risicoruimte is gecreëerd dan noodzakelijk is? Genoemde leden vragen om een duidelijke keuze voor het gevaarlijk vervoer over het spoor tussen Weesp en Zwolle. Volgens genoemde leden betekent dit dat met ingang van 2015/2016 één van de plafonds moet worden verlaagd op zodanige manier dat er geen dubbeltelling meer plaatsvindt.
Genoemde leden constateren dat de regering van mening is dat er nog andere elementen dan externe veiligheid een rol kunnen spelen in de afweging van het te kiezen tracé. Deze leden vragen welke elementen dit dan zijn. Onderschrijft de regering, zo vragen deze leden dat de Hanzelijn en de Flevolijn veel beter ingericht zijn voor vervoer van gevaarlijke stoffen omdat er in het geheel geen sprake is van overwegen en omdat er met het oog op calamiteiten ruimtevragende voorzieningen voor de bereikbaarheid van de spoorbaan zijn opgenomen. Deze leden vragen daarom of de regering bereid is geen vervoer van gevaarlijke stoffen meer toe te laten op de Veluwelijn zodra de Hanzelijn in gebruik is genomen. Zij vragen ook welke toezeggingen met betrekking tot gevaarlijke spoorgoederenvervoer in het verleden zijn gedaan richting gemeenten langs de Veluwelijn zoals Elburg.
Deze leden hadden de indruk dat binnen het voorkeursbesluit PHS al is besloten om al het goederenvervoer tussen Weesp en Zwolle in de toekomst te laten rijden via de Flevolijn. Genoemde leden hebben de indruk dat de regering hier nu van terugkomt en vragen wat hiervan de reden is. Zij vragen welke afspraken en toezeggingen er zijn gedaan aan gemeenten langs de Gooilijn en Veluwelijn met betrekking tot de omvang van het toekomstige goederenvervoer van en naar Zwolle. Ook vragen deze leden wat het toch laten rijden van goederentreinen betekent voor de groeiruimte van het personenvervoer tussen Utrecht, Amersfoort en Zwolle. Zo vragen deze leden hoe het staat met de besluitvorming van het project Randstadspoor Utrecht-Harderwijk. Klopt het dat er nog steeds geen besluit is over dit project als gevolg van capaciteitsknelpunten? Welke rol speelt de discussie over goederenvervoer daarin?
Oost-Nederland
Genoemde leden vragen of de regering bekend is met de analyse van RONA van het aantal BRZO bedrijven langs het spoor (IJssellijn, Twentelijn en Twentekanaallijn), het aantal kruisende hoofdtransportleidingen van de Gasunie, het aantal plasbrandaandachtsgebieden, het aantal wissels en het aantal gelijkvloerse kruisingen (bewaakt en onbewaakt). Deze leden vragen daarom nogmaals waarom al het gevaarlijke transport niet via de Betuweroute richting Duitsland kan worden geleid en dus niet via de genoemde lijnen langs ondermeer Arnhem, Dieren en Zutphen. Deze leden wijzen er op dat het hier om een relatief kleine stroom goederenvervoer gaat, circa 1 a 2 treinen per dag, terwijl de genoemde spoorlijnen belangrijke grondwater- en drinkwaterbeschermingsgebieden doorkruizen, door meerdere dorpen en steden gaan, de hulpverlening en inrichting van het gebied langs deze lijnen niet is uitgerust op het voorgestelde vervoer van gevaarlijke stoffen en de ontwikkelingsmogelijkheden langs het spoor hierdoor worden beperkt.
Ook vragen deze leden een reactie op de constatering van RONA dat de Risicokaarten niet volledig zijn omdat een aantal kwetsbare objecten daar niet op zijn aangegeven zoals de Frederikus school in Velp, Basisschool in De Steeg gelegen aan de spoorovergang, het ROC in Zutphen gelegen naast het station en transformatorhuisjes naast het spoor o.a. in Wierden.
Moerdijk en Zevenbergen
Klopt het, zo vragen deze leden, dat de omvang van het aantal ketelwagons door de kern Zevenbergen tijdens het ontwerpen van het Basisnet meerdere malen is opgehoogd? En klopt het dat de extra toename, alleen nodig is om de rijrichting van de locomotief te veranderen waardoor de goederentreinen met gevaarlijke stoffen tweemaal de kern Zevenbergen passeren? Deze leden vragen een reactie op de mededeling van de gemeente Moerdijk dat daarbij geen enkel overleg is geweest met de afdeling Vergunningen & Handhaving van deze gemeente over de vraag of dit wel past binnen de vergunning van het emplacement Lage Zwaluwe. Is er inmiddels een nieuwe Kwalitatieve Risico Analyse gedaan voor dit emplacement?
Ook vragen deze leden waarom er geen compenserende maatregelen worden getroffen ten aanzien van de brandweerzorg en rampenbestrijding van alle gecumuleerde risico’s in de gemeente Moerdijk. Klopt het dat andere gemeenten in de regio hiervoor wel zijn gecompenseerd, vragen deze leden?
Deze leden vragen welke maatregelen nog mogelijk zijn die dusdanig robuust zijn dat ze verder gaan dan 2020 om het groepsrisico aanvaardbaar te maken aangezien de gemeente Moerdijk straks bij wijziging van het bestemmingsplan verantwoording moet nemen voor de toename van het groepsrisico. Is bijvoorbeeld overwogen om spoorse doorsnijdingen in Zevenbergen weg te nemen en afschermende maatregelen te nemen? Ook vragen deze leden wat indicatief de kosten zijn van realisatie van de VEZA-spoorboog.
Dordrecht en Zwijndrecht
Klopt het zo vragen deze leden dat in Dordrecht en Zwijndrecht het groepsrisico straks nog 11 de oriëntatiewaarde zal zijn? Zij vragen in dit kader om een reactie op de door deze gemeenten voorgestelde extra maatregelen om het groepsrisico verder te verlagen zoals ontsporingsgeleiding, aanpassingen aan wissels (veiligere wissels, verplaatsing van wissels) en het aanpassen van seinen (schakeling en plaatsing). Klopt het dat dit circa 11 miljoen euro kost? Zo ja, waarom worden deze maatregelen niet genomen? Ook vragen deze leden of de regering gezien de toename van de risico’s tussen Dordrecht en Roosendaal aanleiding ziet om de MIRT-verkenning naar de ROBEL-lijn te vervroegen.
Overgangstermijn
Tenslotte hebben genoemde leden nog enkele vragen over de overgangstermijn. Jaardiensten en capaciteitsverdelingen, met name bij internationaal vervoer, vergen tijd ter voorbereiding en uitvoering. De spoorgoederenvervoerders moeten uiterlijk 9 april a.s. hun dienstregelingen voor 2013 indienen bij ProRail en Keyrail. Zij hebben echter nog geen aangepaste procedures gekregen die gaan gelden na de invoering van Basisnet. Na 9 april kunnen dienstregelingen niet of nauwelijks meer worden aangepast vanwege de logistieke planning, internationale aansluitingen en contractuele afspraken met de klanten. Genoemde leden pleiten er daarom voor om 2013 als overgangsjaar te gebruiken en in nauw overleg met de sector (infrabeheerders, vervoerders en verladers) te bezien wat haalbaar en betaalbaar is.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2012 > maart
- 30-03-2012 30-03-2012 11:50 - Opinie ChristenUnie in ND: Meer hulp voor hetzelfde geld
- 29-03-2012 29-03-2012 18:25 - Arie Slob over vorming nationale politie
- 29-03-2012 29-03-2012 15:12 - Slob: weinig mensen zullen dit nog snappen
- 29-03-2012 29-03-2012 14:24 - Wiegman: Jozef-plan tegen honger
- 29-03-2012 29-03-2012 09:48 - ChristenUnie: kredietverlening bedrijven moet beter
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten over bericht dichtdraai geldkraan voor veelbelovende bedrijven
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan het plenair debat Wet normalisering rechtspositie ambtenaren
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega inzake Samenvoeging Dirksland, Goedereede, Middelharnis en Oostflakkee
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Inbreng Arie Slob inzake Landelijk actieplan Voetbal en Veiligheid
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten: Partiële wijziging Wetboek Strafrecht ivm aanpassing materieel strafrecht
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Inbreng Joël Voordewind inzake Voorstel wet Samsom en Voordewind tot wijziging Vreemdelingenwet 2000
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het algemeen overleg Politieonderwerpen
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Voedselprijzen en Voedselspeculatie
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Administratieve lasten care
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten inzake Instellingswet Autoriteit Consument en Markt
- 28-03-2012 28-03-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten inzake Wijziging WHW 2008 oa ivm prestatiebekostiging hoger onderwijs
- 28-03-2012 28-03-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Humanitaire hulp
- 27-03-2012 27-03-2012 18:16 - ChristenUnie: Nu stoppen met voorbereidingen Olympische Spelen
- 27-03-2012 27-03-2012 16:50 - ChristenUnie en PvdA ontvangen politiebonden in de Tweede Kamer
- 27-03-2012 27-03-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten inzake Wijziging Wet studiefinanciering 2000
- 27-03-2012 27-03-2012 00:00 - Inbreng Arie Slob inzake Project Zuidas
- 27-03-2012 27-03-2012 00:00 - Inbreng Arie Slob inzake Vervoerplan 2012 van NS en Beheerplan 2012 van ProRail
- 27-03-2012 27-03-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan plenair debat over informatievoorziening aan Kamer over de Olympische Spelen
- 26-03-2012 26-03-2012 10:05 - Walk4Water brengt 84 duizend euro op voor Sudan
- 26-03-2012 26-03-2012 00:00 - Inbreng Arie Slob inzake Beleidsvoornemen inzake vervoersconcessie Hoofdrailnet vanaf 2015
- 23-03-2012 23-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Cynthia Ortega over bericht inzake de vrije uitkering openbare lichamen BES.
- 23-03-2012 23-03-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega inzake de Invoeringswet Wet werken naar vermogen.
- 22-03-2012 22-03-2012 15:50 - ChristenUnie Kamerleden bij manifestatie Wet Werken Naar Vermogen
- 22-03-2012 22-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Esmé Wiegman over nazorg bij ruiming in de veehouderij om dierziekte.
- 22-03-2012 22-03-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega inzake Instelling algemeen verbod op het dragen van gelaatsbedekkende kleding
- 22-03-2012 22-03-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten inz Wetsvoorstel wijziging Wetboek Strafvordering uitbreiding spreekrecht.
- 22-03-2012 22-03-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan algemeen overleg Regionale benadering binnen ontwikkelingssamenwerking
- 21-03-2012 21-03-2012 14:33 - Ortega-Martijn: Vrije uitkering Caribisch Nederland moet snel omhoog
- 21-03-2012 21-03-2012 14:30 - ChristenUnie: kleine HBO's dupe van kabinetsplannen
- 21-03-2012 21-03-2012 12:02 - Wiegman: nazorg boeren na ruiming moet beter
- 21-03-2012 21-03-2012 11:00 - Bijdrage Arie Slob aan plenair debat over ontstane situatie na uit PVV fractie stappen lid Brinkman.
- 21-03-2012 21-03-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Arie Slob inzake de Wet basisnet.
- 21-03-2012 21-03-2012 00:00 - Inbreng Esmé Wiegman inz. Wijziging Crisis- en herstelwet ivm permanent maken Crisis- en herstelwet.
- 21-03-2012 21-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over bericht: Zorgen over quotum aanhouden illegalen.
- 21-03-2012 21-03-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de staat van het hoger onderwijs.
- 21-03-2012 21-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Water voor Ontwikkeling
- 21-03-2012 21-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Water voor Ontwikkeling
- 21-03-2012 21-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het AO maatschappelijke opvang / vrouwenopvang / zwerfjongeren
- 21-03-2012 21-03-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Opvang en terugkeer
- 20-03-2012 20-03-2012 17:12 - ChristenUnie: Rutte, doe nu zaken met de Kamer
- 20-03-2012 20-03-2012 11:40 - Voordewind: 'Zorgen over quotum aanhouden illegalen'
- 20-03-2012 20-03-2012 00:00 - Mondelinge vragen Esmé Wiegman inzake het Aldersakkoord Schiphol.
- 20-03-2012 20-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over vrouwenrechten in Marokko.
- 19-03-2012 19-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Arie Slob over een voorlopige voorziening aangaande de spieringvisserij.
- 16-03-2012 16-03-2012 17:23 - ChristenUnie wil einde aan wildgroei grafkosten
- 16-03-2012 16-03-2012 15:21 - ChristenUnie wil actie tegen verkrachterswet Marokko
- 16-03-2012 16-03-2012 14:48 - ChristenUnie wil opheldering over onenigheid Schiphol-akkoord
- 16-03-2012 16-03-2012 11:47 - Minister van Bijsterveldt spreekt op Onderwijsdag
- 15-03-2012 15-03-2012 14:11 - Waarom de ChristenUnie tegen wetsvoorstel passend onderwijs stemt
- 15-03-2012 15-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind inz. gevolgen gerechtelijke uitspraken mbt Iraanse bekeerlingen
- 15-03-2012 15-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Cynthia Ortega inzake grote verschillen in leges grafrechten.
- 15-03-2012 15-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het voortgezet algemeen overleg Rapport "Beperkt weerbaar'
- 15-03-2012 15-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het voortgezet algemeen overleg Zwangerschap en geboorte
- 15-03-2012 15-03-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken
- 15-03-2012 15-03-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten inz. initiatiefnota Bouwmeester "Maak van onschuldig kind geen slachtoffer"
- 14-03-2012 14-03-2012 00:00 - Inbreng Joël Voordewind inzake Ontwerpbesluit aanscherping eisen gezinsmigratie.
- 14-03-2012 14-03-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega-Martijn: Stand van zaken dyslexie en dyscalcullie
- 14-03-2012 14-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over bericht: speciale milities in Irak maken jacht op homosek.
- 14-03-2012 14-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Afstemming chronisch zieken
- 13-03-2012 13-03-2012 11:39 - ChristenUnie wil cultuuromslag om schuldenproblematiek aan te pakken
- 13-03-2012 13-03-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega inzake Wetsvoorstel centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem.
- 13-03-2012 13-03-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat Wijziging Spoorwegnet en de Wet personenvervoer 2000
- 12-03-2012 12-03-2012 16:18 - ChristenUnie: stop uitzetten van homoseksuele Irakezen
- 12-03-2012 12-03-2012 10:57 - ChristenUnie zet schuldenproblematiek 'nieuwe minima' op de Haagse agenda
- 09-03-2012 09-03-2012 17:54 - Ortega-Martijn kritisch op voorstel grondwetswijziging
- 09-03-2012 09-03-2012 15:18 - Bijdrage Esmé Wiegman debat Burgerinitiatief Uit Vrije Wil
- 09-03-2012 09-03-2012 15:12 - Slob in de Telegraaf: Miljoenen besparen met minder regels
- 09-03-2012 09-03-2012 14:45 - Kinderombudsman onderstreept belang kinderasielwet PvdA en ChristenUnie
- 08-03-2012 08-03-2012 12:45 - Voordewind uitgenodigd voor workshop mensenrechten in Iran
- 08-03-2012 08-03-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega mbt wijziging Grondwet tbv constitutionele basis openbare lichamen BES.
- 08-03-2012 08-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het voortgezet algemeen overleg PAS/Natura 2000.
- 08-03-2012 08-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan plenair debat inzake Burgerinitiatief "Legalisatie stervenshulp ouderen".
- 08-03-2012 08-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Cynthia Ortega inzake gevolgen wijziging ingangsdatum AOW naar dag verjaardag.
- 08-03-2012 08-03-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega inzake Wijziging socialezekerheidswetten Algemene Kinderbijslagwet.
- 07-03-2012 07-03-2012 16:04 - Schouten wil invloed parlement bij Europees noodfonds
- 07-03-2012 07-03-2012 14:48 - Het sluiten van acute verloskundige hulp is slechte trend in de zorg
- 07-03-2012 07-03-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan plenair debat Samenvoeging gemeenten Bussum, Muiden, Naarden en Weesp.
- 07-03-2012 07-03-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan plenair debat Wijziging Reglement van Orde ivm aanwijzing kabinets(in)form.
- 07-03-2012 07-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het voortgezet algemeen overleg Zorglandschap.
- 07-03-2012 07-03-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Alcoholbeleid.
- 07-03-2012 07-03-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Eurogroep/Ecofin Raad
- 07-03-2012 07-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Grondstoffen en afval
- 07-03-2012 07-03-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken EU / Gymnich
- 07-03-2012 07-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Zwangerschap en geboorte
- 06-03-2012 06-03-2012 15:26 - Bezuiniging op zorgleerlingen onverantwoord
- 06-03-2012 06-03-2012 10:29 - Stoppen met statiegeld is knieval voor producenten
- 06-03-2012 06-03-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan het plenair debat Passend onderwijs.
- 02-03-2012 02-03-2012 15:38 - Initiatiefwetsvoorstel ChristenUnie en PvdA: laat gewortelde asielkinderen blijven
- 01-03-2012 01-03-2012 17:39 - Arie Slob en Leger des Heils delen complimentjes uit
- 01-03-2012 01-03-2012 08:58 - Arie Slob over de CPB-cijfers: het kabinet moet vol aan de bak
- 01-03-2012 01-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het plenair debat over de hoofdlijnen van het drugsbeleid.
- 01-03-2012 01-03-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten inzake Wijziging Wetboek Strafrecht ivm invoering minimumstraffen.
- 01-03-2012 01-03-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega aan Wijziging Boek 7 Burgerlijk Wetboek (huurverhoging mbt inkomen).
- 01-03-2012 01-03-2012 00:00 - Inbreng Arie Slob inzake Wijziging Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels.
- 01-03-2012 01-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Dwang en Drang GGZ.
- 01-03-2012 01-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Milieuraad d.d. 9 maart 2012.