Inbreng Esmé Wiegman inz. Wijziging Crisis- en herstelwet ivm permanent maken Crisis- en herstelwet.
Inbreng verslag (wetsvoorstel) van ChristenUnie Tweede Kamerlid Esmé Wiegman-van Meppelen Scheppink Wijziging van de Crisis- en herstelwet en diverse andere wetten in verband met het permanent maken van de Crisis- en herstelwet en het aanbrengen van enkele verbeteringen op het terrein van het omgevingsrecht.
Onderwerp: Wijziging van de Crisis- en herstelwet en diverse andere wetten in verband met het permanent maken van de Crisis- en herstelwet en het aanbrengen van enkele verbeteringen op het terrein van het omgevingsrecht
Kamerstuk: 33 135
Datum: 21 maart 2012
Inleiding
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel en hebben hierover de volgende vragen.
Algemene beschouwing
Genoemde leden constateren dat na het advies van de Raad van State het wetsvoorstel fors is aangepast. Deze leden vinden dit een verstandige keuze gezien het komende traject om te komen tot een integrale omgevingswet. Er zijn de afgelopen jaren erg veel wijzigingen geweest in het omgevingsrecht en een groot aantal nieuwe wijzigingen zou een onverantwoord grote druk leggen op de uitvoering bij gemeenten en op de rechtspraktijk
Vanuit dit kader beschouwen deze leden ook het resterende wetsvoorstel. De Crisis en Herstelwet is nog geldig tot en met 1 januari 2014. Het voorstel om deze wet voor onbepaalde tijd te verlengen komt wat betreft genoemde leden daarom erg vroeg. De wet is nog maar zo kort in gebruik dat er nog onvoldoende zicht is op de resultaten. Uit diverse onderzoeken blijkt ook dat de Crisis en Herstelwet nog relatief weinig wordt gebruikt en er mede hierdoor ook nog weinig jurisprudentie is. Ook moet de definitieve evaluatie van de wet nog verschijnen. Genoemde leden wijzen ook op de Aanwijzing voor de regelgeving artikel 6, 7 en 10 waarin staat dat tot nieuwe regelingen alleen wordt besloten, indien de noodzaak daarvan is komen vast te staan en dat gestreefd wordt naar duidelijkheid en eenvoud van regelingen en naar een bestendig karakter daarvan.
Het wetsvoorstel beoogt niet alleen de geldigheid van de Crisis- en Herstelwet voor onbepaalde tijd te verlengen, maar voegt hier ook enkele quick-wins aan toe. De meeste van deze quick-wins hebben echter geen betrekking op de crisis- en herstelwet maar op andere wetten op het terrein van het omgevingsrecht. De quick wins kunnen leiden tot extra uitvoeringsproblemen. Genoemde leden vragen daarom waarom de quick wins niet zijn meegenomen in de nieuwe omgevingswet. Gesteld wordt dat de effecten van de quick wins na een evaluatie input kunnen zijn voor de Omgevingswet. Hoe snel wil de regering deze quick-wins dan wel niet evalueren, vragen genoemde leden, en is dit realistisch?
Genoemde leden begrijpen wel de behoefte om de Crisis- en Herstelwet te verlengen, maar vragen waarom er gekozen is voor het verlengen met onbepaalde tijd waarbij de wet bij Koninklijk Besluit kan worden ingetrokken. Juist gezien het tijdelijke karakter van de bepalingen licht het volgens genoemde leden meer voor de hand om te kiezen voor het verlengen met een vastgesteld beperkt aantal jaren. Meer is volgens genoemde leden ook niet nodig gezien de komst van de nieuwe omgevingswet.
Voor deze leden is het ook geen vanzelfsprekendheid dat alle bepalingen in de Crisis- en Herstelwet straks integraal terugkomen in de nieuwe omgevingswet. Volgens deze leden zijn sommige bepalingen uit de Crisis- en Herstelwet alleen gerechtvaardigd als zij een tijdelijk karakter hebben. Zij onderschrijven dan ook de mening van de Raad van State dat er wel degelijk een probleemanalyse noodzakelijk is wanneer bepalingen (semi) permanent worden gemaakt en vragen daarom alsnog om deze analyse. Louter de constatering dat de uitvoeringspraktijk baat zal hebben bij versnelling van processen is hiervoor volgens genoemde leden onvoldoende.
In de nieuwe omgevingswet dient er sprake te zijn van een goede balans tussen economische structuurversterking, bescherming van natuur en milieu, waarborgen voor belanghebbenden en een goede borging van de politieke besluitvorming. Genoemde leden hebben in dit kader zorgen aangaande de voorstellen die nu verdwenen zijn uit het wetsvoorstel omdat deze mogelijk terugkomen in de nieuwe omgevingswet. Over deze voorstellen zijn veel vragen gesteld door de Raad van State. Deze leden vinden het van belang dat de nieuwe omgevingswet kan borgen op een groot maatschappelijk draagvlak en roepen de regering op bij het opstellen van de nieuwe omgevingswet ter degen rekening te houden met de bezwaren die in het kader van voorliggend wetsvoorstel zijn geuit door de Raad van State.
Ook vinden genoemde leden het jammer dat opnieuw alleen de nadruk ligt op wetgeving terwijl vertragingen vaak juist worden veroorzaakt door problemen die meer liggen in de uitvoering zoals onvoldoende kennis.
Genoemde leden krijgen de indruk dat met dit wetsvoorstel meerdere aangenomen amendementen op de oorspronkelijke crisis- en herstelwet worden teruggedraaid. Zij vragen daarom een overzicht van alle aangenomen amendementen waarbij wordt aangegeven in hoeverre zij na aanname van voorliggend wetsvoorstel nog onderdeel zijn van de wet.
Tijdens het rondetafel gesprek is de vraag opgeworpen of de Crisis en Herstelwet wel voldoende aansluit op recente wetenschappelijke visies op complexe vastgoed- en gebiedsontwikkelingen. In deze eigentijdse benadering staat vooral het handelen in onzekerheid centraal, het denken in alternatieven, het toepassen van adaptief management en het inspelen op omgevingsfactoren en context. Genoemde leden hebben daarom zorgen over de focus op versnelling van procedures en op een voorkeursbesluit. Doel van Elverding was niet alleen sneller, maar ook beter. Genoemde leden pleiten ervoor in de nieuwe omgevingswet dit “beter” veel sterker naar voren te laten komen door ruimte te bieden voor flexibiliteit, resilience, redundantie en optiewaarde. Een MKBA kan daarbij ondersteunend zijn. Zij vragen of de regering dit uitgangspunt deelt.
Houdbaarheidsbepalingen
In het wetsvoorstel wordt voorgesteld een aantal houdbaarheidsbepalingen in het ruimtelijk domein en het omgevingsrecht uit te breiden. Genoemde leden steunen het principe maar hebben vragen bij de uitwerking. Zij constateren dat hier sprake is van een kan-bepaling. Deze leden constateren dat het bevoegd gezag hiermee kan kiezen om actuele gegevens te gebruiken of gegevens die maximaal 2 jaar oud zijn of oudere gegevens mits gemotiveerd. Volgens de memorie van toelichting kan de keuze voor gegevens die maximaal 2 jaar oud zijn echter niet willekeurig zijn. Genoemde leden vragen hoe dit dan gemotiveerd moet worden en of dit niet zal leiden tot de behoefte aan jurisprudentie op dit punt. Genoemde leden wijzen er op dat niet alleen het tijdstip van gegevens bepalend kan zijn maar ook de mate waarin ontwikkeling in het gebied zijn meegenomen zoals bij een infrastructuurproject de (mogelijke) realisatie van een ander infrastructuurproject in de omgeving. Deze leden geven in overweging om in lagere regelgeving nadere criteria op te stellen voor de houdbaarheid van gegevens en het te beschouwen gebied, en mogelijk ook over de te gebruiken (verkeersmodellen) en datasets zodat er meer duidelijkheid ontstaat.
Genoemde leden constateren dat de ernst van de problematiek van de houdbaarheid van gegevens volgens de Raad van Staten niet overtuigend is aangetoond. In het nader rapport wordt hierbij alleen verwezen naar jurisprudentie maar dit zegt volgens genoemde leden nog niets over de ernst van de problematiek. Zij vragen daarom om een nadere onderbouwing op dit punt.
Milieueffectrapport
Genoemde leden hebben zorgen over het permanent worden van artikel 1.11 (en artikel 2.18) van de crisis en herstelwet over het milieueffectrapport. Dit artikel was bedoeld om de onderzoekslast voor een beperkt aantal projecten in Bijlage II van de wet te verlichten. Genoemde leden constateren dat plaatsing op Bijlage II vaak om andere redenen is gebeurd dan om artikel 1.11. Immers voor veel projecten was er reeds een MER uitgevoerd. Door artikel 1.11. nu permanent te maken en nieuwe projecten te blijven toevoegen aan Bijlage II is het neveneffect voor de praktijk en de (rechts)onzekerheid die voor partijen ontstaat echter groot. Voor deze projecten kunnen belangrijke alternatieven gemist worden en vindt bovendien niet verplicht een toetsing van het project-milieueffectrapport door de Commissie m.e.r. plaats.
Genoemde leden vragen om een reactie op de kritiek van de Commissie m.e.r. dat alleen een schets van de voornaamste alternatieven die de initiatiefnemer heeft onderzocht nog steeds in strijd is met (de gedachte van) de Europese M.e.r.-richtlijn omdat hiermee reële alternatieven waarop inspraak mogelijk is, buiten beeld kunnen blijven. Zij wijzen daarbij op het project IJsseldelta waar juist op grond van de MER nader onderzoek naar alternatieven nodig bleek. Bij de gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente gaat het juist om het onderzoek naar alternatieven. Hier biedt de MER de borging voor de Elverding aanpak maar is door toepassing van artikel 1.11 deze brede MER niet meer verplicht. Ook wijzen deze leden op de IJzeren Rijn. Door dit op Bijlage II te plaatsten wordt er bij voorbaat van uitgeegaan dat de verouderde informatie uit de MER van 2001 nog steeds actueel is. Deze leden vragen of de regering de mening deelt dat dit een te snelle conclusie is, alleen al gezien de veranderde bescherming van Natura2000-gebieden sinds 2001. Deelt de regering de mening dat onafhankelijke toetsing bij de actualiteitstoets van dit project noodzakelijk is juist omdat dit bij uitstek een complex project is als bedoeld in de modernisering van de m.e.r.
Genoemde leden vinden dat er niet vooruitgelopen moet worden op een integrale herziening ten aanzien van de MER binnen de nieuwe omgevingswet. Zij wijzen er ook op dat de Richtlijn inzake industriële emissies die de IPPC vervangt juist een gedegen alternatieven onderzoek verlangt. Zit hier niet een innerlijke tegenstrijdigheid in het wetsvoorstel, zo vragen deze leden?
Genoemde leden vragen daarom om een reactie op het voorstel om de werking van bijlage II voor wat betreft artikel 1.11 te sluiten per 1 januari 2014. Dit kan volgens genoemde leden door een aanvulling op artikel 1.1, tweede lid door hier aan toe te voegen dat afdeling 3 van toepassing is op de tot uiterlijk op 31 december 2013 op de in bijlage I van deze wet bedoelde ruimtelijke en infrastructurele projecten en op de hiervoor genoemde datum krachtens artikel 2.18 aangewezen projecten. Dit heeft volgens genoemde leden nauwelijks invloed op het andere doel van de crisis- en herstelwet namelijk versnelling van procedures. Uit de evaluatie die verricht is in opdracht van het ministerie blijkt immers dat de verlichting van de m.e.r.-procedure slechts in een beperkt aantal projecten tijdwinst oplevert. De tijdwinst van bijlage II zit met name in andere maatregeln uit de wet.
Deze leden vragen ook waarom het opschrift van Bijlage II wordt veranderd in “overige ruimtelijke projecten “ waarbij dus het “nationale belang” wordt geschrapt. Genoemde leden vragen waarom dit selectiecriterium wordt losgelaten. Genoemde leden hebben de indruk dat hiermee de uitzondering van de Crisis- en Herstelwet eerder de regel wordt en dat dit meer thuishoort in de discussie over de nieuwe omgevingswet.
Afwijkingsbesluiten
Genoemde leden constateren dat ook een tijdelijke afwijking van 10 jaar grote invloed kan hebben op de fysieke omgeving. Nu dit niet langer de uitgebreide procedure zal doorlopen met participatiemogelijkheden hebben genoemde leden de indruk dat er een strijdigheid ontstaat met Elverding. De Elverding aanpak is namelijk volgens deze leden onmogelijk als het bestuursorgaan slechts 8 weken beslistermijn heeft. Bovendien is er een risico dat een dergelijk groot afwijkingsbesluit, dat mogelijk ook zonder m.e.r. wordt genomen, na verloop van deze termijn van rechtswege ontstaat. Genoemde leden vragen nader in te gaan op de geschetste problematiek ook in het licht van de Europese regelgeving ter zake.
Genoemde leden vrezen dat het stimuleren van projectbesluitvorming via een afwijkingsbesluit er toe zal leiden dat een strategische afweging op plan-m.e.r. niveau achterwege blijft. Genoemde leden vrragen of serieuze locatiealternatieven dan nog wel de revue zullen passeren.
Natuur
Doordat plannen met de aanpassing van artikel 19kd buiten de passende beoordeling zullen blijven, zullen ze daarmee ook niet onderhevig zijn aan een strategisch m.e.r. Hiermee zullen ook plannen buiten het normale m.e.r.–stelsel blijven die bij uitstek onder complexe projecten zijn te scharen. Genoemde leden hebben de indruk dat hiermee projecten denkbaar zijn die en geen strategisch m.e.r. doorlopen en waarvoor op projectniveau geen alternatievenonderzoek plaatsvindt en ook geen toetsing van de Commissie m.e.r. Zij vragen dit nader te onderbouwen aangezien in deze gevallen er dus ook geen onderbouwing meer zal zijn dat geen aantasting van Natura2000 gebieden plaatsvindt. Past dit wel binnen Europees recht, zo vragen deze leden? Volgens genoemde leden kan dit tot extra problemen leiden omdat bij plannen in tegenstelling tot één concreet project (veehouderij B neemt depositie over van veehouderij A) nog lang niet bekend is of voor alle ontwikkelingen die mogelijk worden gemaakt, saldering mogelijk is.
Evaluatie experimenten (hoofdstuk 1 onderdeel E)
Voorgesteld wordt de evaluatie van experimenten te laten vervallen. Omdat experimenten tien jaar duren zou het eerste experiment pas rond 2020 zijn. Genoemde leden onderschrijven dat eerder inzicht nodig is door tussentijdse evaluaties maar dit is geen argument om de eindevaluatie te schrappen. Volgens genoemde leden moet gewaarborgd blijven dat in de experimenteergebieden over 10 jaar uiteindelijk aan de normen wordt voldaan. Om dit te toetsen is een evaluatie noodzakelijk. Genoemde leden vragen daarom de formeel wettelijke evaluatie voor de experimenten te handhaven.
Milieu- en Natuurbalans (artikel 2.1.9 onderdeel A en artikel 2.1.2 onderdeel B)
In het wetsvoorstel vervalt de verplichting voor het omstellen van een jaarlijkse milieu- en natuurbalans (thans: balans voor de leefomgeving). Genoemde leden vinden dit een verarming. Zij zouden graag een jaarlijkse balans handhaven.
Verlaten van de grondslag van de aanvraag (artikel 2.3.1)
Indien de ambtshalve wijziging van de vergunning bij wijze van uitzondering niet leidt tot een andere inrichting, wordt de beschikking voorbereid met de reguliere voorbereidingsprocedure van paragraaf 3.2 Wabo). Genoemde leden vragen of hier niet een discussie kan ontstaan over de te volgen procedure. Is in alle gevallen onomstotelijk duidelijk of een wijziging van een vergunning wel of niet leidt tot een andere inrichting?
Planschade (artikel 2.3.3 onderdeel C)
In het wetsvoorstel wordt voorgesteld de beoordeling van planschade pas plaats te laten vinden zodra de bevoegdheid tot uitwerking van een bestemmingsplan dan wel dit plan te wijzigen, dan wel bij omgevingsvergunning ervan af te wijken of om nadere eisen te stellen wordt gebruikt. Genoemde leden begrijpen de overweging om dit op dit moment pas te doen omdat dan pas duidelijk is of de bevoegdheid daadwerkelijk wordt gebruikt en hoe groot de planschade daadwerkelijk is. Genoemde leden constateren echter dat er tussen het moment van vaststellen van het bestemmingsplan en gebruiken van één van de genoemde bevoegdheden enkele jaren kan zitten. Het gevolg is dat degene die planschade heeft langere tijd in onzekerheid is. Dit kan problemen geven bij verkoop van het bezit omdat dan grond en opstallen mogelijk tegen een lagere waarde moeten worden verkocht omdat de nieuwe eigenaar dan niet weet of en hoeveel planschade deze zal krijgen. Deze leden vragen daarom een nadere onderbouwing van het voorstel. Zij missen een duidelijke probleemanalyse. Om hoeveel gevallen gaat het per jaar en om hoeveel geld gaat het bij benadering? Wegen de voordelen van het voorstel wel voldoende op tegen de onzekerheid die het oplevert voor de betrokkenen?
Luchtvaartwet (artikel 2.3.2 onderdeel B onder 2)
Voorgesteld wordt om binnen de grenswaarde aparte ruimte te reserveren voor vluchten ten behoeve van spoedeisende hulpverlening en politietaken. Uiteraard steunen genoemde leden dit. Tegelijkertijd wordt het echter mogelijk de grenswaarde te overschrijden als dit nodig is voor genoemde taken. Genoemde leden onderschrijven ook dat dit nodig kan zijn, maar vragen hoe wordt voorkomen dat er te weinig ruimte wordt gereserveerd voor genoemde taken en de uitzondering om de grenswaarde te overschrijden toch de regel wordt? Genoemde leden vragen welke waarborgen worden geboden om dit te voorkomen. Zij stellen voor om in geval van structurele overschrijding op grond van het nieuw voorgestelde lid voor artikel 8.45 (bijvoorbeeld 2 jaren achter elkaar een overschrijding) de plicht op te nemen dat de exclusieve ruimte binnen de grenswaarde voor vluchten voor spoedeisende hulp en politie wordt uitgebreid.
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
- Labels
- Bijdragen
- Esmé Wiegman
Archief > 2012 > maart
- 30-03-2012 30-03-2012 11:50 - Opinie ChristenUnie in ND: Meer hulp voor hetzelfde geld
- 29-03-2012 29-03-2012 18:25 - Arie Slob over vorming nationale politie
- 29-03-2012 29-03-2012 15:12 - Slob: weinig mensen zullen dit nog snappen
- 29-03-2012 29-03-2012 14:24 - Wiegman: Jozef-plan tegen honger
- 29-03-2012 29-03-2012 09:48 - ChristenUnie: kredietverlening bedrijven moet beter
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten over bericht dichtdraai geldkraan voor veelbelovende bedrijven
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan het plenair debat Wet normalisering rechtspositie ambtenaren
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega inzake Samenvoeging Dirksland, Goedereede, Middelharnis en Oostflakkee
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Inbreng Arie Slob inzake Landelijk actieplan Voetbal en Veiligheid
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten: Partiële wijziging Wetboek Strafrecht ivm aanpassing materieel strafrecht
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Inbreng Joël Voordewind inzake Voorstel wet Samsom en Voordewind tot wijziging Vreemdelingenwet 2000
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het algemeen overleg Politieonderwerpen
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Voedselprijzen en Voedselspeculatie
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Administratieve lasten care
- 29-03-2012 29-03-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten inzake Instellingswet Autoriteit Consument en Markt
- 28-03-2012 28-03-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten inzake Wijziging WHW 2008 oa ivm prestatiebekostiging hoger onderwijs
- 28-03-2012 28-03-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Humanitaire hulp
- 27-03-2012 27-03-2012 18:16 - ChristenUnie: Nu stoppen met voorbereidingen Olympische Spelen
- 27-03-2012 27-03-2012 16:50 - ChristenUnie en PvdA ontvangen politiebonden in de Tweede Kamer
- 27-03-2012 27-03-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten inzake Wijziging Wet studiefinanciering 2000
- 27-03-2012 27-03-2012 00:00 - Inbreng Arie Slob inzake Project Zuidas
- 27-03-2012 27-03-2012 00:00 - Inbreng Arie Slob inzake Vervoerplan 2012 van NS en Beheerplan 2012 van ProRail
- 27-03-2012 27-03-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan plenair debat over informatievoorziening aan Kamer over de Olympische Spelen
- 26-03-2012 26-03-2012 10:05 - Walk4Water brengt 84 duizend euro op voor Sudan
- 26-03-2012 26-03-2012 00:00 - Inbreng Arie Slob inzake Beleidsvoornemen inzake vervoersconcessie Hoofdrailnet vanaf 2015
- 23-03-2012 23-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Cynthia Ortega over bericht inzake de vrije uitkering openbare lichamen BES.
- 23-03-2012 23-03-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega inzake de Invoeringswet Wet werken naar vermogen.
- 22-03-2012 22-03-2012 15:50 - ChristenUnie Kamerleden bij manifestatie Wet Werken Naar Vermogen
- 22-03-2012 22-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Esmé Wiegman over nazorg bij ruiming in de veehouderij om dierziekte.
- 22-03-2012 22-03-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega inzake Instelling algemeen verbod op het dragen van gelaatsbedekkende kleding
- 22-03-2012 22-03-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten inz Wetsvoorstel wijziging Wetboek Strafvordering uitbreiding spreekrecht.
- 22-03-2012 22-03-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan algemeen overleg Regionale benadering binnen ontwikkelingssamenwerking
- 21-03-2012 21-03-2012 14:33 - Ortega-Martijn: Vrije uitkering Caribisch Nederland moet snel omhoog
- 21-03-2012 21-03-2012 14:30 - ChristenUnie: kleine HBO's dupe van kabinetsplannen
- 21-03-2012 21-03-2012 12:02 - Wiegman: nazorg boeren na ruiming moet beter
- 21-03-2012 21-03-2012 11:00 - Bijdrage Arie Slob aan plenair debat over ontstane situatie na uit PVV fractie stappen lid Brinkman.
- 21-03-2012 21-03-2012 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Arie Slob inzake de Wet basisnet.
- 21-03-2012 21-03-2012 00:00 - Inbreng Esmé Wiegman inz. Wijziging Crisis- en herstelwet ivm permanent maken Crisis- en herstelwet.
- 21-03-2012 21-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over bericht: Zorgen over quotum aanhouden illegalen.
- 21-03-2012 21-03-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat over de staat van het hoger onderwijs.
- 21-03-2012 21-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Water voor Ontwikkeling
- 21-03-2012 21-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Water voor Ontwikkeling
- 21-03-2012 21-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het AO maatschappelijke opvang / vrouwenopvang / zwerfjongeren
- 21-03-2012 21-03-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Opvang en terugkeer
- 20-03-2012 20-03-2012 17:12 - ChristenUnie: Rutte, doe nu zaken met de Kamer
- 20-03-2012 20-03-2012 11:40 - Voordewind: 'Zorgen over quotum aanhouden illegalen'
- 20-03-2012 20-03-2012 00:00 - Mondelinge vragen Esmé Wiegman inzake het Aldersakkoord Schiphol.
- 20-03-2012 20-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over vrouwenrechten in Marokko.
- 19-03-2012 19-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Arie Slob over een voorlopige voorziening aangaande de spieringvisserij.
- 16-03-2012 16-03-2012 17:23 - ChristenUnie wil einde aan wildgroei grafkosten
- 16-03-2012 16-03-2012 15:21 - ChristenUnie wil actie tegen verkrachterswet Marokko
- 16-03-2012 16-03-2012 14:48 - ChristenUnie wil opheldering over onenigheid Schiphol-akkoord
- 16-03-2012 16-03-2012 11:47 - Minister van Bijsterveldt spreekt op Onderwijsdag
- 15-03-2012 15-03-2012 14:11 - Waarom de ChristenUnie tegen wetsvoorstel passend onderwijs stemt
- 15-03-2012 15-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind inz. gevolgen gerechtelijke uitspraken mbt Iraanse bekeerlingen
- 15-03-2012 15-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Cynthia Ortega inzake grote verschillen in leges grafrechten.
- 15-03-2012 15-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het voortgezet algemeen overleg Rapport "Beperkt weerbaar'
- 15-03-2012 15-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het voortgezet algemeen overleg Zwangerschap en geboorte
- 15-03-2012 15-03-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken
- 15-03-2012 15-03-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten inz. initiatiefnota Bouwmeester "Maak van onschuldig kind geen slachtoffer"
- 14-03-2012 14-03-2012 00:00 - Inbreng Joël Voordewind inzake Ontwerpbesluit aanscherping eisen gezinsmigratie.
- 14-03-2012 14-03-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega-Martijn: Stand van zaken dyslexie en dyscalcullie
- 14-03-2012 14-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over bericht: speciale milities in Irak maken jacht op homosek.
- 14-03-2012 14-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Afstemming chronisch zieken
- 13-03-2012 13-03-2012 11:39 - ChristenUnie wil cultuuromslag om schuldenproblematiek aan te pakken
- 13-03-2012 13-03-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega inzake Wetsvoorstel centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem.
- 13-03-2012 13-03-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat Wijziging Spoorwegnet en de Wet personenvervoer 2000
- 12-03-2012 12-03-2012 16:18 - ChristenUnie: stop uitzetten van homoseksuele Irakezen
- 12-03-2012 12-03-2012 10:57 - ChristenUnie zet schuldenproblematiek 'nieuwe minima' op de Haagse agenda
- 09-03-2012 09-03-2012 17:54 - Ortega-Martijn kritisch op voorstel grondwetswijziging
- 09-03-2012 09-03-2012 15:18 - Bijdrage Esmé Wiegman debat Burgerinitiatief Uit Vrije Wil
- 09-03-2012 09-03-2012 15:12 - Slob in de Telegraaf: Miljoenen besparen met minder regels
- 09-03-2012 09-03-2012 14:45 - Kinderombudsman onderstreept belang kinderasielwet PvdA en ChristenUnie
- 08-03-2012 08-03-2012 12:45 - Voordewind uitgenodigd voor workshop mensenrechten in Iran
- 08-03-2012 08-03-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega mbt wijziging Grondwet tbv constitutionele basis openbare lichamen BES.
- 08-03-2012 08-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het voortgezet algemeen overleg PAS/Natura 2000.
- 08-03-2012 08-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan plenair debat inzake Burgerinitiatief "Legalisatie stervenshulp ouderen".
- 08-03-2012 08-03-2012 00:00 - Schriftelijke vragen Cynthia Ortega inzake gevolgen wijziging ingangsdatum AOW naar dag verjaardag.
- 08-03-2012 08-03-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega inzake Wijziging socialezekerheidswetten Algemene Kinderbijslagwet.
- 07-03-2012 07-03-2012 16:04 - Schouten wil invloed parlement bij Europees noodfonds
- 07-03-2012 07-03-2012 14:48 - Het sluiten van acute verloskundige hulp is slechte trend in de zorg
- 07-03-2012 07-03-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan plenair debat Samenvoeging gemeenten Bussum, Muiden, Naarden en Weesp.
- 07-03-2012 07-03-2012 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan plenair debat Wijziging Reglement van Orde ivm aanwijzing kabinets(in)form.
- 07-03-2012 07-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het voortgezet algemeen overleg Zorglandschap.
- 07-03-2012 07-03-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het voortgezet algemeen overleg Alcoholbeleid.
- 07-03-2012 07-03-2012 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het algemeen overleg Eurogroep/Ecofin Raad
- 07-03-2012 07-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Grondstoffen en afval
- 07-03-2012 07-03-2012 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken EU / Gymnich
- 07-03-2012 07-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Zwangerschap en geboorte
- 06-03-2012 06-03-2012 15:26 - Bezuiniging op zorgleerlingen onverantwoord
- 06-03-2012 06-03-2012 10:29 - Stoppen met statiegeld is knieval voor producenten
- 06-03-2012 06-03-2012 00:00 - Bijdrage Cynthia Ortega aan het plenair debat Passend onderwijs.
- 02-03-2012 02-03-2012 15:38 - Initiatiefwetsvoorstel ChristenUnie en PvdA: laat gewortelde asielkinderen blijven
- 01-03-2012 01-03-2012 17:39 - Arie Slob en Leger des Heils delen complimentjes uit
- 01-03-2012 01-03-2012 08:58 - Arie Slob over de CPB-cijfers: het kabinet moet vol aan de bak
- 01-03-2012 01-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het plenair debat over de hoofdlijnen van het drugsbeleid.
- 01-03-2012 01-03-2012 00:00 - Inbreng Carola Schouten inzake Wijziging Wetboek Strafrecht ivm invoering minimumstraffen.
- 01-03-2012 01-03-2012 00:00 - Inbreng Cynthia Ortega aan Wijziging Boek 7 Burgerlijk Wetboek (huurverhoging mbt inkomen).
- 01-03-2012 01-03-2012 00:00 - Inbreng Arie Slob inzake Wijziging Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels.
- 01-03-2012 01-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Dwang en Drang GGZ.
- 01-03-2012 01-03-2012 00:00 - Bijdrage Esmé Wiegman aan het algemeen overleg Milieuraad d.d. 9 maart 2012.